2 511 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
VP-rör i vägen för vägg i böjen
Det är en spånskivor bakom och sen försvinner röret i en raksträcka in under innertaket i nästa rum. Det finns rester av en regel under VP-röret somr ca 1 cm tjock och som jag nog kan pilla bort.
Men till nästa fråga - jag har inte hållit på med VP-rör tidigare, men upplevde de jag har tagit bort som rätt spröda. Är det bara till att böja och hoppas på det bästa? Jag kommer inte få in någon dragfjäder eller liknande. Känns som överhängande risk är jag knäcker röret...
Men till nästa fråga - jag har inte hållit på med VP-rör tidigare, men upplevde de jag har tagit bort som rätt spröda. Är det bara till att böja och hoppas på det bästa? Jag kommer inte få in någon dragfjäder eller liknande. Känns som överhängande risk är jag knäcker röret...
Tack för uppmuntran! Min nuvarande lösning (åtminstone i teorin) är att vrida röret så jag tvingar in det bakom råsponten i snedtaket och sen förlänger röret. Får se om de får bli med kopplingsdosa eller om det går så dra ny kabel. Har varit och bråkat med röret och hyser vissa förhoppningar om är det ska kunna gå...U Uffe A skrev:
Som en uppföljare kan jag berätta att jag slutliga valde att plocka bort en del av taklisten i det angränsande rummet och därifrån kom åt VP-röret som jag försiktigt kapade på två ställen med multiverktyget så att jag fick bort en bit på 5 centimeter. Sen förde jag ihop ändarna och lade en öppningsbar slarvmuff över. Jag kunde låta fk-kablarna ligger kvar under operationen. Problem solved.
Klicka här för att svara