Hej alla glada,
Jag har köpt en manick med en trefas elmotor.
Från kopplingsdosan så går det en kabel till en trefas handske. Antagligen ett arrangemang som säljaren pillade ihop strax innan jag köpte den.

Det verkar ju bra, men när jag kopplar in handsken i trefasuttaget så går motorn förvisso, men den luktar strax som smält lödtenn.
Något torde vara fel, och jag misstänker att trådarna inte sitter rätt i handsken.

Någon som kan ge mig lite hjälp på traven?
Se bilderna.
 
  • Öppen kopplingsdosa för en trefasmotor med osäkert kopplade ledningar och isolering som ser utbränd ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en trefas elektrisk handske med synliga ledningar framför en trefasmotor i ett verkstadsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en trefas elektrisk handske ovanför ett arbetsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tolkar bilderna rätt så används blå som en fas i inkopplingen till maskinen, men den sitter på platsen för neutral i kontakten (om jag tänker rätt). Standardmässigt används blått som neutral, men här verkar den vaar en fasledare.
 
Titta först vad det står på motorskylten, förhoppningsvis Y 400 V.
Sedan verkar motorn gå baklänges om man får tro ordningen på plinten.
I så fall, kasta om två fasledare.
Men det kan även vara fel på ditt uttag.

Stickproppen är rätt kopplad map faser och nolla, men det är där det är enklast att kasta om två faser.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ser ut som en fas är avklippt i motorns ingående gummikabel. Måste se fel...
 
Går kabeln med kontakten direkt till motorn ? I så fall är kontakten felkopplad.
 
Jo, en tråd är klippt...kolla så samma tråd är klippt i bägge ändar...
(Sen förstår jag inte riktigt varför man inte klipper blå istället, men men...)
Annars...utöver vad som redan sagts, kontrollera att alla faser finns framme.
Kontrollera strömförbrukningen, att den är lika på faserna.
 
Jag är på inget sätt någon elektriker! Men det ser ut som du eller någon meckat en del med elen. Jag ser en vanlig stickpropp och en kondensator. Har dessa varit inkopplade till motorn tidigare?
 
K Keld skrev:
Går kabeln med kontakten direkt till motorn ? I så fall är kontakten felkopplad.
Japp det gör den. Hur ska den isf vara kopplad?
 
H hempularen skrev:
Om jag tolkar bilderna rätt så används blå som en fas i inkopplingen till maskinen, men den sitter på platsen för neutral i kontakten (om jag tänker rätt). Standardmässigt används blått som neutral, men här verkar den vaar en fasledare.
Det är nog lite otydligt på bilden, men till vänster om den grövre pinnen så är det L1, sen L2, L3 och till sist N.
 
Står märkt i handsken L1 L2 L3 och använd brun, blå svart , lika färger som är i motorn. Går motorn åt fel håll skifta 2 i handsken , vilka som helst. och naturligtvis gröngul på rätt plats på det tjocka stiftet.
 
Tåtarna skall sitta på L1, L2, L3. Om motorn sen går på fel håll, byt plats på två av tåtarna.
 
Så här ser det ut på skylten på motorn.
 
  • Närbild av en skylt på en ASEA-motor med teknisk information och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Står märkt i handsken L1 L2 L3 och använd brun, blå svart , lika färger som är i motorn. Går motorn åt fel håll skifta 2 i handsken , vilka som helst. och naturligtvis gröngul på rätt plats på det tjocka stiftet.
Jag provade att koppla såsom du skriver.
Motorn går 10 sekunder, sen löser säkringen i byggnaden ut. Man kan undra om det är något fel på motorn. Jag antar att det går att mäta på ngt sätt?
 
Kör ner nosen i plitkåpan och lukta, känns direkt om det är en någon frän lukt, då kan en lindning vara bränd. Stoppar du i stickproppen direkt i uttaget och kabeln går direkt till motorn, ska vara motorskydd mellan, inget motorskydd och lite fel i motorn . Tack och adjö med säkringen. Du är säker på att alla faser finns fram. mäta går bra i uttaget först.
 
P Pontstone skrev:
Jag provade att koppla såsom du skriver.
Motorn går 10 sekunder, sen löser säkringen i byggnaden ut. Man kan undra om det är något fel på motorn. Jag antar att det går att mäta på ngt sätt?
Man kan mäta resistansen i de 3 lindningarna, de ska vara lika. Du kan även mäta resistansen mellan varje fas och motorns hölje, ska vara oändlig resistans där.

Även om färgerna är lite knas så är det rätt kopplat. Kolla så du har alla 3 faser i uttaget och att det är rätt kopplat (troligen om du kört andra maskiner från det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.