Jag har en elektrisk fundering som rör in/om-koppling av en säkerhetsbrytare. Den försörjer tvättmaskin och torktumlare, de har separata säkringar och matningen kommer in uppifrån i form av två faser, nolla och skyddsjord. Det är bara de två faserna som går via brytaren medans nolla och skyddsjord är fast ihopkopplade. Min fundering är om man på det tredje ”paret” på brytaren (5 och 6) kan koppla in nollan? På så vis bryts både faser och nolla då man slår av brytaren…

Skyddsjorden är som nuvarande koppling.

Bild 1 visar dagens koppling.
Bild 2 visar locket med info om brytare.

Bild på en säkerhetsbrytare med öppet lock, visande kopplingar för faser, nolla och skyddsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säkerhetsbrytare med specifikationer SS 4280605, EN 60947-3, 16A 690V 50Hz, IP65, CE-märkt, GARO SBG 316.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inget du behöver tänka på det är normalt sett ovanligt att bryta nollan även om du skulle kunna göra det som det ser ut där. Så låt det vara och se istället till att anslutningssladdarna till maskinerna är vettigt dragavlastade. Ser inte ut att vara något mer än strypnipplar där de går in, om ens det ser lite knepigt ut.
 
GK100 GK100 skrev:
Ser inte ut att vara något mer än strypnipplar där de går in.
Kanske inte ens det? Ser ut att bara vara hål i plasten?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack för svaren, jag låter det vara som det är. If it ain’t broke, don’t fix it…

Det verkar som de har använt ett gult buntband som dragavlastare, syns bättre på den här bilden. Fast det kunde ha gjorts bättre…

Eluttag med synligt gult buntband som dragavlastare och elektriska kablar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där förskruvningen från Jula är ”värdelös”, kniper åt kabeln där den böjs som mest.
Mycket bättre med en trumpet, vad de nu heter officiellt.

sedan finns en fara med att bryta nollan i det här fallet, det kan bli ett nollsläpp om kontakterna för nollan öppnar först. Ena maskinen kan få upp till 400 volt.

Det är rätt kopplat men inte utfört som det borde.
Protte
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Den där förskruvningen från Jula är ”värdelös”, kniper åt kabeln där den böjs som mest.
Mycket bättre med en trumpet, vad de nu heter officiellt.

sedan finns en fara med att bryta nollan i det här fallet, det kan bli ett nollsläpp om kontakterna för nollan öppnar först. Ena maskinen kan få upp till 400 volt.

Det är rätt kopplat men inte utfört som det borde.
Protte
Bra input, jag kopplar inte om något. Får hitta någon bra lösning på dragavlastning, förmodligen förankrar jag kablarna kraftfullt i väggen, det är ingen som kommer att röra dem iaf….

Tack.
 
prototypen prototypen skrev:
Den där förskruvningen från Jula är ”värdelös”, kniper åt kabeln där den böjs som mest.
Mycket bättre med en trumpet, vad de nu heter officiellt.

sedan finns en fara med att bryta nollan i det här fallet, det kan bli ett nollsläpp om kontakterna för nollan öppnar först. Ena maskinen kan få upp till 400 volt.

Det är rätt kopplat men inte utfört som det borde.
Protte
Menar du "hönsaröv" det kallar vi den för här i skåne ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.