3 817 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Jordfelsbrytare - var börjar vi?
Jag beskrev problematiken i serviceanmälan till leverantören av attefallshuset, så som jag har fått tips om här (dvs kan vara relaterat till varmvattenberedaren, men kan också vara något annat elektriskt som är problemet).
Leverantören har faktiskt redan - bara ett par timmar efter att felet anmäldes, och på en söndag! - bekräftat att de har bokat in en av sina elektriker, som kommer höra av sig om exakt tid som hen kommer. Vilket jag antar betyder att de planerar att komma redan i morgon måndag, eventuellt tisdag.
Lovande respons så här långt.
Leverantören har faktiskt redan - bara ett par timmar efter att felet anmäldes, och på en söndag! - bekräftat att de har bokat in en av sina elektriker, som kommer höra av sig om exakt tid som hen kommer. Vilket jag antar betyder att de planerar att komma redan i morgon måndag, eventuellt tisdag.
Lovande respons så här långt.
Uppdatering:
Nu har 2 trevliga elektriker från husleverantören varit här, och de konkluderade att felet är i varmvattenberedaren. Jag vet dock inte exakt vilka undersökningar de gjorde, de höll sig mest i badrummet där varmvattenberedaren är. De gjorde inte så mycket i säkringsskåpet eller på andra ställen (förutom att märka om alla säkringar, som var felmärkta). Men de verkade säkra i sin sak - problemet är varmvattenberedaren. Jag har bett om en skriftlig redogörelse för vad de har kollat och hur de kom fram till konklusionen, baserat på vad ni har skrivit ovan.
Jag har fått besked av husleverantören om att detta därmed blir ett garantiärende gällande varmvattenberedaren, som är från Ariston, och att jag måste kontakta denna. Försöker nu reda ut vart jag då hänvänder mig - Ariston verkar inte ha någon representation i Sverige, men har mailat dom. Tipsa gärna om ni råkar veta!
Säkringen till varmvattenberedaren fortfarande avstängd, fortfarande inget varmvatten.
To be continued.
Nu har 2 trevliga elektriker från husleverantören varit här, och de konkluderade att felet är i varmvattenberedaren. Jag vet dock inte exakt vilka undersökningar de gjorde, de höll sig mest i badrummet där varmvattenberedaren är. De gjorde inte så mycket i säkringsskåpet eller på andra ställen (förutom att märka om alla säkringar, som var felmärkta). Men de verkade säkra i sin sak - problemet är varmvattenberedaren. Jag har bett om en skriftlig redogörelse för vad de har kollat och hur de kom fram till konklusionen, baserat på vad ni har skrivit ovan.
Jag har fått besked av husleverantören om att detta därmed blir ett garantiärende gällande varmvattenberedaren, som är från Ariston, och att jag måste kontakta denna. Försöker nu reda ut vart jag då hänvänder mig - Ariston verkar inte ha någon representation i Sverige, men har mailat dom. Tipsa gärna om ni råkar veta!
Säkringen till varmvattenberedaren fortfarande avstängd, fortfarande inget varmvatten.
To be continued.
Det är väl husleverantören som sålt och installerat varmvattenberedaren i Attefallshuset (om det är den som avses)?
I så fall är din garantimotpart inte tillverkaren av beredaren utan husleverantören.
I så fall är din garantimotpart inte tillverkaren av beredaren utan husleverantören.
Så där var det i min vvb också när den gav sig mot slutet.
Välj rätt material i den nya beredaren. 5år är lite dåligt. Visserligen är Ariston inget premiummärke, mem det är i kortaste laget. Beroende på ditt vattens innehåll så kan emalj, rostfritt eller kopparberedare vara att föredra.
Välj rätt material i den nya beredaren. 5år är lite dåligt. Visserligen är Ariston inget premiummärke, mem det är i kortaste laget. Beroende på ditt vattens innehåll så kan emalj, rostfritt eller kopparberedare vara att föredra.
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
Om vi antar att beredaren ingick i leveransen av huset. Så är det givetvis husleverantören som skall fixa beredaren.
Husleverantören har
Men husleverantören hänviser oss till tillverkaren av varmvattenberedaren. Som inte verkar finnas i Sverige, som sagt.
Gäller inte Konsumentköplagen här, paragraferna 21 och 23? Om JA, så är ju Konsumentköplagen tvingande till fördel för konsumenter. Borde betyda att en husleverantör kan inte "avtala över" garantiansvaret på tillverkaren av varan som garantien gäller för?
Husleverantören har angett att vi har 7 års garanti på varmvattenberedaren.
https://lagen.nu/1990:932
Det trodde vi också?D Dilato skrev:
Men husleverantören hänviser oss till tillverkaren av varmvattenberedaren. Som inte verkar finnas i Sverige, som sagt.
Gäller inte Konsumentköplagen här, paragraferna 21 och 23? Om JA, så är ju Konsumentköplagen tvingande till fördel för konsumenter. Borde betyda att en husleverantör kan inte "avtala över" garantiansvaret på tillverkaren av varan som garantien gäller för?
Husleverantören har angett att vi har 7 års garanti på varmvattenberedaren.
https://lagen.nu/1990:932
Moderator
· Stockholm
· 57 819 inlägg
Jag tänkte ev. lite fel. Det här gäller alltså inte hustillverkarens garanti, den har (troligen) gått ut. Utan en utökad tillverkargaranti för en viss komponent. Då är jag lite osäker. Möjligt att hustillverkaren har rätt.
Men det är ju hustillverkaren som har uppgett att 7 års garanti gäller för varmvattenberedaren. Ariston ser ut att ha bara 5 år på sina (åtminstone nu för tiden). Så då är det väl hustillverkaren som måste stå för de 7 år som de har utlovat?H hempularen skrev:
I det fall säljaren hänvisar kunden, vid reklamation av varan, direkt till tillverkaren eller tidigare säljare så kan köparen välja om han tycker att det är förmånligare att vända sig direkt till den som kanske har den mesta kunskapen om varan. Köparen har alltid rätt att kräva att säljaren ombesörjer kontakten med t.ex tillverkare och dylikt. Ibland kan t.ex en reparation klaras av på kortare tid om varan direkt hamnar på det ställe där reparationen ska utföras.
https://lagen.nu/1990:932#P46S1
https://lagen.nu/1990:932#P46S1
Stort tack för hjälpen!
Jag har informerat säljaren/husleverantören att vi vill att de hanterar reklamationen/ garantiärendet.
Jag har informerat säljaren/husleverantören att vi vill att de hanterar reklamationen/ garantiärendet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

