När du håller på och pillar på den ser du ju att den skruvas ur mera. Se till att den vrider sig åt andra hållet så låser den fast lite bättre till du får tag i en nyckel.
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
S Stefan Bengt skrev:
Tack för fint svar.


om jag har dåligt kontakt på EN kopplingspunkt på EN grupp i som tillhör i detta fall (fas3)

kan det göra att spänningsfallet blir högt på alla grupper som tillhör (fas 3) eller man måste belasta just den ledningen med glappande kontakt för att få det höga spänningsfallet.?
Ditt svar går säkert att diskutera men jag vågar påstå att det korta svaret är nej. Spänningsfall i en fas leder inte till spänningsfall i dom andra faserna. Sedan är spänningsfall ganska ovanligt i en villa eller lägenhet då vi ofta har relativt korta ledare. Det är därför man skall vara vaksam på dåligt åtdragna kopplingspunkter.
S Stefan Bengt skrev:
Tack för fint svar.


om jag har dåligt kontakt på EN kopplingspunkt på EN grupp i som tillhör i detta fall (fas3)

kan det göra att spänningsfallet blir högt på alla grupper som tillhör (fas 3) eller man måste belasta just den ledningen med glappande kontakt för att få det höga spänningsfallet.?
Jag är inte helt säker , men jag tror att svaret är NEJ. Om du har spänningsfall i en fas så påverkas inte de andra negativt av den "dåliga " fasen.
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ditt svar går säkert att diskutera men jag vågar påstå att det korta svaret är nej. Spänningsfall i en fas leder inte till spänningsfall i dom andra faserna. Sedan är spänningsfall ganska ovanligt i en villa eller lägenhet då vi ofta har relativt korta ledare. Det är därför man skall vara vaksam på dåligt åtdragna kopplingspunkter.


Jag är inte helt säker , men jag tror att svaret är NEJ. Om du har spänningsfall i en fas så påverkas inte de andra negativt av den "dåliga " fasen.

Okej :) då vet jag. Men menade egentligen samma fas men olika säkringar i samma fasgrupp.

Om jag har en dålig skruvad kontakt i ett eluttag till exempelvis tvättmaskin, påverkar det eventuella spänningsfallet även tv uttaget i vardagsrummet som går på samma fasgrupp fast annan säkring?


@elmont tack för tipset, köper en imorgon :)
 
S Stefan Bengt skrev:
Okej :) då vet jag. Men menade egentligen samma fas men olika säkringar i samma fasgrupp.

Om jag har en dålig skruvad kontakt i ett eluttag till exempelvis tvättmaskin, påverkar det eventuella spänningsfallet även tv uttaget i vardagsrummet som går på samma fasgrupp fast annan säkring?


@elmont tack för tipset, köper en imorgon :)
Nej, det gör det inte. Om du t ex har en dålig vidarekoppling från ditt uttag till nästa uttag (ibland kopplas uttag så) då kan det ge ett spänningsfall "nedströms" om belastningen blir tillräckligt hög.

I din central så är det dock knappast kopplat så illa att andra säkringar kan påverka senare. (Det skulle kunna göra det om det t ex är en normcentral med RK-mellan säkringarna. Det är dock långsökt och lätt att se om man lyfter på locket).

Så mät längst bort i kedjan i exv. ett uttag och se om spänningen varierar påtagligt med belastning på. Googla på "vattenkokarmetoden" här på forumet. :)
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…
S Stefan Bengt skrev:
Okej :) då vet jag. Men menade egentligen samma fas men olika säkringar i samma fasgrupp.

Om jag har en dålig skruvad kontakt i ett eluttag till exempelvis tvättmaskin, påverkar det eventuella spänningsfallet även tv uttaget i vardagsrummet som går på samma fasgrupp fast annan säkring?


@elmont tack för tipset, köper en imorgon :)
Spänningfall sker bara på den drabbade delen så om du har en dålig anslutning till en propp till en tvättmaskin
S Stefan Bengt skrev:
Okej :) då vet jag. Men menade egentligen samma fas men olika säkringar i samma fasgrupp.

Om jag har en dålig skruvad kontakt i ett eluttag till exempelvis tvättmaskin, påverkar det eventuella spänningsfallet även tv uttaget i vardagsrummet som går på samma fasgrupp fast annan säkring?


@elmont tack för tipset, köper en imorgon :)
Om du har två anslutningar till samma fas och en har dåligt kontakt kommer bara den med dålig kontakt att påverkas och få spänningsfall. Det finns säkert undantag men det är så jag har lärt mig det.. Du kan ju tänka dig om du har två skarvsladdar som du ansluter till ett vägguttag och den ena är kort och den andra är väldigt lång. Du kommer då att kunna mäta upp ett högre spänningsfall i den längre skravsladden.
 
  • Gilla
Stefan Bengt
  • Laddar…

Bästa svaret

S Stefan Bengt skrev:
Kan man plocka alla säkringar på hela raden (fas3) och sedan se om spänningen kommer upp som fas1 och 2 och sedan sätta i säkring för säkring för att se vilken grupp som orsakar spänningsfallet om det nu är en förbrukare som är orsaken?
Ja, förutsatt att denna okända förbrukare drar ung lika mycket ström hela tiden. Det är lätt att bli lurad t.ex av en VVB som slår av/på mellan två mätningar.
S Stefan Bengt skrev:
om det inte är någon förbrukare som gör spänningsfallet vad gör jag då? Vad finns det för andra orsaker till skillnaden eller den är inom marginalerna?
Belastning i nätet kan sänka spänningen på L3 hos dig. Du har gjort en mätning i mätarskåpet som säger motsatsen, men just då. Upprepade mätningar kan krävas för att få tillförlitliga svar.

Det kan även vara en belastning hos dig på L3. Belastningen kan ligga på en annan grupp, eller före elcentralen om det finns en avgrening mellan mätarskåp och elcentral. Men det största spänningsfallet brukar uppstå i gruppledningar. För att komma upp i ett spänningsfall på 5 V så handler grovt om 5-10 A belastning, beroende på hur lång gruppledningen är till belastningen. Så 5V är ganska mycket om man säger sig inte ha några stora förbrukare.
S Stefan Bengt skrev:
Om jag har dåligt kontakt på EN kopplingspunkt på EN grupp i som tillhör i detta fall (fas3), kan det göra att spänningsfallet blir högt på alla grupper som tillhör (fas 3) eller man måste belasta just den ledningen med glappande kontakt för att få det höga spänningsfallet.?
Dåligt kontakt är den andra möjliga orsaken till låg spänning, men den förutsätter fortfarande en belastning., fast inte lika hög. Där ser man då en markant lägre spänning efter den punkt som glappar. Men man får som sagt samtidigt hålla rätt på vad som belastar gruppen. Om det är dålig kontakt i en gruppledning så kommer man inte att märka något signifikant spänningsfall i andra grupper på samma fas.

Så fler mätningar ger svar på om det handlar om normal belastning eller glappkontakt.

Har du låg spänning i en punkt, t.ex ett uttag, så mät i uttag successivt närmare elcentralen, fast fortfarande samma gruppledning. Du kanske hittar en punkt där spänningen stiger markant. Gå då först tillbaka och gör om mätningarna så att du vet att gruppledningen fortfarande belastas.

Givetvis bör du också ta reda på vad som belastar gruppen. Du kanske har en okänd strömtjyv.
 
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, förutsatt att denna okända förbrukare drar ung lika mycket ström hela tiden. Det är lätt att bli lurad t.ex av en VVB som slår av/på mellan två mätningar.

Belastning i nätet kan sänka spänningen på L3 hos dig. Du har gjort en mätning i mätarskåpet som säger motsatsen, men just då. Upprepade mätningar kan krävas för att få tillförlitliga svar.

Det kan även vara en belastning hos dig på L3. Belastningen kan ligga på en annan grupp, eller före elcentralen om det finns en avgrening mellan mätarskåp och elcentral. Men det största spänningsfallet brukar uppstå i gruppledningar. För att komma upp i ett spänningsfall på 5 V så handler grovt om 5-10 A belastning, beroende på hur lång gruppledningen är till belastningen. Så 5V är ganska mycket om man säger sig inte ha några stora förbrukare.

Dåligt kontakt är den andra möjliga orsaken till låg spänning, men den förutsätter fortfarande en belastning., fast inte lika hög. Där ser man då en markant lägre spänning efter den punkt som glappar. Men man får som sagt samtidigt hålla rätt på vad som belastar gruppen. Om det är dålig kontakt i en gruppledning så kommer man inte att märka något signifikant spänningsfall i andra grupper på samma fas.

Så fler mätningar ger svar på om det handlar om normal belastning eller glappkontakt.

Har du låg spänning i en punkt, t.ex ett uttag, så mät i uttag successivt närmare elcentralen, fast fortfarande samma gruppledning. Du kanske hittar en punkt där spänningen stiger markant. Gå då först tillbaka och gör om mätningarna så att du vet att gruppledningen fortfarande belastas.

Givetvis bör du också ta reda på vad som belastar gruppen. Du kanske har en okänd strömtjyv.


Tack för svaret, men visade inte min mätning på huvudsäkringen till fas3 att det ligger i nätet eftersom när jag tagit bort säkringen så har jag ju inga förbrukare på fas3 eller har jag missuppfattat?


Märkte något annat idag, när jag mätte efter jobbet hade:

fas1:230v
fas2:230v
fas3:227v


Spänningen hade ökat på alla faser men diffen mellan 3an och övriga bestod
 
A
Det diffar över tid, beroende på hur mycket nätet efter sista trafon är lastat.

I ett bostadsområde kan t.ex. mätas 232V klockan 14.45 när de flesta boende i området fortfarande är på jobbet. Samma mätning klockan 17.30 när det lagas en hel del mat i området kan visa 221V
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Det diffar över tid, beroende på hur mycket nätet efter sista trafon är lastat.

I ett bostadsområde kan t.ex. mätas 232V klockan 14.45 när de flesta boende i området fortfarande är på jobbet. Samma mätning klockan 17.30 när det lagas en hel del mat i området kan visa 221V

Ja det kan jag tänka mig, men denna diff på tre volt mellan L1L2 kontra L3, är det något jag behöver gräva djupare i ? Tog ut säkring efter säkring, på L3 och mätte efter varje säkring jag tog bort, tillslut var alla plockade på L3 och hade fortfarande 227v precis som när jag började.
 
Redigerat:
Har grannen måhända ett hönshus?
 
S Stefan Bengt skrev:
Ja det kan jag tänka mig, men denna diff på tre volt mellan L1L2 kontra L3, är det något jag behöver gräva djupare i ?
Nej, problemet ligger inte på din sida utan i nätet. Det är ingenting du behöver bry dig om.

Däremot om spänningen sjunker markant längre in i din anläggning så kan du antigen ha ett fel (dålig kontakt) eller en okänd belastning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, problemet ligger inte på din sida utan i nätet. Det är ingenting du behöver bry dig om.

Däremot om spänningen sjunker markant längre in i din anläggning så kan du antigen ha ett fel (dålig kontakt) eller en okänd belastning.

Okej jag är med. Tack för fin fina svar :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.