7 386 läst ·
67 svar
7k läst
67 svar
Elluttag ugn - avgöra endast via bilder?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Det förstår jag delvis. Han får inte inte betalt för det och fixar det såklart inte utan ersättning.E elmont skrev:Jag förstår att elektrikern inte kopplade in ugnen i en dosa utan lock och dragavlastning. Jag kan inte tänka mig att det ingår i hans åtagande utan det är bara själva inkopplingen på ett korrekt sätt som ingår. Så du får leja en "egen" elektriker som rättar till anläggningen, endera genom att skaffa ett korrekt lock (vilket torde vara svårt) en annan typ av anslutningsdosa eller genom att sätta dit ett spisuttag.
Däremot borde han ju kunna erbjuda sig att lösa det, mot ersättning, om han är elektriker?
Att be kunden fixa dragavlastning och liknande CK och sen komma tillbaks är rätt meningslöst. Tar kunden in en annan elektriker för att fixa dragavlastning och lock så kan denne ju lika gärna koppla in också, alternativt ordna en annan lösning.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Installatörerna av vitvaror arbetar (i bästa fall) under begränsad behörighet. De får koppla in och ur fast inkopplade apparater. De får inte montera en eldosa eller bygga om från fast inkoppling till uttag.
Oavsett vilken behörighet firman arbetar under, så är just den som gör jobbet ofta snabbutbildad. Firmans behörige har förhoppningsvis säkrat att den som utför jobbet vet hur man säkert kopplar in trådarna. Och kan avgöra när det inte räcker, och då avbryter. Men mer än så kan personen inte.
Oavsett vilken behörighet firman arbetar under, så är just den som gör jobbet ofta snabbutbildad. Firmans behörige har förhoppningsvis säkrat att den som utför jobbet vet hur man säkert kopplar in trådarna. Och kan avgöra när det inte räcker, och då avbryter. Men mer än så kan personen inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Så kan det rimligtvis vara. Hen bör dock kunna kolla upp det med sin chef eller så. Är det så att personen inte heller själv få göra jobbet så får man skicka någon annan, eller så får TS hitta en annan elfirma. Oavsett finns det ingen anledning att göra alla förberedelser och inte koppla in spisen, så att samma person ska komma tillbaks igen ser jag ingen poäng med.E elmont skrev:
Tyvärr är det väl stor risk att det blir så här med Elgiganten installatörer. Är det inte en standardinstalltion är det nog bättre att kontakta en "riktigt" elektriker direkt.
Jag känner några som har sysslat med just Elgiganten och inkoppling av deras vitvaror men deras "samarbete" har blivit kortlivade. Orsaken har varit att den som köpt en vitvara tycker sig ha köpt en komplett installation och elfirman sålt en inkoppling till befintlig tråd/dosa. Och även fast hantverkare är helt själlösa banditer upplever dom flesta ett stort obehag när dom ska stå och tjafsa med kunder och avstår då hellre dom få kronor som jobbet ev kan ge.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja det har jag full förståelse för. Tyvärr så köper man tjänsten "inkoppling" av någon som inte har en blekaste om vad de säljer. Jag tror att de flesta ska undvika att köpa den tjänsten överhuvudtaget från Elgiganten och försöka hitta en lokal elfirma, eller koppla själv eller medhjälp av en vän om man vet vad man håller på med. har man dessutom ett fullkopplat perilex-uttag så är det rätt onödiga pengar att be någon annan koppla in.E elmont skrev:Jag känner några som har sysslat med just Elgiganten och inkoppling av deras vitvaror men deras "samarbete" har blivit kortlivade. Orsaken har varit att den som köpt en vitvara tycker sig ha köpt en komplett installation och elfirman sålt en inkoppling till befintlig tråd/dosa. Och även fast hantverkare är helt själlösa banditer upplever dom flesta ett stort obehag när dom ska stå och tjafsa med kunder och avstår då hellre dom få kronor som jobbet ev kan ge.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
När jag såg första inlägget i den här tråden så tog jag för givet att locket var demonterat för att visa hur det såg ut. Men för en oinvigd är det givetvis inte uppenbart att här fattas något. Att det inte blir en standardinstallation om det fattas ett lock.
Svårt att sälja en inkopplingstjänst utan att göra en avsevärd andel av kunderna missnöjda.
Svårt att sälja en inkopplingstjänst utan att göra en avsevärd andel av kunderna missnöjda.
Klicka här för att svara