Hej.
Ny hör och kommer genast med lite frågor
Köpt hus där denna timer sitter o h den styr enligt tidigare ägare en lampa utomhus. Men kollade och får som inte samband. När tända den enligt inställning nu. Och antar att stora pilen visar ro vilket inte stämmer. Kl var typ 16 när jag fota av den. Vilken visare är det som man ställer av/på med om ni fattar. Och det lilla vredet med 1 och två på nere till höger…inget händer då jag vrider på det. Antar att man ska kunna välja konstant belysning eller timer funktion.

• Mekanisk timer med inställningsrattar fastmonterad på vägg, används för att styra utomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till/från ändras med de små blå plastbitarna i ytterkanten på cirkeln.
Tryck in/ut dessa bitar för att ändra kopplingstiden.

Ser ut som ljuset tänds mellan 22:00- 00:30.

Jo tror det jag med men på vilken ändar jag aktuell tid?

Snurra på den röda pinnen i centrum av "urtavlan".

E etompau skrev:
Snurra på den röda pinnen i centrum av "urtavlan".
Och ställer den på aktuell tid alltså

Z Zetterkvist skrev:
Och ställer den på aktuell tid alltså
Svar ja.

Kan man höra den ticka typ…verkar inte röra sig urtavlan alltså. Däremot small lampan igång nu utan att den passar med inställd tid

En del tidur har quartz-verk som tickar, andra har en synkronmotor som enbart surrar svagt.
Om inte de röda visarna rör sig kan uret vara defekt.

Rör sig ingenting..allt står som det gjorde när jag ställde frågan

Då är den troligen trasig. Men det är ju tänkbart att timern styrs av någon brytare också. Typ att uret bara går om brytaren för lampan är i läge till.

Ok. Men vad kan det då vara som gör att lampan tändes? Ingen annan knapp. Kan man koppla både timer och ex ljusrelä

Och hur felsöka. Bara ringa elektriker?

Den röda knappen nere till höger är till för att förbikoppla timerfunktionen. I något läge lägger timern ut spänning till lampan oavsett vad klockan är och hur timern är inställd.

Ta av kåpan (två skruvar) och mät att uret får spänning. Får den det, och visarna står still är uret defekt och får bytas.
Det finns massor av ersättningsprodukter att välja på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.