16 704 läst ·
36 svar
17k läst
36 svar
Vilken elbehörighet har vanliga elektriker?
Det behöver finnas en 'behörig' kopplad till företaget som ansvarar för egenkontrollprogrammet. Denna person kan hyras in på konsultbasis för att skapa och uppdatera EKP'n vid behov och behöver inte sitta av all sin arbetsföra tid på företaget.
Som sagt undrar hur många som är villig att ta risken med ett okänt bolag. Risken kan tyckas stor medans förtjänsten troligen blir rätt måttlig. Jag skulle aldrig göra så, som anställd på företaget är det inte nått problem då man kan "ha koll" men kreti och pleti aldrig.
Ps
jag känner inte till ett företag som inte har "kvalificerad" personal i företagsledning/arbetsledning. Det är ju inte bara EKP som gäller det gäller ju även att man vet vad man sysslar med och då räcker det inte med "hur svårt kan det vara". Man är ju inte friskriven bara för att man har EKP.
Ps
jag känner inte till ett företag som inte har "kvalificerad" personal i företagsledning/arbetsledning. Det är ju inte bara EKP som gäller det gäller ju även att man vet vad man sysslar med och då räcker det inte med "hur svårt kan det vara". Man är ju inte friskriven bara för att man har EKP.
Håller med dig till fulloJLyck skrev:
Jag läser själv till elektriker, på komvux, just nu (Praktisk Ellära är kursen som nötas nu). Matematiken i denna intensiva och korta kurs är inte raketforskning, men den är såpass avancerad så har man inga förkunskaper alls så förstår jag att folk tar sig igenom kursen och sen struntar i matematiken.
Jag har däremot fastnat för matematiken, vet inte om det är detta forum eller min vilja att faktiskt lära mig saker även utanför skolbänken som gett mig nödvändiga förkunskaper för utbildningen. Oavsett är jag ruskigt glad för jag har min förkunskaper, då jag ser på en del i klassen som inte har det, och de får kämpa för att förstå grunderna.
Edit: detta var menat som kommentar åt ett inlägg om just uträkningar och varför folk inte kan det.
Matematik kan vara besvärlig om man inte har lärt sig det på rätt sätt, kan bero på ointresse men oftast på att lärarna inte har haft förmågan att lära ut och förklara på ett förståeligt sätt
Det stämmer att den praktiska elläran är den besvärligaste kursen på utbildningen och det är tyvärr där många faller ifrån
Det viktiga på den kursen är att få en förstelse för hur det fungerar för att kunna gå vidare i utbildningen
När man jobbar som elektriker är det viktigt att ha förståelse för detta
Ska du ta din auktorisation måste du kunna det.
Är säker på att du med den inställningen du har kommer att lyckas bra
Jag blev också hooked på elläran! Och visst är förkunskaper bra, det var många i min klass som droppade av under den kursen, jag antar att den svåra matten kom lite som en chock för dom.JLyck skrev:
Jag läser själv till elektriker, på komvux, just nu (Praktisk Ellära är kursen som nötas nu). Matematiken i denna intensiva och korta kurs är inte raketforskning, men den är såpass avancerad så har man inga förkunskaper alls så förstår jag att folk tar sig igenom kursen och sen struntar i matematiken.
Jag har däremot fastnat för matematiken, vet inte om det är detta forum eller min vilja att faktiskt lära mig saker även utanför skolbänken som gett mig nödvändiga förkunskaper för utbildningen. Oavsett är jag ruskigt glad för jag har min förkunskaper, då jag ser på en del i klassen som inte har det, och de får kämpa för att förstå grunderna.
Edit: detta var menat som kommentar åt ett inlägg om just uträkningar och varför folk inte kan det.
Men! Jag fick IG i matte B i gymnasiet (10+ år sen) och hade inte tänkt på minsta lilla ekvation sen dess. Elläran fick det att lossna för mig och plötsligt kände jag att jag förstod. Formlerna som innan bara var siffror och bokstäver betydde plötsligt något. Matematik är verkligen magiskt
Är glad för att din lärare lyckades att få dig igenom dem kursenlisaskywalker skrev:
Jag blev också hooked på elläran! Och visst är förkunskaper bra, det var många i min klass som droppade av under den kursen, jag antar att den svåra matten kom lite som en chock för dom.
Men! Jag fick IG i matte B i gymnasiet (10+ år sen) och hade inte tänkt på minsta lilla ekvation sen dess. Elläran fick det att lossna för mig och plötsligt kände jag att jag förstod. Formlerna som innan bara var siffror och bokstäver betydde plötsligt något. Matematik är verkligen magiskt![]()
Det är som JLyck skriver, att det inte är raketforskning
Är säker på att du haft nytta av kursen även om du inte har behövt räkna på impedanstrianglar och faskompensation efter den
Klicka här för att svara