Hej!

Håller på med renovering av hallen i vårt hus, där vi bl.a. vill snygga till elen, som mestadels är dragen utanpå i skarven mellan tak och vägg.
Nu sitter en blandning av original plastlist från 69', och klammad kabel bakom en trälist-lösning som någon tidigare ägare gjort (som jag inte tror är en tillåten lösning egentligen).
Vi har tidigare fått hjälp av min morbror (elektriker) för att fixa elen i sovrummet, och där byttes till EK-kabel i flexrör som vi sedan limmade cellplast-lister utanpå.

Jag har ett par funderingar:

- Får jag själv (ej elektriker) byta en klammad mantlad kabel mot FK-kabel i flexrör? Räknas detta som byte av komponent i fast installation, eller en ändring som kräver elektriker? Ingen ändring i kopplingar sker, bara utbyte av kabeln.

- Vi skulle även gärna vilja byta ut de utanpåliggande kopplingsdosorna mot typen som är infällda i väggen. Visst finns det kopplingsdosor som kan monteras genom ett Ø70 mm hål, utan att behöva såga upp ett stort hål bredvid för att föra in dosan? Kräver denna ändring elektriker isf?

- Vi har tagit bort alla gamla telefonguttag då de ju inte används. Går kopplingsdosorna som sitter i väggen för dessa att användas för eluttag istället?

Kommer säker fler funderingar, men vore tacksam för all input!

Bifogar lite bilder på gamla och nya installationen...

• Öppen kopplingsdosa med elledningar och utanpåliggande kablar i skarven mellan taket och en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elinstallation med plastlist och klammad kabel i skarven mellan tak och vägg.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar klamrade längs en hörna mellan en vägg och tak i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Renoverad hall med ny elinstallation där gul EK-kabel går i flexrör längs vägg täckt av dekorlist.
    Skapa konto
Förändringar i fasta installationer är ej tillåtet. Kopplingsdosa infälld har jag för mig att de är 80mm diameteter

Det enda du får göra utan behörighet, är att byta ut bef. uttag och brytare mot nya, OM du har tillräcklig kunskap.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.