Vi har ett attefallshus, ca 5 år gammalt. Där bor dottern.
Natt till i går löste jordfelsbrytaren ut, så hon vaknade till mörkt hus. Detta har inte hänt tidigare, och jag tror inte hon har kopplat in något nytt, eller att huset som helhet skall ha dragit mer el än vanligt just denna natt.
Jag testade att stänga av en säkring i taget, och när jag kom till den som är märkt ”handdukstork”, slog jordfelsbrytaren inte ut. Men jag upptäckte att säkringarna verkar vara felmärkta, för det var ugn/spis/köksfläkt som var avstängd. Efter 5 minuter satte jag på säkringen som var avstängd igen, inga problem. Kollade löpande under förmiddagen, inga problem. På kvällen kom dottern hem och jordfelsbrytaren hade slagit ut igen.
Nytt försök med att stänga av säkringar. ”Träff” på en dom var märkt med något helt annat, men som stängde at varmvattenberedaren. Där gav vi oss och gick och la oss.
Men nu måste vi ju utreda vidare.
Var börjar vi?
Kan vi göra något själva, innan vi ringer elektriker?
Är det troligt att problemet är varmvattenberedaren, trots att jag första gången fick igång elen vid att stänga av en helt annan säkring?
Natt till i går löste jordfelsbrytaren ut, så hon vaknade till mörkt hus. Detta har inte hänt tidigare, och jag tror inte hon har kopplat in något nytt, eller att huset som helhet skall ha dragit mer el än vanligt just denna natt.
Jag testade att stänga av en säkring i taget, och när jag kom till den som är märkt ”handdukstork”, slog jordfelsbrytaren inte ut. Men jag upptäckte att säkringarna verkar vara felmärkta, för det var ugn/spis/köksfläkt som var avstängd. Efter 5 minuter satte jag på säkringen som var avstängd igen, inga problem. Kollade löpande under förmiddagen, inga problem. På kvällen kom dottern hem och jordfelsbrytaren hade slagit ut igen.
Nytt försök med att stänga av säkringar. ”Träff” på en dom var märkt med något helt annat, men som stängde at varmvattenberedaren. Där gav vi oss och gick och la oss.
Men nu måste vi ju utreda vidare.
Var börjar vi?
Kan vi göra något själva, innan vi ringer elektriker?
Är det troligt att problemet är varmvattenberedaren, trots att jag första gången fick igång elen vid att stänga av en helt annan säkring?
Eftersom det inte handlar om så många grupper lossar man grupp för grupp i centralen och lägger ihop fas och nolla samt isolationsmäter mellan fas/nolla och jord med en "Megger" för att lokalisera vilken grupp det är fel i. Att bara bryta strömmen på grupperna kan vara missvisande då felet kan ligga i en helt annan grupp. Jordfelet kan vara "dolt" under lång tid och bara visa sig "sporadiskt".
Har man inte mätare och inte riktigt förstår hur det hänger ihop är det kanske lite svårt att hitta felet.
Har man inte mätare och inte riktigt förstår hur det hänger ihop är det kanske lite svårt att hitta felet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad elmont menar är att ditt symptom tyder på kortslutning mellan N och PE och då går det inte att hitta genom att bryta säkringar. Detta fel trippar JFBn med normal belastningsström, så när du bryter en säkring som just nu drar ström, t.ex VVB, så fungerar det, JFBn löser inte. Men så fort du belastar med något annat så löser JFBn.
Det du kan göra själv är att inspektera alla kopplingspunkter, kopplingsdosor och liknande. Dra ur samtliga stickproppar. Kolla bakom kylen och andra platser med dold sladd som mössen kanske tuggat på.
Det du kan göra själv är att inspektera alla kopplingspunkter, kopplingsdosor och liknande. Dra ur samtliga stickproppar. Kolla bakom kylen och andra platser med dold sladd som mössen kanske tuggat på.
Tack båda!
JFB och VVB förstår jag , men vad är N och PE? Och hur uppstår kortslutning där? (Känner mig väldigt korkad - kan inget alls om el…).
Är det någon ide att köpa portabel jordfelsbrytare, t ex från Clas Ohlson/Jula, och kolla allt elektriskt (VVB, spis, kyl, handdukstork…) via den? Vi har tidigare haft strykjärn (2 st) som efter ett tag har börjat göra så att jordfelsbrytare slog ut. Nytt strykjärn = problemet löst.
JFB och VVB förstår jag , men vad är N och PE? Och hur uppstår kortslutning där? (Känner mig väldigt korkad - kan inget alls om el…).
Är det någon ide att köpa portabel jordfelsbrytare, t ex från Clas Ohlson/Jula, och kolla allt elektriskt (VVB, spis, kyl, handdukstork…) via den? Vi har tidigare haft strykjärn (2 st) som efter ett tag har börjat göra så att jordfelsbrytare slog ut. Nytt strykjärn = problemet löst.
Nu har ju våra husproffs redan svarat här och som de säger är det som "lekman" inte lätt att hitta felet och du behöver i så fall lossa på N ledare i centralen (vilket man inte får själv och som är VÄLDIGT, VÄLDIGT risky om du inte vet vad du gör eftersom du kan leda ut 400V (fas-fas) om du inte bryter/kopplar ur rätt säkringar samtidigt).
Att slå av säkringarna kommer inte att leda dig rätt dessvärre... Som elmont skriver, var försiktig med Meggern (när elektrikern kommer) eftersom den kan förstöra viss utrustning (t.ex. Luftvärmepump så koppla ur grejer!)
Vanligast att det är jordfel i är kylskåp/frys, varmvattenberedare, utebelysning, uttag utomhus och ev. värmeslingor som kan finnas (t.ex. för avfrostning av utedel för luftvärmepump).
Att slå av säkringarna kommer inte att leda dig rätt dessvärre... Som elmont skriver, var försiktig med Meggern (när elektrikern kommer) eftersom den kan förstöra viss utrustning (t.ex. Luftvärmepump så koppla ur grejer!)
Vanligast att det är jordfel i är kylskåp/frys, varmvattenberedare, utebelysning, uttag utomhus och ev. värmeslingor som kan finnas (t.ex. för avfrostning av utedel för luftvärmepump).
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Och när du nu nämner möss...
Vi upptäckte i mellandagarna att vi hade fått råttor under attefallshuset - de hade grävt flera ingångar i gruset vid husgrunden, och i nysnön fanns spår som tydde på stor trafik från attefallshuset över den tomtgränsen och in på grannens tomt (där det tyvärr hela året ligger fallfrukt på gräsmattan och ruttnar).
Har fångat 4 st råttor själv med slagfälla, och Anticimex har satt upp lådor med gift (några veckor sedan). Har inte tagit några råttor på 5-6 veckor, och inte sett några spår i snö. Har grävt igen hålen i gruset med grus, och de har inte grävts upp. Så kanske är de nu döda allihop, eller har flyttat. Men det är väl inte otänkbart att råttorna har hunnit göra skada på någon elsladd innan de dog/flyttade?
Vi upptäckte i mellandagarna att vi hade fått råttor under attefallshuset - de hade grävt flera ingångar i gruset vid husgrunden, och i nysnön fanns spår som tydde på stor trafik från attefallshuset över den tomtgränsen och in på grannens tomt (där det tyvärr hela året ligger fallfrukt på gräsmattan och ruttnar).
Har fångat 4 st råttor själv med slagfälla, och Anticimex har satt upp lådor med gift (några veckor sedan). Har inte tagit några råttor på 5-6 veckor, och inte sett några spår i snö. Har grävt igen hålen i gruset med grus, och de har inte grävts upp. Så kanske är de nu döda allihop, eller har flyttat. Men det är väl inte otänkbart att råttorna har hunnit göra skada på någon elsladd innan de dog/flyttade?
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Vet inte hurpass bekväm du är med att mäta i centralen.
Men OM du vill prova, så kan man komma en bit på vägen genom att mäta med en vanlig multimeter. Kostar typ 100 kr på Jula/Biltema/ClasOlsson eller ngn byggmarknad.
Vi kan nog ge dig en del tips här.
Vissa isolationsfel hittas inte med en multimeter. Det kan vara ex. en spricka i isolering på en ledare, koppartråden i ledaren ligger inte i direkt kontakt med något, men med 230V kan strömmen hoppa igenom sprickan. Multimetern lägger ut för låg testspänning för att samma fenomen skall uppstå vid mätningen. Men i de fall felet beror på direkt galvanisk kontakt räcker det med multimeter för att felsöka.
En isolationstestare (Megger) gör samma sak som en multimeter, men den lägger ut uppemot 1000V testspänning.
I en såpass ny anläggning skulle jag gissa på att felet i första hand finns utomhus. har du någon utomhuslampa som det kommit in fukt i? Uttag utomhus?
Annars är prylar med värme, ugn, varmvattenberedare osv vanliga felkällor. Även värmeelemnetet i tvättmaskin, diskmaskin är bra kandidater. Men oftast inte i så nya prylar (om de var nya när stugan byggdes).
Om felet ligger på en neutralledare som leders ström tillbaka till centralen, så kan det vara en helt annan apparat än den som ha felet som löser ut jfb.
Om du tänker dig fukt i en utomhuslampa, det leds över 2% av strömmen i neutralledaren. Spänningen mellan neutral och jord är (nästan) noll, så ingen hög spänning trycker ut ström genom felet. lampan drar bara typ 50mA, 2% av det räcker inte för att lösa jordfelsbrytaren.
Men så startar varmvattenberedaren och skickar ut 10A på sin neutralledare. I centralen är samtliga neutralledare ihopkopplade. Då väljer en del av strömmen att gå ut till utelampan och där ledas till jord genom felet. Den strömmen fattas då i jordfelsbrytarens jämförelse (den jämför ström in i huset med ström ut, fattas mer än 30mA löser den ut). Och 2% av 10A är avsevärt mer än 30mA. Då kan man falskt tro att det är beredaren som är trasig.
Men OM du vill prova, så kan man komma en bit på vägen genom att mäta med en vanlig multimeter. Kostar typ 100 kr på Jula/Biltema/ClasOlsson eller ngn byggmarknad.
Vi kan nog ge dig en del tips här.
Vissa isolationsfel hittas inte med en multimeter. Det kan vara ex. en spricka i isolering på en ledare, koppartråden i ledaren ligger inte i direkt kontakt med något, men med 230V kan strömmen hoppa igenom sprickan. Multimetern lägger ut för låg testspänning för att samma fenomen skall uppstå vid mätningen. Men i de fall felet beror på direkt galvanisk kontakt räcker det med multimeter för att felsöka.
En isolationstestare (Megger) gör samma sak som en multimeter, men den lägger ut uppemot 1000V testspänning.
I en såpass ny anläggning skulle jag gissa på att felet i första hand finns utomhus. har du någon utomhuslampa som det kommit in fukt i? Uttag utomhus?
Annars är prylar med värme, ugn, varmvattenberedare osv vanliga felkällor. Även värmeelemnetet i tvättmaskin, diskmaskin är bra kandidater. Men oftast inte i så nya prylar (om de var nya när stugan byggdes).
Om felet ligger på en neutralledare som leders ström tillbaka till centralen, så kan det vara en helt annan apparat än den som ha felet som löser ut jfb.
Om du tänker dig fukt i en utomhuslampa, det leds över 2% av strömmen i neutralledaren. Spänningen mellan neutral och jord är (nästan) noll, så ingen hög spänning trycker ut ström genom felet. lampan drar bara typ 50mA, 2% av det räcker inte för att lösa jordfelsbrytaren.
Men så startar varmvattenberedaren och skickar ut 10A på sin neutralledare. I centralen är samtliga neutralledare ihopkopplade. Då väljer en del av strömmen att gå ut till utelampan och där ledas till jord genom felet. Den strömmen fattas då i jordfelsbrytarens jämförelse (den jämför ström in i huset med ström ut, fattas mer än 30mA löser den ut). Och 2% av 10A är avsevärt mer än 30mA. Då kan man falskt tro att det är beredaren som är trasig.
Jag är definitivt inte alls bekväm med att själv mäta i centralen, eller göra minsta avancerade undersökning själv. Det låter helt klart som vi behöver ha hit en elektriker. Jag skall självklart gå ut och inspektera det jag kan, men det är väl det.
Och sen får jag ringa elektriker måndag. Vilken som helst elektriker? (Stockholm, Norrort)
Just nu har jag brytit säkringen som varmvattenberedaren går på (sen i går kväll), och nu har vi el i resten av huset. Men inget varmvatten alltså. Är det farligt/dumt att försöka sätta på (eller hur man nu säger...) säkringen för VVB, och om det funkar, låta den vara på? Kan något skadas?
Och sen får jag ringa elektriker måndag. Vilken som helst elektriker? (Stockholm, Norrort)
Just nu har jag brytit säkringen som varmvattenberedaren går på (sen i går kväll), och nu har vi el i resten av huset. Men inget varmvatten alltså. Är det farligt/dumt att försöka sätta på (eller hur man nu säger...) säkringen för VVB, och om det funkar, låta den vara på? Kan något skadas?
Man ska inte koppla ur grejer när man meggar, snarare tvärtom. Hur ska man kunna mäta ett fel om apparaterna är urkopplade?anders07 skrev:
Det elektrikern gör är att lägga ihop fas/faserna med nollan i samma grupp och meggar mot jord. Då får fasen/faserna samma potential som nollan, inget kan gå sönder men man upptäcker ev. läckage mot jord vilket jordfelsbrytaren löser ut för.
Räcker deg inte med att mäta mellan N & PE och bara lossa en nolla i taget tills man ser vilken nolla som ger dåliga värden? Räcker ju man skjuter med 250v?E elmont skrev:Eftersom det inte handlar om så många grupper lossar man grupp för grupp i centralen och lägger ihop fas och nolla samt isolationsmäter mellan fas/nolla och jord med en "Megger" för att lokalisera vilken grupp det är fel i. Att bara bryta strömmen på grupperna kan vara missvisande då felet kan ligga i en helt annan grupp. Jordfelet kan vara "dolt" under lång tid och bara visa sig "sporadiskt".
Har man inte mätare och inte riktigt förstår hur det hänger ihop är det kanske lite svårt att hitta felet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag tror det räcker med att dra fram kylen, spisen, mikron o annat som har en dold sladd, speciellt om den ligger på golvet. Det behövs troligen ingen elektriker här, men väl händighet för att byta en anslutningssladd.
Jo men nu tänkte jag mer på om man nu skulle behöva megga så behöver man ju inte koppla ut allt. Det absolut snabbaste sättet är ju att bara mäta mellan PE / N och kolla för att sedan plocka bort en nolla i tagetBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jo alltså, jag svarade på hur man kan felsöka, inte hur man underlättar mätningen. TS har flera gånger skrivit att han inte kommer att mäta nånting, utan i så fall ta hem en elfirma. Jag menar att det finns saker kvar som TS kan kolla själv innan dess.
TS (som är en hon…) inser sina begränsningar, men kommer absolut göra de enklare inspektioner som har rekommenderats - innan hjälp eventuellt kallas in. Sen har jag läst på i mappen från när attefallshuset köptes, och ser att varmvattenberedaren har 7 års garanti, och elinstallationen 10 år - så första telefonen går nog till leverantören av huset, och inte till elektriker.
Tackar för alla inspel - to be continued!
Tackar för alla inspel - to be continued!
