Hej!
Har nyligen flyttat till en villa byggd 1981. Jag är sugen på att installerat Shelly hemma, men skulle först vilja förstå/lära mig mer om hur elen i huset är dragen. Är ingen elektriker och kanske är det en sådan jag borde anlita i slutändan för själva installationen, men tänkte åtminstone försöka öka min egen kunskap först
Här är strömbrytare till uttag i taket. Jag trodde det var en enpolig strömställare då jag inte hittat någon annan strömbrytare i huset som manövrerar detta uttag i taket. Men, det ser ut som det är kopplat som en trappomkopplare?
Så här ser det ut i uttaget i taket:
Om jag förstått det rätt får jag kopplingsschemat att se ut så här:
Jag har mätt med multimeter/summer mellan grön tråd i taket och grön tråd i strömbrytaren och den piper. Grön tråd skulle alltså vara tändtråd i mitt fall?
Är det vanligt att ha grön färg på tändtråd? Jag läser på https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... allationer och där står "Färgerna som normalt används till tändtrådar är orange, vit eller grå.", vilket gör mig lite förvirrad.
Huvudfrågor:
Vad är era slutsatser kring kopplingen och färgerna?
Kan jag på något sätt ta reda på vart de gråa kablarna tar vägen? Fasen måste komma från dessa?
Sidofråga1:
De flesta Shelly-komponeneter kräver neutralledare. Kan man dra en extra (blå) ledare från "taket" ner till till Shellyn som skall sitta bakom strömbrytaren?
Sidofråga2:
Kan jag med hjälp av multimeter säkerställa de olika kablarnas syfte i taket? Om färgerna stämmer något sånär med "standard" så är Svart och Brun är fasledare, Blå neutralledare och Gulgrön är jord? Vad är då vit?
Har nyligen flyttat till en villa byggd 1981. Jag är sugen på att installerat Shelly hemma, men skulle först vilja förstå/lära mig mer om hur elen i huset är dragen. Är ingen elektriker och kanske är det en sådan jag borde anlita i slutändan för själva installationen, men tänkte åtminstone försöka öka min egen kunskap först
Här är strömbrytare till uttag i taket. Jag trodde det var en enpolig strömställare då jag inte hittat någon annan strömbrytare i huset som manövrerar detta uttag i taket. Men, det ser ut som det är kopplat som en trappomkopplare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut i uttaget i taket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstått det rätt får jag kopplingsschemat att se ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mätt med multimeter/summer mellan grön tråd i taket och grön tråd i strömbrytaren och den piper. Grön tråd skulle alltså vara tändtråd i mitt fall?
Är det vanligt att ha grön färg på tändtråd? Jag läser på https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... allationer och där står "Färgerna som normalt används till tändtrådar är orange, vit eller grå.", vilket gör mig lite förvirrad.
Huvudfrågor:
Vad är era slutsatser kring kopplingen och färgerna?
Kan jag på något sätt ta reda på vart de gråa kablarna tar vägen? Fasen måste komma från dessa?
Sidofråga1:
De flesta Shelly-komponeneter kräver neutralledare. Kan man dra en extra (blå) ledare från "taket" ner till till Shellyn som skall sitta bakom strömbrytaren?
Sidofråga2:
Kan jag med hjälp av multimeter säkerställa de olika kablarnas syfte i taket? Om färgerna stämmer något sånär med "standard" så är Svart och Brun är fasledare, Blå neutralledare och Gulgrön är jord? Vad är då vit?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
H. Ingen, fortsätt leta i dosor tills du hittar vart de två bruna tar vägen. Uppenbarligen finns det eller har funnits en strömbrytare till. Du bör enkelt kunna lista ut var den andra strömbrytaren borde finnas. Den kan vara bortplockad och dosan övertapetserad.
Prova att dra lite i ledarna i takdosan och lyssna. Om det inte är för många ledare i röret går det också att skjuta in the tunn dragfjäder och lyssna.
Det finns strikta regler för ledarfärger, men de har ändrats ett antal gånger genom åren så i praktiken är färgen i stort värdelös. Grön (och gul) har jag för mig försvann kort in på 80-talet för att inte förväxlas med den grön/gula skyddsledaren.
1. Om och endast om dosan är matad ifrån taket. Du ska ta neutralledaren ifrån samma ställe som fasledaren. Eller så placerar du pucken i takdosan, om det finns fast fas där.
2. Nej, det går inte att mäta. Du måste titta i dosor. När du har en grund att utgå ifrån man mätning komplettera den visuella granskningen. Så försök hitta varifrån matningen kommer från elcentralens håll. Då ser du vilka färger som används och som går vidare till andra dosor. Men du vet inte vad som är fas och nolla. Detta kan man ohmmäta fram mot skyddsjord.
Allt detta arbete är behörighetskrävande plus att det givetvis krävs kunskaper och färdigheter.
Prova att dra lite i ledarna i takdosan och lyssna. Om det inte är för många ledare i röret går det också att skjuta in the tunn dragfjäder och lyssna.
Det finns strikta regler för ledarfärger, men de har ändrats ett antal gånger genom åren så i praktiken är färgen i stort värdelös. Grön (och gul) har jag för mig försvann kort in på 80-talet för att inte förväxlas med den grön/gula skyddsledaren.
1. Om och endast om dosan är matad ifrån taket. Du ska ta neutralledaren ifrån samma ställe som fasledaren. Eller så placerar du pucken i takdosan, om det finns fast fas där.
2. Nej, det går inte att mäta. Du måste titta i dosor. När du har en grund att utgå ifrån man mätning komplettera den visuella granskningen. Så försök hitta varifrån matningen kommer från elcentralens håll. Då ser du vilka färger som används och som går vidare till andra dosor. Men du vet inte vad som är fas och nolla. Detta kan man ohmmäta fram mot skyddsjord.
Allt detta arbete är behörighetskrävande plus att det givetvis krävs kunskaper och färdigheter.
som Bo skriver, med enstaka tillägg:
H. det vore bra att lokalisera vart de två grå tar vägen, ja den ena matar rimligen brytaren med 230V
S1. det kan även finnas en kopplingsdosa "på vägen" (på vägg, nära tak) mellan strömbrytaren och takdosan där avledning av nolla kan tas eller puck placeras – det förutsätter givetvis att ledningsstråket som går genom kopplingsdosan är det som går vidare till takdosan
S2. en arbetshypotes för svart och vitt kan vara att det röra sig om fas respektive tändtråd till andra taklampor/fönsterlampor, bara att kolla runt i dosor; ohmmätning görs lämpligen med strömmen bruten (utifall din multimeter inte tål 230V på ingången när den gör en ohmmätning)
H. det vore bra att lokalisera vart de två grå tar vägen, ja den ena matar rimligen brytaren med 230V
S1. det kan även finnas en kopplingsdosa "på vägen" (på vägg, nära tak) mellan strömbrytaren och takdosan där avledning av nolla kan tas eller puck placeras – det förutsätter givetvis att ledningsstråket som går genom kopplingsdosan är det som går vidare till takdosan
S2. en arbetshypotes för svart och vitt kan vara att det röra sig om fas respektive tändtråd till andra taklampor/fönsterlampor, bara att kolla runt i dosor; ohmmätning görs lämpligen med strömmen bruten (utifall din multimeter inte tål 230V på ingången när den gör en ohmmätning)
När jag tittar på din första bild ser det nästan ut som att du har eftermonterad träpanel på väggen? Det skulle kunna ställa till det rejält i ditt sökande efter den försvunna brytaren. Om du har otur så har någon kopplat bort strömbrytaren och monterat panel över den.
Är förresten vit som syns vid brytaren samma vita som syns i taket?
Är förresten vit som syns vid brytaren samma vita som syns i taket?
Tack för all snabb, trevlig och informativ återkoppling!
Uppdatering. Hittade det andra trappkopplade uttaget. Har aldrig använt det då det sitter på ett ganska opraktiskt ställe jag sällan är på, så blev förvånad när det styrde samma lampa, men skönt att det inte var "igenbyggt"
Så här ser den strömbrytaren ut:
Blev nyfiken på vart den andra inkommande vita ledningen, samt den förbipasserande gröna och gula kabeln kom ifrån, så kikade i ett närliggande uttag:
Så här får jag det nya schemat till. Var svårt att använda vit kabelfärg mot vit bakgrund så ledningskabeln längst ner är ljusgrå.
Frågor
1. Det verkar som fasen är vit här. När jag läser står det att "Före 1970-talet användes vit som fasledare", men det kanske kan förekomma ändå (om man har otur?). Eller kan man misstänka att det varit en hemmafixare i farten?
2. Är det alltid samma färg på fasen inom en säkring?
3. Jag har ritat blå neutralledare från utelamporna, utan att ha kollat. Kan man anta att de terminerar i den torix som sitter i "tak hall" eller kan det lika väl vara så att det finns flera sammankopplingspunkter, på andra ställen (Torix eller annat)?
4. Vad vinner jag på att byta ut Torix mot t.ex. Wago 221-415? Att det blir "mer cleant"?
5. Jag mätte ju den gröna kabeln mellan strömbrytare (P) och "Tak hall" med summern på multimetern. Finns det något verktyg lämpat för att mäta ändpunkter med längre avstånd mellan sig, så att jag kan bestämma vilka kablar som terminerar vart?
Uppdatering. Hittade det andra trappkopplade uttaget. Har aldrig använt det då det sitter på ett ganska opraktiskt ställe jag sällan är på, så blev förvånad när det styrde samma lampa, men skönt att det inte var "igenbyggt"
Så här ser den strömbrytaren ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev nyfiken på vart den andra inkommande vita ledningen, samt den förbipasserande gröna och gula kabeln kom ifrån, så kikade i ett närliggande uttag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här får jag det nya schemat till. Var svårt att använda vit kabelfärg mot vit bakgrund så ledningskabeln längst ner är ljusgrå.
Frågor
1. Det verkar som fasen är vit här. När jag läser står det att "Före 1970-talet användes vit som fasledare", men det kanske kan förekomma ändå (om man har otur?). Eller kan man misstänka att det varit en hemmafixare i farten?
2. Är det alltid samma färg på fasen inom en säkring?
3. Jag har ritat blå neutralledare från utelamporna, utan att ha kollat. Kan man anta att de terminerar i den torix som sitter i "tak hall" eller kan det lika väl vara så att det finns flera sammankopplingspunkter, på andra ställen (Torix eller annat)?
4. Vad vinner jag på att byta ut Torix mot t.ex. Wago 221-415? Att det blir "mer cleant"?
5. Jag mätte ju den gröna kabeln mellan strömbrytare (P) och "Tak hall" med summern på multimetern. Finns det något verktyg lämpat för att mäta ändpunkter med längre avstånd mellan sig, så att jag kan bestämma vilka kablar som terminerar vart?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
1. Jag ser det också som ovanligt med vit fas på 80-talet. Det är troligen gjort av en elektriker som började sin bana på 60-talet.
2. Tyvärr, det går inte att lita på.
3. Det kan finnas flera. Men på den tiden var det takdosan som var den huvudsakliga kopplingsdosan. Det kan ev finnas hjälpdosor på någon vägg. Du ser ju att samtliga tändtrådar och mellantrådar går uppåt i dosan på näst sista bilden. De går då troligen till takdosan. Där går de vidare till respektive lampa, åtföljd av nolla (och skyddsjord om det förekommer).
4. Torix som man inte rör och dör ledarna sitter fast bra kan du låta vara, de är troligen utförda av en yrkesskicklig elektriker. Behöver man koppla om så klipper man bort torixen och ersätter med Wago eller dylikt. Det är i svårt att få ihop en öppnad torix på ett bra sätt.
5. En skarvsladd är väl det som ligger närmast till hands med nån hemmasnickrad mätprob. Var försiktig med tolkningen då ditt instrument kan pipa även om en lampa ligger i mätkretsen. Du ska mäta för att bekräfta det du kommit fram till med ögonen.
2. Tyvärr, det går inte att lita på.
3. Det kan finnas flera. Men på den tiden var det takdosan som var den huvudsakliga kopplingsdosan. Det kan ev finnas hjälpdosor på någon vägg. Du ser ju att samtliga tändtrådar och mellantrådar går uppåt i dosan på näst sista bilden. De går då troligen till takdosan. Där går de vidare till respektive lampa, åtföljd av nolla (och skyddsjord om det förekommer).
4. Torix som man inte rör och dör ledarna sitter fast bra kan du låta vara, de är troligen utförda av en yrkesskicklig elektriker. Behöver man koppla om så klipper man bort torixen och ersätter med Wago eller dylikt. Det är i svårt att få ihop en öppnad torix på ett bra sätt.
5. En skarvsladd är väl det som ligger närmast till hands med nån hemmasnickrad mätprob. Var försiktig med tolkningen då ditt instrument kan pipa även om en lampa ligger i mätkretsen. Du ska mäta för att bekräfta det du kommit fram till med ögonen.
Tack för bra svar!
1. Är det praxis idag att dra fram neutralledare till brytarna med tanke på att fler vill ha smart styrning av hemmet?
2. Är det ett stort jobb för en elektriker att dra fram nolla i efterhand?
3. Jag har bara jordade uttag i kök/badrum idag. Är det god idé att samtidigt få dragit jord till alla uttag som idag saknar? Är det ett komplicerat jobb (förstår att tidsåtgången beror på antalet uttag)?
1. Är det praxis idag att dra fram neutralledare till brytarna med tanke på att fler vill ha smart styrning av hemmet?
2. Är det ett stort jobb för en elektriker att dra fram nolla i efterhand?
3. Jag har bara jordade uttag i kök/badrum idag. Är det god idé att samtidigt få dragit jord till alla uttag som idag saknar? Är det ett komplicerat jobb (förstår att tidsåtgången beror på antalet uttag)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
1. Nja, jag gör det. Jag vet inte hur övriga i branschen gör. Det finns ingen rekommendation som jag hört talas om. Det är kunden som i slutändan bestämmer. Hustillverkare är nog ganska snåla med alla sådana "framtidsfunktioner" för att hålla ned priset. Man ha t.ex i alla år dragit en tom slang med dragtråd till en anslutningsdosa för tvättmaskin i badrum trots att det skulle vara billigare totalt sett att dra i tre FK från början.
2. Nä, inte speciellt när det handlar om FK i rör. Men det kan kärva i rören, varvid man får dra ur allt och ersätta. Det är inte alltid man kan återanvända de gamla trådarna utan får dra i nya trådar till en extrakostnad.
3. Ja, då du bor i villa tycker jag det alltid är ide att byta till skyddsjordade uttag. Kraven för att behålla ojordade uttag är att varje rum med sådana är isolerade från jord. Det får inte finnas några ledande delar som har kontakt med moder jord eller skyddsjord. Man får inte inbjudas till att dra en skarvsladd ut i trädgården. Uttagen i sig bör också vara moderna med djupa brunnar och petskydd, men dina 40 år gamla uttag kanske är ok.
Så hur bråttom man behöver ha i ditt fall beror på skicket på din anläggning. Väggar och golv är alltså en del av elinstallationen. Renoveringar genom åren, utslagna väggar etc kan ha satt de gamla reglerna ur spel. Om din anläggning är frisk kanske det räcker med en JFB idag som ett säkerhetsbälte.
Den huvudsakliga komplexiteten ligger i fråga 2.
2. Nä, inte speciellt när det handlar om FK i rör. Men det kan kärva i rören, varvid man får dra ur allt och ersätta. Det är inte alltid man kan återanvända de gamla trådarna utan får dra i nya trådar till en extrakostnad.
3. Ja, då du bor i villa tycker jag det alltid är ide att byta till skyddsjordade uttag. Kraven för att behålla ojordade uttag är att varje rum med sådana är isolerade från jord. Det får inte finnas några ledande delar som har kontakt med moder jord eller skyddsjord. Man får inte inbjudas till att dra en skarvsladd ut i trädgården. Uttagen i sig bör också vara moderna med djupa brunnar och petskydd, men dina 40 år gamla uttag kanske är ok.
Så hur bråttom man behöver ha i ditt fall beror på skicket på din anläggning. Väggar och golv är alltså en del av elinstallationen. Renoveringar genom åren, utslagna väggar etc kan ha satt de gamla reglerna ur spel. Om din anläggning är frisk kanske det räcker med en JFB idag som ett säkerhetsbälte.
Den huvudsakliga komplexiteten ligger i fråga 2.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
