harka
harka: det kan vara bra med Plejd- (eller annan) dimmer, fast just den länkade Jula-belysningen påstår sig vara icke-dimbar... går tillbaka till grundförutsättningen från TS – varför just en LED-list? den ger ett ganska "slätt" ljus längs med hela 15-metersväggen som kan vara lite "ointressant", medan ett flertal separata ljuskällor ger mer dynamik och spänning i ljusbilden en annan
9 svar · 2,4k läst
·
JonasWe
JonasWe: [citat] Yes jag ska höra mig för hur de/den jag väljer går vidare, men grävning och läggning var iaf ok i muntligt samtal, men att inkoppling skulle ske av dem. Får ta en vända till.
27 svar · 4,4k läst
·
P
pelig: Låter vettigt. Jag hade faktiskt inte kollat att det fanns mindre än 6A så då fick man lära sig nåt nytt (y)Har googlat lite på bottenplatta/passdel och nu är sidan full av reklam för dylika produkter :)
6 svar · 7,9k läst
·
T
tanaris: En liten uppdatering eftersom jag själv inte gillar trådar där man inte får veta hur det gick: Leverantören konstaterade att trafon brunnit men tyckte inte att det gick att avgöra felorsaken till 100% så de skickade en ersättningstrafo. Elektrikern kom förbi en kort sväng och monterade den, så nu fungerar allt. Där hade fallet kunnat vara avslutat, men alldeles nyss fick jag en
49 svar · 29,4k läst
·
tommib
tommib: Nej, då blir det som sagt en trefasgrupp. Läs gärna Bo Siltbergs utmärkta introduktion till det svenska elsystemet så blir det lättare att förstå och diskutera.
26 svar · 3,6k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Som sagt, du behöver ett huvudur för att få ett sekundärur att snurra, Ericsson HKA201 med DC77-mottagare är ett exempel, finns kanske begagnade att få tag i men de flesta är nog skrotade. Vet dock om minst en anläggning som fortfarande är i drift (lite halvdana bilder tagna för några sedan då stämpeluren togs ur drift) [bild] [bild] Men en lösning med t.ex. en Arduino eller
17 svar · 4,7k läst
·
G
Great: Hej! Har i dagsläget rörligt avtal på vattenfall. Trodde att det var timbaserat, men har nu konstaterat att det är rörligt/månad. Ska ringa o kontrollera detta imorgon Men har haft Greenely appen kopplad till min mätning men inget abbonemang. Men där förmodar jag att min förbrukning och pris stämmer om jag skulle haft deras abbonemang. Om jag nu kollar på oktobers räkning, så bör
0 svar · 964 läst
·
M
Magnus Sundqvist: Zappi V2 trefas 22kwh bör lösa alla dina problem, se manual och s 21 o framåt angående net phase
57 svar · 14,3k läst
K
Kalmarkille: Man kanske kan sammanfatta hela den här diskussionen till att man FÅR betala elektrikern för att utföra hela jobbet.
75 svar · 9,1k läst
P
Patric Björling: Ok då blir det utanpåliggande, trist men tack
2 svar · 1,3k läst
P
Pinge1959: [citat] tackar.
2 svar · 778 läst
P
JonasWe
JonasWe: Jag har nyss satt in Finsmakare, satte vanlig shucko. I mitt fall ganska omöjligt att ha fastanslutning då deras kabel är lika kort som en daggmask.
24 svar · 29,6k läst
J
jonaserik: Du kan ju få plats med en säkring till där till höger, allt finns, jord och nollskena, ska du bara ha lite lyse och ett vägguttag i förrådet, inga problem, sitter det jordfelsbrytare i centralen ? i bland har man inte det på sådana pumpar. Dom har en förmåga att lösa en JFB fast det inte något direkt fel.
6 svar · 3,4k läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Millox Jag har inget emot att vi avbryter diskussionen här och nu. Jag tror fortfarande inte att det är ett EMC-filter, vars funktion jag förklarat tidigare, som är problematiken med att ansluta NFO frekvensomriktare till ett IT-nät. Är det problem, kan eventuellt vara något annat. Men hur som helst, det kan vi naturligtvis inte utreda i denna tråd. Att elnät är känsliga
98 svar · 14,9k läst
·
T
Tompafix: Här är en med strömbrytare https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/lamptillbehor/lamphallare/lampupphangning-400569/
5 svar · 8,3k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Uttaget är det som sitter i väggen. Sladden mellan spisen och uttaget har fyra ledare, det är jag med på. De går in i en kontakt som trycks in i uttaget i väggen. Om uttaget är korrekt (bortsett från att nolla saknas) och varje ledare i sladden är kopplad till rätt stift så kommer en ny 400 V-spis fungera. Det är viktigt att jord sitter på rätt plats. Faserna kan sitta på
94 svar · 8,0k läst
·
anders07
anders07: [citat] Öh, nä, du måste ju fästa eller dragavlasta kabeln så några wagoklämmor i röret är inte någon lysande idé. Gjut en lite "grund" och en sån här kanske? https://www.amazon.se/Philips-294592-Dubbel-Uttag-Silver/dp/B00BP7P7TQ/
12 svar · 5,2k läst
·
D
DTanner: Tack för bra ideer. Föreslår nog en dosa för belysningsgruppen och en för 3-fasgruppen. Sedan får TT/TM-grupperna gå direkt från centralen. Bör räcka med 1,5kvmm för alla grupper va? Allt kommer säkras 10A.
2 svar · 1,6k läst
T
tompaah7503: Fick äntligen tid till detta. Kom på att det gamla mätarskåpet var ändå användbart och helt gratis. Slipade av den, tanten fick måla om den, ordnade nya flänsar med förskruvningar och så monterade jag in ett Hager Gamma i den. Det blev rymligt och bra med plats om än lite stökigt med ledningar "åt alla håll" men den biten är det inte mycket att göra åt. Tre stycken sticker upp
2 svar · 5,7k läst
·
tommib
tommib: [citat] Varför? Det såg ju rätt gynnsamt ut på bilderna. Säker kan man givetvis inte vara.
35 svar · 5,7k läst
·
E
elmont: Ja
3 svar · 1,2k läst
·
E
3 svar · 1,2k läst
·
M
MrBilo: Hej alla Stoooort tack för återkopplingen. Det är fixat nu Det var problem med proppen :))) Trevlig fortsättning på veckan!
4 svar · 1,1k läst
·
M
martinradbo: [citat] Verkar som att de flesta av er är överens om att man inte kan parallellkoppla, och att givarna dessutom har så specifika egenskaper att man måste ha rätt variant. Finns inga andra dykrör att använda, och dessutom är det rätt så grundläggande att mäta på rätt nivå på tanken. Återstår nog bara att skära bort lite isolering och klistra fast en av givarna direkt på tanken.
7 svar · 2,0k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du läser rätt men man ska även ta hänsyn till den sk förimpedansen dvs delarna före din anläggning. I ditt fall som du beskrev det tidigare finns ingen anledning att anta att du skulle ligga dåligt till i det fallet heller. Alltså är du på spår att förstå hur i princip galet det är att dra iväg med 10 mm2 och ännu mer i fallet aluminium. Håll dig du till 5G6 mm2 det är
19 svar · 3,9k läst
·
B
Bjober: [citat] Värmeslingorna skapar sin egen nollpunkt när alla 3 faser är inkopplade så det är sant att "nollan inte behövs" trots att den är utritad. Har man en termostat som inte bryter alla faser samtidigt får man ingen funktion med 1 fas och lite lägre effekt med 2 faser. Men oftast tror jag alla faser bryter samtidigt.
17 svar · 3,6k läst
·
P
Pirjonen: [citat] Tack!
2 svar · 737 läst
P
2 svar · 737 läst
J
jonaserik: Kanske fel pump du fått, en som är kraftigare och då är det bara att tacka. Är det lika på alla faser då. Be elektrikern sätta dit ett motorskydd som klarar 4 - 6,3 amp. passar i samma låda.
17 svar · 3,2k läst
·
Z
zombi: No...
24 svar · 3,5k läst
·
Sverker T
Sverker T: Det finns uppenbarligen människor som har alldeles för mycket fritid!:crysmile:
78 svar · 22,1k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Länkar bara till en atrikel om detta då inte alla känner till det. https://www.nordichardware.se/nyheter/gigabyte-sags-medvetet-salja-exploderande-nataggregat.html
14 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.