Jag har en elektrisk fundering som rör in/om-koppling av en säkerhetsbrytare. Den försörjer tvättmaskin och torktumlare, de har separata säkringar och matningen kommer in uppifrån i form av två faser, nolla och skyddsjord. Det är bara de två faserna som går via brytaren medans nolla och skyddsjord är fast ihopkopplade. Min fundering är om man på det tredje ”paret” på brytaren (5 och 6) kan koppla in nollan? På så vis bryts både faser och nolla då man slår av brytaren…
Skyddsjorden är som nuvarande koppling.
Bild 1 visar dagens koppling.
Bild 2 visar locket med info om brytare.
Skyddsjorden är som nuvarande koppling.
Bild 1 visar dagens koppling.
Bild 2 visar locket med info om brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget du behöver tänka på det är normalt sett ovanligt att bryta nollan även om du skulle kunna göra det som det ser ut där. Så låt det vara och se istället till att anslutningssladdarna till maskinerna är vettigt dragavlastade. Ser inte ut att vara något mer än strypnipplar där de går in, om ens det ser lite knepigt ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Den där förskruvningen från Jula är ”värdelös”, kniper åt kabeln där den böjs som mest.
Mycket bättre med en trumpet, vad de nu heter officiellt.
sedan finns en fara med att bryta nollan i det här fallet, det kan bli ett nollsläpp om kontakterna för nollan öppnar först. Ena maskinen kan få upp till 400 volt.
Det är rätt kopplat men inte utfört som det borde.
Protte
Mycket bättre med en trumpet, vad de nu heter officiellt.
sedan finns en fara med att bryta nollan i det här fallet, det kan bli ett nollsläpp om kontakterna för nollan öppnar först. Ena maskinen kan få upp till 400 volt.
Det är rätt kopplat men inte utfört som det borde.
Protte
Bra input, jag kopplar inte om något. Får hitta någon bra lösning på dragavlastning, förmodligen förankrar jag kablarna kraftfullt i väggen, det är ingen som kommer att röra dem iaf….prototypen skrev:
Den där förskruvningen från Jula är ”värdelös”, kniper åt kabeln där den böjs som mest.
Mycket bättre med en trumpet, vad de nu heter officiellt.
sedan finns en fara med att bryta nollan i det här fallet, det kan bli ett nollsläpp om kontakterna för nollan öppnar först. Ena maskinen kan få upp till 400 volt.
Det är rätt kopplat men inte utfört som det borde.
Protte
Tack.
Menar du "hönsaröv" det kallar vi den för här i skåneprototypen skrev:
Den där förskruvningen från Jula är ”värdelös”, kniper åt kabeln där den böjs som mest.
Mycket bättre med en trumpet, vad de nu heter officiellt.
sedan finns en fara med att bryta nollan i det här fallet, det kan bli ett nollsläpp om kontakterna för nollan öppnar först. Ena maskinen kan få upp till 400 volt.
Det är rätt kopplat men inte utfört som det borde.
Protte
Klicka här för att svara

