Hej!
Jag misstänker att det är något fel med våran el. Först trodde jag att det kunde ha varit bergvärmepumpen, men misstänker inte den längre. Jag köpte en tångamperemeter och en vän till mig som jobbar delvis som elektriker kom över till oss och mäte samtliga säkringar och alla visade nästan exakt liknanade siffra alltså 0,25 ampere. Stämmer det?? Vissa av de var ingenting på. T.ex säkringen till luftvärmepumpen visade 0.25ampre vid säkringen men den visade Noll strax bredvid själva luftvärmepumpen.
Och denna säkring är endast för luftvärmepumpen.
Väd är der för fel på våran el? Åtgärder?
Tacksam för all hjälp och tips!

M Mergasar skrev:
Hej!
Jag misstänker att det är något fel med våran el. Först trodde jag att det kunde ha varit bergvärmepumpen, men misstänker inte den längre. Jag köpte en tångamperemeter och en vän till mig som jobbar delvis som elektriker kom över till oss och mäte samtliga säkringar och alla visade nästan exakt liknanade siffra alltså 0,25 ampere. Stämmer det?? Vissa av de var ingenting på. T.ex säkringen till luftvärmepumpen visade 0.25ampre vid säkringen men den visade Noll strax bredvid själva luftvärmepumpen.
Och denna säkring är endast för luftvärmepumpen.
Väd är der för fel på våran el? Åtgärder?
Tacksam för all hjälp och tips!
Vilka symptom syns som gör att du misstänker detta?

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Vad hade "delviselektrikern" för tankar om det?

Det ända som skulle dra mer energi pga vädret är bara bergvärmepumpen. Och den drar mellan 0,5-1,0 kw enligt själva pumpens skärm. Jag har kollat på den vid flera olika tillfällen. Säg att den tar max 1,5 kw/timmen i genomsnitt också. Det har varit någon enstak dag som vi har förbrukat drygt 180kw/dygn.
Och andra sidan har vi någon annan dag som vi har förbrukat 10kw/dygn under sommaren, allting har varit på förutom uppvärmning av värmen till radiatorerna. Hur kan detta gå ihop?

M Mergasar skrev:
Jag köpte en tångamperemeter och en vän till mig som jobbar delvis som elektriker kom över till oss och mäte samtliga säkringar och alla visade nästan exakt liknanade siffra alltså 0,25 ampere. Stämmer det??
Det finns inga standardvärden för belastning. Det avgörs av hur många elektriska prylar du har i drift. 0,25 ampere är ganska lågt för att mäta med en tångamperemeter. Det blir dålig precision. Du skriver ingenting som indikerar ett fel. Beskriv varför du misstänker att något är fel.

K Kane skrev:
Vad hade "delviselektrikern" för tankar om det?
Enligt elräkningsformen drar samtliga säkringar lika mycket el tyckte hen. Hade svårt att förstå den därav ber jag om hjälp här.

Hur utfördes mätningen

H håbbe1961 skrev:
Hur utfördes mätningen
Hen multiplicerade ampere med spänningen tror jag.

Det som verkar vara mest fel här är mätningen med tångamperemetern.

Här har du ett exempel på hur strömförbrukningen kan ser ut i ett hus som förbrukar cirka 60kWh per dygn just nu. När alla tre faser hoppar upp samtidigt är det just bergvärmepumpen som startar.

Klockan 15:00. cirka, började jag steka köttbullar och någon grillade en pizza i ugnen......

Graf över strömförbrukning i ett hus med notering av spikar från bergvärmepump och matlagning.

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Osannolikt att all drar precis 0.25 ampere. Troligen ett mätfel till att börja med.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det som verkar vara mest fel här är mätningen med tångamperemetern.

Här har du ett exempel på hur strömförbrukningen kan ser ut i ett hus som förbrukar cirka 60kWh per dygn just nu. När alla tre faser hoppar upp samtidigt är det just bergvärmepumpen som startar.

Klockan 15:00. cirka, började jag steka köttbullar och någon grillade en pizza i ugnen......

[bild]
Har ni bara bergvärmepump som uppvärmning? Vad har ni förbrukat som högst per dygn under november /december månad?

Är alltså problemet att förbrukningen är hög? Hur mycket har du förbrukat på en månad? Skiljer det mot förra året? Hur stort är huset? Generellt kan man säga att om du har en hög förbrukning så har du liten eller ingen nytta av mätningar som du gör med en tångamperemeter.

Ulltand Ulltand skrev:
Osannolikt att all drar precis 0.25 ampere. Troligen ett mätfel till att börja med.
Vart går all elförbrukning till då?

A Avemo skrev:
Är alltså problemet att förbrukningen är hög? Hur mycket har du förbrukat på en månad? Skiljer det mot förra året? Hur stort är huset? Generellt kan man säga att om du har en hög förbrukning så har du liten eller ingen nytta av mätningar som du gör med en tångamperemeter.
Problemet är hög förbrukning i första hand. Vi har bergvärmepump. Hus på 120+80 kvm.
December 3200kw. Jag får inte ihop det.

M Mergasar skrev:
Vart går all elförbrukning till då?

Jag tror inte det går 0,25 ampere genom alla proppar i första hand. Det kan vara svårt att mäta exakt, speciellt med en tång.

Ett test man kan göra är ju att bryta säkringen till en de grupper som visade 0,25 där det borde var 0.

• Gilla
Mergasar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.