useless useless skrev:
Spelar det någon roll?
Om det finns en strömbrytare i kretsen är det bra om fasen bryts istället för nollan. Speciellt i ett kök med jord.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Annars händer vad? Den trasiga ojordade armaturen är farlig hela tiden istället för bara när den lyser?

Men visst, rätt ska vara rätt. Och det tar inte många minuter för en kunnig person att både konstatera vilken tråd som är vilken, att skyddsjorden är vidarekopplad och att koppla ihop grejerna.

C Chudley Cannons skrev:
Kan jag gissa/prova mig fram hur kablarna satt eller hur ska jag göra?
Nej, absolut inte, och försök inte mäta som du fått råd om i tråden. Börja med ett foto. Har du endast två färger bland dessa fyra ledare så kan man chansa. Ta annars hem någon kunnig som kan reda ut vad som är fas och nolla, och kontrollera skyddsjordningen i köket.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
C Chudley Cannons skrev:
Jag tog bort ett eluttag i rummet bakom/vägg i vägg med köket
Varför tog du bort uttaget?

Jag har en Multimeter men jag kontaktar nog en kompis som har lite koll så kan han förhoppningsvis lösa det

useless useless skrev:
Varför tog du bort uttaget?
Sambon vill flytta en bokhylla till den väggen då var uttaget i vägen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad gjorde du med kablarna efter du tagit bort uttaget?

J
C Chudley Cannons skrev:
Jag har en Multimeter men jag kontaktar nog en kompis som har lite koll så kan han förhoppningsvis lösa det

Sambon vill flytta en bokhylla till den väggen då var uttaget i vägen.
Är själv inte så petig med vad man själv får göra och inte göra, men när det handlar om en sån sak att man inte kan flytta en bokhylla några decimeter så MÅSTE man ringa elektriker och då blir det för dyrt att flytta hyllan :rofl:
Man måste acceptera att huset har begränsningar i hur man kan möblera.

J JeLö skrev:
Är själv inte så petig med vad man själv får göra och inte göra, men när det handlar om en sån sak att man inte kan flytta en bokhylla några decimeter så MÅSTE man ringa elektriker och då blir det för dyrt att flytta hyllan :rofl:
Man måste acceptera att huset har begränsningar i hur man kan möblera.
Jag ville inte ens flytta den där bokhyllan, den stod bra där den stod. Så för min del var det bra att jag måste sätta tillbaka uttaget och möblera tillbaka som det var förutom att det blir massa jobb i onödan :)

useless useless skrev:
Vad gjorde du med kablarna efter du tagit bort uttaget?
Jag satte sockerbitar på dem och stoppade tillbaka dem in i väggen. Jag var dock påväg att tejpa topparna med eltejp innan jag hittade sockerbitarna. Hade det varit brandfarligt eller fungerar eltejp för sånt?

Skarvar du kablarna på ett bra sätt så behöver du inte sätta tillbaka vägguttaget. Det är tillåtet att sätta ett blindlock över dosan och då kan bokhyllan så framför.

Kan nämnas att locket då ska vara skruvat.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte den som skriker "ring en elektriker" i första taget men det är faktiskt ganska grundläggande saker som du inte har haft koll på när du monterade bort det där uttaget. El är inte ok att "prova sig fram" med som man kanske kan göra med gipsskiva och skruvdragare. Ring någon som kan el så slipper du riskera hälsan för dig själv, dina nära och kära och alla de som kommer bo där efter dig. Det är inget dyrt jobb och slutresultatet blir som ni vill ha det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.