Bara något jag har funderat över nu i ett par år. Här på forumet ser jag att ganska många skriver EL med versaler, synbarligen utan anledning.

Vad är logiken bakom det, varför skall just det ordet skrivas med stora bokstäver? Är det för att på något sätt understryka vilken allvarlig sak det rör sig om? Det ser väldigt konstigt ut för mig, som om man alltid skulle skrika ut just det ordet.
 
JanneJanne123
För att det är en förkortning och inte ett ord skulle jag gissa. (Elektricitet)
 
Hm, udrar om de skriver LOK då också för lokomotiv :) Men andra förkortningar gör man väl inte så med? Att man skriver PLYFA eller TRAFO? Däremot när man tar begynnelsebokstäver så klart, OSB, BVP, VVB etc.
 
  • Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Plyfa är ett varumärke, inte en förkortning...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Plyfa är ett varumärke, inte en förkortning...
Där lärde jag mig något nytt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.