Hej,
Skulle mäta förmodade fasen och satte denna (multimetern) mot jord i ett annat uttag jag hade med förlängningssladd. Då small det till i uttaget och multimetern kan jag kasta. Blev lite lätt skärrad för detta har jag gjort innan utan att det hänt.
Av någon anledning var dessa två uttag i mitt förråd på olika säkringar. Kan det ha med saken att göra?
Skulle mäta förmodade fasen och satte denna (multimetern) mot jord i ett annat uttag jag hade med förlängningssladd. Då small det till i uttaget och multimetern kan jag kasta. Blev lite lätt skärrad för detta har jag gjort innan utan att det hänt.
Av någon anledning var dessa två uttag i mitt förråd på olika säkringar. Kan det ha med saken att göra?
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Vad var multimetern inställd på när du skulle mäta?E Emilius skrev:Hej,
Det är en spänningsprovare som enbart visar spänning så ej multimeter som mäter lite av varje. Så måste varit fel på den. Skall ej gå sönder om man inte överlastat den över 690v vilket inte borde uppstått här.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
A Emil_K skrev:
Mätproben brände sönder, men känns mycket märkligt att jag skulle kommit åt då jorden sitter en bra bit ner på uttaget...H håbbe1961 skrev:
Själva mätaren är inte bränd eller något.