Jag sätter upp en lättvägg i ett rum och naturligtvis hamnar den så att den till delvis täcker en takdosa.
Hur gör jag för att flytta dosan en knapp decimeter åt höger? VP-rören är för styva för att jag bara ska kunna dra den åt sidan och fixera den igen. Har jag som icke-elektriker ens lov att göra detta (skulle helst låta min stackars elektriker slippa kräla i isoleringen på vinden med en spikmatta några cm över huvudet)? Huset är från -72.

Bild på takdosa delvis täckt av träbjälke med styva VP-rör i ett isolerat vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte lätt att göra en sådan flytt. Dosan kanske går att flytta om du släpper på de spikar som håller VP-rören närmast dosan och den bräda som dosan sitter fast i men det är inte säkert. Dessutom måste du komplettera/reparera plastskiktet då du måste ta upp ett nytt hål och den gamla genomföringen blir synlig. Och precis som du skriver så är detta egentligen ett jobb för elektriker, om du nu hittar någon som vill komma för ett så litet jobb.... Vilket kan ge ett "litet moment 22" då du inte får göra jobbet och inte hittar någon som vill göra detta för "rimliga pengar".

Jag skulle inte säga att det är svårt, men det är ju en del jobb. Vissa rör måste skarvas, sannolikt måste ledare som blir för korta dras om mm. Räkna med att det tar några timmar för en amatör.
Kommer det ett rör från toppen in i dosan också?

@roli: Jag har lossat spikarna, kapat den tvärgående kortlingen som dosan är fäst vid och lossat den från regeln som syns till vänster i bild. Tanken var att såga bort en knapp decimeter av kortlingen och så fästa den igen vid samma reglar. VP-rören är dock fortfarande för styva, jag kan bara förskjuta kortlingen en dryg cm.
Det är f.ö. mer än detta som måste göras, bl a saknas jordtråd upp till det här rummet, så jag tror nog att jag hittar nån som kan åta sig jobbet, hade bara tänkt förenkla för denne, om det var möjligt.

@Daniel 109: Ja, det går ett rör från toppen (eller snarare botten eftersom vi ser dosan uppifrån på bilden) som går till ett par strömuttag. Jag _tror_ inte det behöver bli för korta ledare eftersom jag tänkt svänga dosan åt höger och det svarta flexröret är tomt idag.

FemTummar FemTummar skrev:
Jag sätter upp en lättvägg i ett rum och naturligtvis hamnar den så att den till delvis täcker en takdosa.
Hur gör jag för att flytta dosan en knapp decimeter åt höger? VP-rören är för styva för att jag bara ska kunna dra den åt sidan och fixera den igen. Har jag som icke-elektriker ens lov att göra detta (skulle helst låta min stackars elektriker slippa kräla i isoleringen på vinden med en spikmatta några cm över huvudet)? Huset är från -72.

[bild]
Om inget VP rör blir för kort så skulle jag tro att det är fullt görbart.
Självklart slår du av strömmen innan. Fota gärna hur saker sitter också.

Men sen torde det bara vara att "snurra ur" kablarna (dom sitter antagligen ihoptvistade med torix?) och krypa upp och dra ur vp-rören, med kablar, och sen borra hår för dosan, flytta den och plocka i VP rören igen.

Då borde dosan innehålla lösa kablar igen, och vill du göra det helt rätt så kollar du med din elektriker om denna kan koppla ihop och mäta upp allt.

Tror att det är gränsland om du får snurra ihop det själv på samma sätt igen (skulle f.ö., rekommendera Wago istf torix då), men det beror lite på hur du känner att din elkunskap är...

Självklart får du tejpa igen plast och sätt igen det gamla hålet osv sen, men det är ju mer på snickarområdet :)

OM du däremot råkar ut för att något vp-rör eller kabel blir för kort är det knivigare. Ev funkar en skarvmuff och en VP-rörsförlängning, men det är ju viktigt att det inte blir ngn skarv i ledarna heller - då är det kanske bättre att ta in elektriken direkt. Eller så fixar du rören men ber elektrikern dra ny ledningar (kolla att det är ok innan bara) och sen koppla ihop och mäta upp...

Kapa rören och skarva i med flexslang.

LIte sen återkoppling, men det löste sig med lite <host> milt våld. Jag kunde pressa dosan diagonalt åt sidan efter att ha tagit bort spikarna som höll alla rören på plats. De längre rören gick att böja så att de mötte dosan "rätt".

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.