24 922 läst ·
28 svar
25k läst
28 svar
Kabel mellan huvudcentral och undercentral, vilken?
Hej, vårt hus är så långt att vi måste ha en undercentral på mitten. Kabeln mellan huvudcentralen och undercentralen ska gå i bjälklaget mellan bostad och kallvind. Vilken kabel ska man använda?
Jag gissar på att det är 3x2,5mm trådar som ska dras mellan dessa två, eller är det grövre?
Ska man dra en färdig kabel i bjälklaget eller lägger man lösa trådar i VP/Flexrör?
Huvudsäkringarna är 25A, sen är det mest 10A i huvudcentralen (som också ska renoveras/bytas ut) och tanken är väl att det blir 10A i undercentralen.
Skulle troligen fått denna information av min förra elektriker som jag försökt få tag på under ett års tid. Trodde först han lagt ner sin firma tills min sambo fick kontakt med honom. Han verkade ha fått värsta psykbrytet och anklagade mig för hemfridsbrott och en del andra hemska saker (2xdödsfall), samt förstört hans liv. När jag förklarade att jag inte ens kände till detta eller ens visste vart han bodde så skulle han komma ut och titta, men sen dess så har han varit okontaktbar. :x
Så det blir en ny elektriker när det blir dags att koppla elsystemet, men tills dess får jag göra lite förarbete...
Jag gissar på att det är 3x2,5mm trådar som ska dras mellan dessa två, eller är det grövre?
Ska man dra en färdig kabel i bjälklaget eller lägger man lösa trådar i VP/Flexrör?
Huvudsäkringarna är 25A, sen är det mest 10A i huvudcentralen (som också ska renoveras/bytas ut) och tanken är väl att det blir 10A i undercentralen.
Skulle troligen fått denna information av min förra elektriker som jag försökt få tag på under ett års tid. Trodde först han lagt ner sin firma tills min sambo fick kontakt med honom. Han verkade ha fått värsta psykbrytet och anklagade mig för hemfridsbrott och en del andra hemska saker (2xdödsfall), samt förstört hans liv. När jag förklarade att jag inte ens kände till detta eller ens visste vart han bodde så skulle han komma ut och titta, men sen dess så har han varit okontaktbar. :x
Så det blir en ny elektriker när det blir dags att koppla elsystemet, men tills dess får jag göra lite förarbete...
Redigerat:
I det här fallet är det även designfråga av anläggningen som är aktuell. Skall det vara huvudcentral och undercentral eller skall det vara 2 st huvudcentraler.
I fallet hc - uc kan en 5 g 2,5 mm2 ledning fungera om den avsäkras med max 3 x 16 a i matande ända. Men lösningen har en nackdel idag eftersom man vill lägga den utanför hc 's jordfelsbrytare. Vilket kräver lite special kopplingar i hc av bl.a nollan på separat plint.
Det andra byggsättet skapar två helt oberoende elcentraler som ligger på samma avgrenade huvudlednkng. Den skall vara minst 5 g 6 mm2 eventuełlt 5 g10 mm2 beroende spänningsfall och utlösningsvillkor. Jag hade nog valt det byggsättet vid såpass omfattande renoveringar.
Men är det svårt med kabelvägen för tjocka lednimgar hade jag placerat 3 st 16 a säkringar i en separat kapsling och inte blandat in huvudcentralen. Där blir tillräckligt " rörigt" med flera jordfelsbrytare och personskyddsautomater.
Så fort uc matningen blir avsäkrad i hc, så behöver den passera hc huvudströmbrytare. Det medför att hela huset måste släckas ned vid arbete i hc. Med min lösning behöver bara halva huset släckas.
I fallet hc - uc kan en 5 g 2,5 mm2 ledning fungera om den avsäkras med max 3 x 16 a i matande ända. Men lösningen har en nackdel idag eftersom man vill lägga den utanför hc 's jordfelsbrytare. Vilket kräver lite special kopplingar i hc av bl.a nollan på separat plint.
Det andra byggsättet skapar två helt oberoende elcentraler som ligger på samma avgrenade huvudlednkng. Den skall vara minst 5 g 6 mm2 eventuełlt 5 g10 mm2 beroende spänningsfall och utlösningsvillkor. Jag hade nog valt det byggsättet vid såpass omfattande renoveringar.
Men är det svårt med kabelvägen för tjocka lednimgar hade jag placerat 3 st 16 a säkringar i en separat kapsling och inte blandat in huvudcentralen. Där blir tillräckligt " rörigt" med flera jordfelsbrytare och personskyddsautomater.
Så fort uc matningen blir avsäkrad i hc, så behöver den passera hc huvudströmbrytare. Det medför att hela huset måste släckas ned vid arbete i hc. Med min lösning behöver bara halva huset släckas.
Redigerat:
Finns i stort aldrig anledning att inte göra som de flesta skrivit tidigare vid flera centraler i bostadsinstallationer av normal omfattning. Dvs alla centraler oberoende och parallelt kopplade med 6 mm2 ledare och i nutid då femledare.
Pga denna mening anser jag att 5g6 är det givna valet av ledning.DanielF skrev:
Dvs 5 ledare 6mm2 grova.
Kabel N1XV 5g6 eller EKKJ 4x6+6 (FKKJ 4x6+6) eller motsvarande. Kanske en ACEflex 5g6 om det behövs en smidig kabel för att komma genom dit kabeln ska.
Eller så elmonts förslag, med 6mm2 i rör.
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099
https://www.elbutik.se/product.html/ekkj-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099
http://uttag181.se/kraftkabel/460-aceflex-rv-k-5g6-kapning.html
Redigerat:
Tack!Mikael_L skrev:Pga denna mening anser jag att 5g6 är det givna valet av ledning.
Dvs 5 ledare 6mm2 grova.
Kabel N1XV 5g6 eller EKKJ 4x6+6 (FKKJ 4x6+6) eller motsvarande. Kanske en ACEflex 5g6 om det behövs en smidig kabel för att komma genom dit kabeln ska.
Eller så elmonts förslag, med 6mm2 i rör.
[länk]
[länk]
[länk]
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Jag har undantaget i mitt hus. Jag behövde/ville ha en undercentral i det som förut varit pannrum när pannan åkte ut, och eftersom det redan fanns en 4mm² dragen som matning till elpatronerna i pannan, så gick det ju snabbast, smidigast och enklast att använda den som den var och bara montera undercentral i andra änden. (Fast jag säkrade ner den till 16A eftersom det inte behövdes mer).GK100 skrev:
Där är det en stor skillnad eftersom allt redan fanns färdigt. Då finns ingen anledning att bygga om eftersom den lösningen också fungerar och är korrekt.
En sådan lösning är t.om vanlig i anläggningar med stora inkommande matningar på 50 a och mer. Då kan man säkra ner matningen för att inte behöva använda 16 - 25 mm2 kabel för att mata en liten central för ett pentry och en toalett.
En sådan lösning är t.om vanlig i anläggningar med stora inkommande matningar på 50 a och mer. Då kan man säkra ner matningen för att inte behöva använda 16 - 25 mm2 kabel för att mata en liten central för ett pentry och en toalett.
T Tobbe_3 skrev:I det här fallet är det även designfråga av anläggningen som är aktuell. Skall det vara huvudcentral och undercentral eller skall det vara 2 st huvudcentraler.
I fallet hc - uc kan en 5 g 2,5 mm2 ledning fungera om den avsäkras med max 3 x 16 a i matande ända. Men lösningen har en nackdel idag eftersom man vill lägga den utanför hc 's jordfelsbrytare. Vilket kräver lite special kopplingar i hc av bl.a nollan på separat plint.
Det andra byggsättet skapar två helt oberoende elcentraler som ligger på samma avgrenade huvudlednkng. Den skall vara minst 5 g 6 mm2 eventuełlt 5 g10 mm2 beroende spänningsfall och utlösningsvillkor. Jag hade nog valt det byggsättet vid såpass omfattande renoveringar.
Men är det svårt med kabelvägen för tjocka lednimgar hade jag placerat 3 st 16 a säkringar i en separat kapsling och inte blandat in huvudcentralen. Där blir tillräckligt " rörigt" med flera jordfelsbrytare och personskyddsautomater.
Så fort uc matningen blir avsäkrad i hc, så behöver den passera hc huvudströmbrytare. Det medför att hela huset måste släckas ned vid arbete i hc. Med min lösning behöver bara halva huset släckas.
Hänger inte med på att det är en spec koppling av neutralledaren om man inte vill använda JFB i HC?? Du lägger väl bara in dig på ovansida JFB till UC ? Och sen till JFB i UC...
Nu är denna tråden så gammal men är det ett TNC system så ska man använda 10mm2 till Pen-ledare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, man kopplar aldrig något till "ovansida JFB". I princip kan man ta ut en oskyddad N-ledare ifrån JFBns ingående N-terminal. Om det är ovansida eller undersida är en helt annat fråga. Men i praktiken bör man vara försiktig med sådant. Två st RK6 går bra, men om utgående ledning är en kabel kanske det blir RK6 + EK6 (eller EK 2.5) vilket innebär en risk. Det är alltså allmänt inget bra ställe att ansluta en utgående ledning på.
Så om du har en TNS anläggning och du vill göra en UC. Varför kan man då inte ta neutralledaren från ovansida på JFB där även inkommande N-ledare kommer in?Bo.Siltberg skrev:
Nej, man kopplar aldrig något till "ovansida JFB". I princip kan man ta ut en oskyddad N-ledare ifrån JFBns ingående N-terminal. Om det är ovansida eller undersida är en helt annat fråga. Men i praktiken bör man vara försiktig med sådant. Två st RK6 går bra, men om utgående ledning är en kabel kanske det blir RK6 + EK6 (eller EK 2.5) vilket innebär en risk. Det är alltså allmänt inget bra ställe att ansluta en utgående ledning på.
Du menar att man bara kan ta den från N-plinten?
Vill ju inte använda mig av JFB på HC.
