Köpt en wifi modul åt strömbrytaren i badrummet men behöver samma typ av kablar för att kunna koppla in den.

Wifi strömbrytare med märkning för L-Out, L-In, N-in, N-Out, S1 och S2 terminaler, specifikationer angivna ovanför. Schema för strömbrytare med etiketterade kablar och anslutningar för wifi modul installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser strömbrytaren ut idag med kablarna, jag behöver två extra kablar av dessa så att jag kan koppla wifi modulen.
Strömbrytare utanpåliggande med anslutna kablar hållen framför en vägg, behöver extra EKK 3G2,5 kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så som jag förstått så ska jag ha EKK 3G2,5 för att ansluta denna wifi modul, eftersom 16A kräver 2.5mm? Eller går det köpa den bruna och vita kabeln separat billigt någonstans? I sånna fall vad heter kabeln och vad är det för mått som skulle passa 16A?

Tar gärna emot tips vart jag kan köpa dessa kablar i kortare längd

Det är inte brytaren som avgör vilken ledardiameter du behöver. I detta fall kan vi nog förutsätta att det är avsäkrat med 10A (kolla för säkerhets skull, lita inte på random snubbe på internet) och då räcker 1,5 mm2. Ledaren heter FQ, kallas även ofta för FK och kan köpas lite varstans (Jula, Biltema eller välsorterat byggvaruhus).
Du behöver dessutom dra fram en nolla till WiFi-modulen, sannolikt är den blå ledaren i dosan nolla, men återigen, du måste själv säkerställa att den är det.

• Gilla
multix
  • Laddar…
A alfista skrev:
Det är inte brytaren som avgör vilken ledardiameter du behöver. I detta fall kan vi nog förutsätta att det är avsäkrat med 10A (kolla för säkerhets skull, lita inte på random snubbe på internet) och då räcker 1,5 mm2. Ledaren heter FQ, kallas även ofta för FK och kan köpas lite varstans (Jula, Biltema eller välsorterat byggvaruhus).
Du behöver dessutom dra fram en nolla till WiFi-modulen, sannolikt är den blå ledaren i dosan nolla, men återigen, du måste själv säkerställa att den är det.
Tack för hjälpen! Men har några funderingar, kikar man på kopplingsschemat så är N nollan och L fas? Bruna kabeln är fas men vad är vita kabeln som är kopplad nu(ledare)? Kommer jag behöva vita kabeln alls?
Bifogar lite fler bilder på hur det ser ut.

Ang 10A säkringen, antar jag kikar i elcentralen bara?

Tack för tipsen om FQ,FK kabel ska kika på Jula

Vita kabeln är ju tändtråd så använder du inte den blir det inte mycket ljus (om det nu är badrumslampa brytaren används till).....
Säkringsstorleken kan du se i centralen.

Du behöver nog skaffa dig en korrekt bild av hur din ledningsdragning ser ut och förstå hur det funkar innan du ger dig på att koppla det här. Bortsett från att du formellt inte är behörig att göra det så är det ändå på ditt ansvar att det blir riktigt och säkert utfört, inte mitt eller någon annans här på forumet.
Den vita är gissningsvis (du måste kolla) en tändtråd, alltså den som går till lampan eller vad det nu är som skall brytas.

K Kane skrev:
Vita kabeln är ju tändtråd så använder du inte den blir det inte mycket ljus (om det nu är badrumslampa brytaren används till).....
Säkringsstorleken kan du se i centralen.
Yes, kollade nyss och det är 10A så 1,5 mm2 bör räcka

A alfista skrev:
Du behöver nog skaffa dig en korrekt bild av hur din ledningsdragning ser ut och förstå hur det funkar innan du ger dig på att koppla det här. Bortsett från att du formellt inte är behörig att göra det så är det ändå på ditt ansvar att det blir riktigt och säkert utfört, inte mitt eller någon annans här på forumet.
Den vita är gissningsvis (du måste kolla) en tändtråd, alltså den som går till lampan eller vad det nu är som skall brytas.
Så som jag förstått det så ska brun(fas) in i L-In, Vit(tändtråd) i L-out. Blå(neutral) in i N-in. Sen ska S1,S2 till själva strömbrytaren. Ända jag inte förstår är att själva lampan ska också ha nolla kopplat till sig men detta antar jag är självklart att den redan är?

Ja lampan har nolla kopplad, annars hade den inte fungerat.

Du skall inte förutsätta att den blå tråden i dosan verkligen är en nolla. Det kan vara vad som helst, ex. en andra fas. Om det är en andra fas så ligger det 400V mellan den och fasen.

Du måste undersöka vad den är. INNAN du kopplar något.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.