Hej alla glada,
Jag har köpt en manick med en trefas elmotor.
Från kopplingsdosan så går det en kabel till en trefas handske. Antagligen ett arrangemang som säljaren pillade ihop strax innan jag köpte den.
Det verkar ju bra, men när jag kopplar in handsken i trefasuttaget så går motorn förvisso, men den luktar strax som smält lödtenn.
Något torde vara fel, och jag misstänker att trådarna inte sitter rätt i handsken.
Någon som kan ge mig lite hjälp på traven?
Se bilderna.
Jag har köpt en manick med en trefas elmotor.
Från kopplingsdosan så går det en kabel till en trefas handske. Antagligen ett arrangemang som säljaren pillade ihop strax innan jag köpte den.
Det verkar ju bra, men när jag kopplar in handsken i trefasuttaget så går motorn förvisso, men den luktar strax som smält lödtenn.
Något torde vara fel, och jag misstänker att trådarna inte sitter rätt i handsken.
Någon som kan ge mig lite hjälp på traven?
Se bilderna.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om jag tolkar bilderna rätt så används blå som en fas i inkopplingen till maskinen, men den sitter på platsen för neutral i kontakten (om jag tänker rätt). Standardmässigt används blått som neutral, men här verkar den vaar en fasledare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 843 inlägg
Titta först vad det står på motorskylten, förhoppningsvis Y 400 V.
Sedan verkar motorn gå baklänges om man får tro ordningen på plinten.
I så fall, kasta om två fasledare.
Men det kan även vara fel på ditt uttag.
Stickproppen är rätt kopplad map faser och nolla, men det är där det är enklast att kasta om två faser.
Sedan verkar motorn gå baklänges om man får tro ordningen på plinten.
I så fall, kasta om två fasledare.
Men det kan även vara fel på ditt uttag.
Stickproppen är rätt kopplad map faser och nolla, men det är där det är enklast att kasta om två faser.
Jo, en tråd är klippt...kolla så samma tråd är klippt i bägge ändar...
(Sen förstår jag inte riktigt varför man inte klipper blå istället, men men...)
Annars...utöver vad som redan sagts, kontrollera att alla faser finns framme.
Kontrollera strömförbrukningen, att den är lika på faserna.
(Sen förstår jag inte riktigt varför man inte klipper blå istället, men men...)
Annars...utöver vad som redan sagts, kontrollera att alla faser finns framme.
Kontrollera strömförbrukningen, att den är lika på faserna.
Det är nog lite otydligt på bilden, men till vänster om den grövre pinnen så är det L1, sen L2, L3 och till sist N.H hempularen skrev:
Jag provade att koppla såsom du skriver.J jonaserik skrev:
Motorn går 10 sekunder, sen löser säkringen i byggnaden ut. Man kan undra om det är något fel på motorn. Jag antar att det går att mäta på ngt sätt?
Kör ner nosen i plitkåpan och lukta, känns direkt om det är en någon frän lukt, då kan en lindning vara bränd. Stoppar du i stickproppen direkt i uttaget och kabeln går direkt till motorn, ska vara motorskydd mellan, inget motorskydd och lite fel i motorn . Tack och adjö med säkringen. Du är säker på att alla faser finns fram. mäta går bra i uttaget först.
Man kan mäta resistansen i de 3 lindningarna, de ska vara lika. Du kan även mäta resistansen mellan varje fas och motorns hölje, ska vara oändlig resistans där.P Pontstone skrev:
Även om färgerna är lite knas så är det rätt kopplat. Kolla så du har alla 3 faser i uttaget och att det är rätt kopplat (troligen om du kört andra maskiner från det).




