Startar den här tråden då jag vill ha fakta på vad solpaneler producerar.
Hur mycket el producerar era solpaneler per m2 just nu och under vilka förhållanden? Om ålder spelar roll vet jag inte heller men det kanske belyses det med, allt hänger på svaren.
Hur mycket el producerar era solpaneler per m2 just nu och under vilka förhållanden? Om ålder spelar roll vet jag inte heller men det kanske belyses det med, allt hänger på svaren.
Monokristallina kiselsolceller har i medel en verkningsgrad på 19%, för att erhålla 1 kW kävs då 5,26 kvm. 1 kvm ger 190W.Marike skrev:
Optimerat läge och vinkel: 1kvm producerar i Göteborg under att normalår ca 180 kWh. I december ca 1 kWh.
Normalt så minskar effekten med 0,5-1% per år.
tack det var bra information.surris skrev:
Helst vill jag ändå ha rapport " här och nu från verkligheten", som Kurt Ohlsson sa.
Dina uppgifter gör det ytterligare intressant då vi får se om de stämmer överens med verkligheten.
Jag hade mer gått på statistik, forskning och fakta då det bygger på verkligheten. Alla har ju förmodligen olika förutsättningar så då ger det väldigt diffusa svar om man inte får in all bakomliggande fakta för svaret.Marike skrev:
Om du är intresserad av solceller? Så förelsår jag att du kollar upp just vad ditt fall sekulle ge med de förutsättningar du har och de solceller du väljer.
Sen kan det väl såklart vara intressant att höra lite erfarheter från olika håll. Men det är inget som jag skulle grunda mina val och beslut i.
Om vi antar att den mesta aktiviteten på forumet är efter arbetstid, dvs när solen gått ner kommer du få en massa: Just nu 0kw.
Vad tänker du använda den informationen till?
Vad tänker du använda den informationen till?
En solcellsanläggning på 6kW installerad ger ungefär 5000 - 6000 kWh/år
Takvinkel, väderstreck , soltimmar för året, typ av solceller mm har förstås betydelse.
Takvinkel, väderstreck , soltimmar för året, typ av solceller mm har förstås betydelse.
Tja , men frågan var väl enkel och jag frågar för att jag vill få ett svar. Läsa broschyrer kan jag väl göra, men det är inte det jag vill.
Sen behöver jag väl inte precisera någon tidpunkt, tror de flesta förstår även om jag använde Kurtans uttryck, dock kan Kurtan vara okänd för många så jag förstår om någon inte förstår.
Sen behöver jag väl inte precisera någon tidpunkt, tror de flesta förstår även om jag använde Kurtans uttryck, dock kan Kurtan vara okänd för många så jag förstår om någon inte förstår.
Sedan den 14/12 (inkopplings datum) har våra solceller producerat 28.72kWh varav 5kWh har sålts. Detta på 63 paneler, ca 118kvm. 22st i öst respektive väst samt 19st i sydläge.
Tack för svaren jag fått. Lite dåligt underlag för att jag ska kunna få en uppfattning, synd.
Finns det ingen sajt där innehavare ärligt skriver in det jag efterfrågar?
Vad säljare skriver tar jag med en nypa salt, det är verkligheten jag vill veta.
Finns det ingen sajt där innehavare ärligt skriver in det jag efterfrågar?
Vad säljare skriver tar jag med en nypa salt, det är verkligheten jag vill veta.
Jag vet egentligen inte vad du förväntar dig. Produktionen så här års är försumbar, om någon med en "normal" anläggning får 100 kwh i december och någon annan 10 kwh, spelar det någon roll? I förhållande till vad ett normalt hushåll förbrukar gör det ändå knappt någon skillnad.
mina 29 paneler a 1.7m^2 stycket (totalt ca 49m^2) har idag gett totalt 1.5kWh utanför Norrköping.
Har haft tur och snön har smält bort från panelerna.
Ett "Här och nu" mitt i vintern i Sverige är ju eg hyfsat ointressant.
Det är ju mer en "åh vad kul att det blev nån enstaka kWh idag"
Och ju mer snö man har under vintern ju mer ointressant blir en "här och nu" referens
Är frågan mer ur synvinken
"vad producerade era solceller under 2020/2021 och storlek på installationen och var i landet??"
Då är det ju en annan sak
Har haft tur och snön har smält bort från panelerna.
Ett "Här och nu" mitt i vintern i Sverige är ju eg hyfsat ointressant.
Det är ju mer en "åh vad kul att det blev nån enstaka kWh idag"
Och ju mer snö man har under vintern ju mer ointressant blir en "här och nu" referens
Är frågan mer ur synvinken
"vad producerade era solceller under 2020/2021 och storlek på installationen och var i landet??"
Då är det ju en annan sak
Du har fått väldigt exakta svar på din fråga. "Vad produceras NU?"Marike skrev:
Hur många gånger ska någon behöva svara att det inte produceras mer el än några enstaka kwh under en vecka på vintern i Sverige? Dvs, när du tycker att elräkningen är jobbig har du ingen nytta av solpaneler.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Det finns också ett tusental trådar under ämnet solceller m.m. Ett och annat svar finns nog redan där om man vill ha exempel från verkligheten som är bredare än just nu.
Det korta svaret är dock att solceller givet bidragsnivåerna lönar sig privatekonomiskt för nästan alla med normala tak.
Det korta svaret är dock att solceller givet bidragsnivåerna lönar sig privatekonomiskt för nästan alla med normala tak.