1977bjorn
1977bjorn: [citat] Precis, det finns säkert en god teknisk anledning (förutom reglemente) till att det inte gjorts. jag har sett en del kreationer för vattenburet där man trasslat med kopparrör men det var inte min tanke alls. om inget annat finns det nu en tråd om att det inte är någon idé att bygga egna radiatorer ;) inte så som jag tänkte iaf
25 svar · 2,7k läst
C
Christian2: [citat] Har läst ett par trådar och noterat att medlemmar är väldigt snabba med att kommentera att ett jobb är behörighetskrävande. Ville med kommentaren upplysa om att jag redan har den insikten. Säker installation är ett måste!
4 svar · 3,4k läst
·
Isakare
Isakare: Hade en transformator till 6 lampor utmed en gång, ståendes på en liten stubbe med en 2 liters glasslåda över i 16 år, kontakten/stickproppen var oxå under lådan. Funkade fint.
5 svar · 2,4k läst
B
Berrabus123: [citat] Så jävla gott när kungen på forumet bara kliver in och visar vart skåpet ska stå :love:(y)
18 svar · 3,9k läst
tommib
tommib: Och om man vill öka det estetiska intrycket ytterligare så kan man enkelt spraylacka kabelskydd och JR-klammer. Även sprayfärgen finns på Biltema. Som tips kan jag säga att deras "Rust effect" blir en ganska habil tegelfärg när man grundar med orange som instruktionen säger. PM flex har snygga böjar och avslut och liknande men de kostar as, 69 kr för en böj (Bauhaus) är lite saftigt
7 svar · 2,9k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Kanske inte sensei men minns när man först drog fart på remmen/hjulen så gott man kunde med handkraft, därefter en fyra fem strategiska Y-duttar under en period på kanske fem-tio sekunder för att slutligen switcha till D. :D
12 svar · 2,4k läst
Flöjten5
Flöjten5: Jag anlitade veterankraft för ett enkelt eljobb. Dom saltade fakturan enormt på just materialet. Men jag kontaktade dom, och dom medgav att det inte var skäligt med flera hundra procent i påslag. Fick en ny justerad faktura
11 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ordet potentialfritt som jag använde är inte riktigt rätt, utan bara enkelt att använda. Om samma L-terminal matar elektroniken och två st reläer går lika bra. Det är ett mekaniskt relä som är det viktiga. Halvledarreläet av olika slag kan bli problem.
14 svar · 1,3k läst
Demmpa
Demmpa: Exakt vilken dimmer är det (tillverkare & modell)? Hur gammal är dimmern? Exakt vilken/vilka lampor/drivdon etc är det?
1 svar · 565 läst
C
clippan: Ok tack då förstår jag!
3 svar · 1,8k läst
·
J
Jonas Arvidsson: [citat] Kombinationen av föråldrat elmaterial som förmodligen passerat bäst före datum och dagens återanvändningstrend rimmar jäkligt illa. Du bör tänka över ditt val och tänka steget längre. Du glömmer inte att du både har hus, hem och eventuellt familj?
6 svar · 1,3k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Var står det att de inte är tillåtna? För vilka ändamål?
9 svar · 3,4k läst
K
keiser: Det var detta påstående jag var nyfiken på: "Nej Plejd fungerar bara med deras vriddimmer" - jag har mailat plejd och enligt supporten där är deras produkter inte kompatibla med vriddimmers. Det gäller för övrigt alla andra produkter och märken också om jag förstått det rätt, man kan inte göra en befintlig vriddimmer "smart". De bekräftade också det du skriver _Fredrik_, man kan
6 svar · 3,2k läst
tommib
tommib: Leitungsschutzschalter
12 svar · 1,9k läst
·
K
karlmb: OK tack för svaren. Jag tror det är lugnt då. Bytt brytare o uttag sedan länge och det verkade mjukt och fint i isoleringen överallt i princip.
7 svar · 2,4k läst
S
spamb: Pratade nu med Garo support och enligt dem ska det räcka med en vanlig dvärgbrytare i huset då boxen är redan utrustad med dc skyddsövervakning och jordfelsbrytare. Tack för alla svar
9 svar · 4,4k läst
·
E
elmont: Ja helt sanslöst dåligt att dom inte levererar maskiner som fungerar enl vår Svenska standard.
13 svar · 9,6k läst
·
O
Oaken: Vedklyven funkar utmärkt! Tack för hjälp!!
5 svar · 3,7k läst
P
Pärran: Det blev en nexa-aktor och två nyckelringsfjärrar. Har inte testat det än men det verkar vara rätt funktion för det dom söker.
27 svar · 2,9k läst
V
Violent: Årgång ?
5 svar · 841 läst
·
E
elmont: Sätt huvudbrytaren i det hål som är avsett för just huvudbrytaren. Då blir det logiskt och rätt. Ps Det finns brytare som passar i det g:a hålet och dom kostar kanske någon hundring.
2 svar · 1,3k läst
·
nino
nino: [citat] Det blir även en ny matning till lgh elcentral men den antar jag att man byter i hela dess längd och inte skarvar. Matningen till friggeboden är väl nån typ av kabel som får förläggas i rör i mark och den blir ca 5m för kort för att nå till huvudcentralen, så det är den biten som behöver skarvar på.
10 svar · 1,3k läst
samlarpådetmesta
samlarpådetmesta: [citat] Vem har sagt att alla bara har nya prylar hemma. Själv har jag en hel del utrustning som behöver jordas och skulle för mitt liv inte kasta fungerande bättre prylar bara för att det finns "moderna" grejer.
11 svar · 5,2k läst
·
E
elmont: [citat] Dom lite större grossisterna har troligen liggande hemma på hyllan, så endera åker du till en elfirma och beställer eller så åker du till tex Elektroskandia och köper. Ps Hos Elektroskandia brukar privatpersoner få handla om dom betalar med kort.
4 svar · 1,3k läst
·
J
JRVSKAN: [citat] den fungerar den skickar strömmen vidare.
42 svar · 95,2k läst
·
P
petersv: Jag hade undvikit det eftersom man kanske behöver spola rören i framtiden och det blir kanske svårare med kablar i röret?
10 svar · 3,2k läst
A
Allmänobildad: Intressant att installatören fått för sig att den får koppla i nätägarens egendom utan att ens göra en föranmälan.
9 svar · 1,9k läst
A
Allmänobildad: Med de enkelisolerade trådarna i armaturen skulle man vilja se att den var jordad. Det kanske det skruv och mutter är till för, bredvid röret? Edit: Det hade du redan täckt. (y)
6 svar · 1,2k läst
·
Ruttenrot
Ruttenrot: [citat] Jo men styrelsen i Brf har satt den lägsta temperaturen. Termostaten kan inte "trolla", tyvärr.
178 svar · 50,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.