El
GoGetLost: [citat] Tittade alldeles för fort på uttaget först, såg nu att det inte var den modellen jag tyckte det såg ut som först :cool::geek: Men det lär passa ihop ja. Annars har du denna modellen som passar med de mellanstycket jag länkade till. https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-16a?gclid=Cj0KCQiAys2MBhDOARIsAFf1D1fmpv95qrcaB_EWwKBw7xFm6ynF_i-JgN3r7txPFzdOZxD9di4jiqYaApEuEALw_wcB
sladdbarn: Tack för ditt svar. Alla uttag är jordade i vårt hus men i just denna dosan hade det blivit felkopplat eller så att en jordtråd glidit ur.
jonaserik: EKUA hette dom på äldre tider och användes till telefon och andra svagströmsgrejer, så att klippa bort dom är nog inget farligt, är ju nu klippta och säkert ur drift.
elmont: Koppla i apparatdosor, under förutsättning att det finns plats,har väl varit godkänt i minst 40 år
Borran87: Ha! Nu svarade elektrikern och det var exakt så det hade gått till! Tack alla för era svar! :)
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är nog lärdomen att dra här. Det är inte toppklämman det är fel på i det här fallet. De hade kunnat misslyckas lika bra med någon annan typ av klämma. Om man uppfinner en idiotsäker sak, så svarar världen med en bättre idiot... Jag använder själv HelaCon, och om man bara tittar på vad man gör så är de en mycket bra typ av klämma. Kanske den bästa (man kan t ex
Harald Blåtumme: [citat] Nej, det sitter en fast installerad dubbelisolerad armatur där.
elmont: Demontera även ev trådar så att dosan blir tom, så får du en lite "renare" installation. Trådar som inte används ska man dra ur, då blir det enklare att förstå den dag man måste "åtgärda" nått och tro inte att dom g:a trådarna kommer att återanvändas för det händer nästan aldrig.
blackarrow: [citat] kVAr fylls väl i om det monteras kondensatorer internt. Jag får cos fi till 0,32 - 0,36 (170A resp 120A) utan hänsyn till värmeförluster, men man kan ju läsa manualen… :rolleyes: 0,7 i verkningsgrad och effektfaktor 0,5 samt ”bara” 0,2kW i tomgångsförlust. [bild] En modern liten svets betydligt betydligt bättre verkningsgrad, men då är det bara en fas och 230V :thinking:
Tofyl: Stort tack för hjälp, det underlättar enormt, då kan vi renovera vidare här utan ytterligare åverkan och sedan kalla in elektrikern.
Avemo: Valfri anslutningsdosa med dragavlastning fungerar.
multix: 1. Koppla in ett ojordat eluttag i den vänstra dosan efter att du brutit huvudströmmen såklart. 2. Anslut en bordslampa med modern (smal) stickpropp = extraisolerad och säker). 3. Testa diverse strömbrytare. 4. Koppla bort eluttaget, efter att... huvudströmmen osv. Den vänstra verkar innehålla en blå (kanske nolla) och en helt gul (tändtråd) så den kanske har en brytare någonstans.
lasse-hifi: Hej, ser att fler tillverkare går över till 31V utebelysning (ljusslingor). Jag kör sedan tidigare 24V (Konstsmide) och behöver nu byta ut en del trasiga slingor, men det börjar bli svårt att hitta ersättningsslingor i 24V. Konstsmide har slutat med sitt 24V-system. Är det någon som provat att köra 31V slingor på en 24V trafo. Funkar det dvs lyser det tillräckligt bra?
Logad: De verkar funka på Hager icke-QC. Min central är genomgående QC men en JFB är icke-QC. Man får bara inte glömma dra skruvarna på den vilket elektrikern gjorde här med en natt utan värme som följd.
Karl P: Kan bara instämma i upplevelsen
kwasibengt: [citat] precis tänkte också det var vettigt med en grov 5-ledare och dela upp senare.
Jotre: Koppla in pucken har jag koll på, ville bara dubbelkolla brytaren. En fråga till, det är två uttag för lampor där uttaget utan lampa matar det med lampan. (Går på samma last, om man vill ha två lampor över bordet istället för en) Det påverkar inte funktionen i sig förmodar jag, att det ena uttaget inte används.
Höghus: Nån som har erfarenhet av denna att dela med sig av? https://www.conrad.se/p/renkforce-1289332-naeromradebrytare-kontaktloes-ip20-svart-1289332 Jag hittar ingen bänkbelysning till rimligt pris, mycket ljus och med vift-tändning så det kanske blir att bygga nåt. /Höghus [bild]
elmont: Jag har lite svårt att se en blåsning om du fått ett pris, det är ju upp till dig att anta offerten eller ta in flera offerter. Men visst är det ett högt pris om dom ändå ska dit och koppla in boxen. Troligen har dom nått avtal om att koppla in boxar där dom kanske inte ens har kostnadstäckning utan tanken är att vinsten ska göras på "tilläggsjobbet".
PeJo1970: [citat] Tack för utförligt svar, då ska vi kolla upp möjligheten att byta ut dem.
jonaserik: Det nog låssnäppen på sidorna, ta en lampa och se ordentligt, brukar vara som en pinne som går in i som liknar en hyla och har en liten knobb som låser på andra sidan om den, kan kanske använda en polygrip över och klämma lite så båda frigörs.
Mikael_L: Jag var själv lite halvnära att köpa en zip-up ställning, när jag fick chansen på ett väldigt bra pris, från en som ledsnat på att den alltid stod och tog plats och användes för sällan. Men jag gjorde samma analys, den skulle stå och vara ivägen för mig också. Och nu ser jag, det var två år sedan, och jag skulle fortfarande inte ha använt den ... Så att betala 2-300 för att
Antwerpen: Jag vill bara informera om utfallet här. Elektrikern var här och drog och visst - det var exakt den kopplingsdosan jag och sambon stod och drog i igår. Skönt att man slapp jobb med inbyggda dosor och annat bök men det svider lite i plånboken. Nåja, better safe than sorry. Tack för all input här under gårdskvällen!
GoGetLost: [citat] Det gjorde jag men tolkade meningen på ett annat sätt än vad som var menat.
rikand0102: [citat] Tack för svar! Kan säga att det inte alls är så bra uppmärkt här. Går ju rätt mycket krävande produkter (tvättmaskin, dator, skärmar, maskiner mm.) på samma nolla så känns som att en fix behövs omgående.
kristofer12345: vi slog av brytaren o den verkar fungera när man trycker på den blå knappen o den åker ner , den visar rött i on läge men den sätter ej igår strömmen i huset , sista 2 gånger tisigare vi starta den gav den ström i on läge efter 10 sekunder vad är fel , vad beror detta på?