Hej, har kommit fram en slutsats när jag mäter i mina eluttag. Jag mäter med min enda stora förbrukare (värmepannan) avstängd.
alla eluttag som kommer från (fas1) har mellan 224-225V
alla eluttag som kommer från (fas2) har mellan 224-225v
alla eluttag som kommer från (fas3) har mellan 220-221v
Vad kan jag dra för slutsats av detta? Är det fel eller hur går jag vidare om jag vill ta reda på vad som gör spänningsfallet? Kanske har den fasen redan mer spänningsfall från centralen?
Kan man plocka alla säkringar på hela raden (fas3) och sedan se om spänningen kommer upp som fas1 och 2 och sedan sätta i säkring för säkring för att se vilken grupp som orsakar spänningsfallet om det nu är en förbrukare som är orsaken?
om det inte är någon förbrukare som gör spänningsfallet vad gör jag då? Vad finns det för andra orsaker till skillnaden eller den är inom marginalerna?
Tack för alla hjälp och råd
alla eluttag som kommer från (fas1) har mellan 224-225V
alla eluttag som kommer från (fas2) har mellan 224-225v
alla eluttag som kommer från (fas3) har mellan 220-221v
Vad kan jag dra för slutsats av detta? Är det fel eller hur går jag vidare om jag vill ta reda på vad som gör spänningsfallet? Kanske har den fasen redan mer spänningsfall från centralen?
Kan man plocka alla säkringar på hela raden (fas3) och sedan se om spänningen kommer upp som fas1 och 2 och sedan sätta i säkring för säkring för att se vilken grupp som orsakar spänningsfallet om det nu är en förbrukare som är orsaken?
om det inte är någon förbrukare som gör spänningsfallet vad gör jag då? Vad finns det för andra orsaker till skillnaden eller den är inom marginalerna?
Tack för alla hjälp och råd
Det kan vara dina grannar. Skruva ut dina mätarsäkringar och mät på bottenplattan. Se bara till att ha en bra spänningsprovare. Men det är ingen osymmetri som är något ovanligt, särskilt inte om överliggande nät inte är väldigt stumt.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Först vill jag bara säga att om du inte känner dig 100% bekväm med starkström så skulle jag ringa en elektriker som gör testerna.
Om du känner dig 100% bekväm skulle jag stänga av huvudströmbrytaren i proppskåpet och mäta på de ingående faserna i skåpet. Om du har samma resultat där kan du ju i princip utesluta hela huset och då skulle jag ringa till kommunen eller de som är ansvariga för nätet och fråga om detta är ett generellt problem i ditt område.
Om samtliga faserna mäter 224-225 V på ingående skulle jag först ta en isolerad skruvmejsel (för starkström) och dra åt samtliga faser, nollpunkter i skåpet. När du ändå håller på dra även jorden.. Sedan göra om din test.
Om du känner dig 100% bekväm skulle jag stänga av huvudströmbrytaren i proppskåpet och mäta på de ingående faserna i skåpet. Om du har samma resultat där kan du ju i princip utesluta hela huset och då skulle jag ringa till kommunen eller de som är ansvariga för nätet och fråga om detta är ett generellt problem i ditt område.
Om samtliga faserna mäter 224-225 V på ingående skulle jag först ta en isolerad skruvmejsel (för starkström) och dra åt samtliga faser, nollpunkter i skåpet. När du ändå håller på dra även jorden.. Sedan göra om din test.
Menar du att 220V på en fas och 225 på dom andra är ett problem? Det är inte dåligt alls.. men börjar det sjunka under 215 på inkommande vid belastning tycker jag man kan börja klagaLudde Jakobsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Jag tror det är sannolikt att skillnaden i spänning finns redan på nätsidan. Spänningen ligger inom toleranskravet.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Tipsen i tråden om att bryta huvudsäkringarna och mäta i säkringshållaren är en bra metod. Var lite extra försiktig med probarna. Du är inte skyddad av jordfelsbrytare där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag skulle hellre rekommendera att bryta strömmen med en huvudbrytare och mäta spänningen i mäthålet på propphuven. Det är betydligt säkrare, men fortfarande farligt utan bra instrument och lite vana.
Jag tycker inte det är dåligt, men eftersom TS frågade så ville jag bara ge min syn på hur man felsöker. För om man har +- 10 V differens mellan faser inom huset så skulle jag felsöka för att utesluta dålig kontakt på faserna eller nollan. Men om det är ingående skulle jag skita i det alt fråga dom som driftar nätet vad dom anser vara acceptabelt i området. Jag kanske var lite otydlig. Beklagar detta.V ViktorHg skrev:
Ludde Jakobsson skrev:
Jag tycker inte det är dåligt, men eftersom TS frågade så ville jag bara ge min syn på hur man felsöker. För om man har +- 10 V differens mellan faser inom huset så skulle jag felsöka för att utesluta dålig kontakt på faserna eller nollan. Men om det är ingående skulle jag skita i det alt fråga dom som driftar nätet vad dom anser vara acceptabelt i området. Jag kanske var lite otydlig. Beklagar detta.
Tack för fint svar.
om jag har dåligt kontakt på EN kopplingspunkt på EN grupp i som tillhör i detta fall (fas3)
kan det göra att spänningsfallet blir högt på alla grupper som tillhör (fas 3) eller man måste belasta just den ledningen med glappande kontakt för att få det höga spänningsfallet.?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Du får bara spänningsfall ”efter” en dålig kontakt om det också går stor ström genom den dåliga kontakten.
Här är en gammal tråd angående spänningsvariationer i elnätet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/spaenningsvariationer.127162/
https://www.byggahus.se/forum/threads/spaenningsvariationer.127162/
H hempularen skrev:
Som Hempularen misstänkte så var det:
226v i fas1
226v i fas2
224v i fas3
vid huvudsäkringarna.
något mer oroande jag upptäckte var detta i fas 1 bara en som var lös, antar det inte är Ok? Vem ska man ringa till för att få hjälp Lådan är plomberad.
Köp en passdelsnyckel och dra åt, tex
https://www.bauhaus.se/passdelsnyckel-ifo-electrics-pmr-328
https://www.bauhaus.se/passdelsnyckel-ifo-electrics-pmr-328