Hej,

Skulle mäta förmodade fasen och satte denna (multimetern) mot jord i ett annat uttag jag hade med förlängningssladd. Då small det till i uttaget och multimetern kan jag kasta. Blev lite lätt skärrad för detta har jag gjort innan utan att det hänt.

Av någon anledning var dessa två uttag i mitt förråd på olika säkringar. Kan det ha med saken att göra?

E Emilius skrev:
Hej,

Skulle mäta förmodade fasen och satte denna (multimetern) mot jord i ett annat uttag jag hade med förlängningssladd. Då small det till i uttaget och multimetern kan jag kasta. Blev lite lätt skärrad för detta har jag gjort innan utan att det hänt.

Av någon anledning var dessa två uttag i mitt förråd på olika säkringar. Kan det ha med saken att göra?
Vad var multimetern inställd på när du skulle mäta?

G GoGetLost skrev:
Vad var multimetern inställd på när du skulle mäta?
Går ej att ställa in.

Mätaren

Elma 1500B spännings- och genomgångstestare på grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ser din multimeter ut och hur mätte du

H håbbe1961 skrev:
Hur ser din multimeter ut och hur mätte du
Se bilden ovan. Satte ena mot skyddsledaren på förlängningssladden som går till uttag i annan grupp och andra mot förmodad fas. Då small det.

A
Hur ser förlängningssladden ut som användes? En riktig skarvsladd med uttag och stickpropp, eller någon hemmagjord variant?

A Emil_K skrev:
Hur ser förlängningssladden ut som användes? En riktig skarvsladd med uttag och stickpropp, eller någon hemmagjord variant?
En i god kvalité (tjock kabel och riktigt tjocka uttagsdelar)

Var det jordfelsbrytaren som löste ut eller en säkring

H håbbe1961 skrev:
Var det jordfelsbrytaren som löste ut eller en säkring
Finns inte JFB utan det var säkringen som gick.

A
Om locket på uttaget du skulle mäta var bortmonterat så finns risken att du kom åt med mätproben på både jord och fas i uttaget. Mätinstrumentet borde visserligen inte ta stryk av det annat än mätproben

Det är en spänningsprovare som enbart visar spänning så ej multimeter som mäter lite av varje. Så måste varit fel på den. Skall ej gå sönder om man inte överlastat den över 690v vilket inte borde uppstått här.

A Emil_K skrev:
Om locket på uttaget du skulle mäta var bortmonterat så finns risken att du kom åt med mätproben på både jord och fas i uttaget. Mätinstrumentet borde visserligen inte ta stryk av det annat än mätproben
H håbbe1961 skrev:
Det är en spänningsprovare som enbart visar spänning så ej multimeter som mäter lite av varje. Så måste varit fel på den. Skall ej gå sönder om man inte överlastat den över 690v vilket inte borde uppstått här.
Mätproben brände sönder, men känns mycket märkligt att jag skulle kommit åt då jorden sitter en bra bit ner på uttaget...
Själva mätaren är inte bränd eller något.

Ok få kanske du kom åt något i kontakten om bara pinnen är bränd

Vi pratar alltså om en kortslutning?...
H håbbe1961 skrev:
Ok få kanske du kom åt något i kontakten om bara pinnen är bränd
Är detta största sannolikheten? Alltså en kortslutning? Ser nu att det precis bredvid sitter en jordad del och mätproben är ju ganska lång....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.