tommib tommib skrev:
Min poäng är att det får oacceptabla konsekvenser för systemet som helhet. Om du eller någon annan vill montera solpaneler på huset så gör det, men jag vill inte vara med och betala. Varken i form av direkta stöd/subventioner eller något annat.
Mycket av det du säger kan jag hålla med om, solpaneler på villatak blir mest en hobbyverksamhet och då kan subventionerna definitivt ifrågasättas (jag är dock inte så principfast att jag avstod stödet när jag satte upp mina)
Men det finns en del intressanta kombinationer man kan experimentera med när man går upp lite i skala. Det kommunala fastighetsbolaget här har en lång tradition av annorlunda energilösningar som ofta utvecklats och utvärderats genom olika forskningsprojekt. Nyligen byggde man ett mindre bostadsområde där man krånglade sig förbi koncessionsplikten och knöt samman ett antal fastigheter i ett DC-nät. Eftersom man vid analyser sett att hushållen förbrukade mest energi under morgon och kväll (husen värms av bolagets eget fjärrvärmenät) så pekade man panelerna lite mer åt öst och väst snarare än rakt söderut, dagtid drog inte bostäderna så mycket men då ökade i gengäld äldreboende och förskolor i området sin förbrukning. Fortsatt får man ju variationer över dygn och över år men det blir lite bättre balanserat. Idag har man ingen batterilagring (såvitt jag vet) men det är ju något som antagligen är lättare att räkna hem och bygga in i ett sånt här system.

• Gilla
harka
  • Laddar…

Bästa svaret

Marike Marike skrev:
Då en del hänger upp sig på " nu", låt mig formulera om frågan, " Hur många kwh gav era solceller i December? "
Hej Marike

I december har min anläggning producerat 80,82 kWh av vilka jag förbrukat 78 kWh själv. De jag sålt har jag fått månadsmedelpriset för + 5,9 öre för nätnytta och nåt till. Jag får även 60 öre per kWh i skattereduktion av staten.
Mitt totala elpris är 1,0263 kr per kWh.
Elen jag sålde i november fick jag 1,0564 kr per kWh för + 60 öre skattereduktion.

Min anläggning är på 12060 W och har hittills producerat 11 600 kWh varav 5 000 har jag förbrukat själv och sålt 6 600 kWh. Jag har sparat ca 5 100 kr i egenförbrukning och fått ca 7650 kr för min sålda el.
Allt sattes igång den 17 mars då mätaren byttes och vi kunde börja mäta.
Jag räknar med att producera ca 400 kWh till innan 17 mars så totalt lär jag få producerat 12 MWh på årsbasis vilket är extremt bra.
Min investering efter bidrag är 126 500 kr och då har jag 36 st av Luxors glas/glas 335 W paneler och Ferroamps växelriktarlösning. Monterade fästen och paneler själv ihop med säljaren så ingen kostnad för montering på taket, bara inkopplingen som gjordes av elektriker.
Sen får vi väl se vart elprisavtalen tar vägen och skattereduktionen.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.