113 747 läst ·
26 svar
114k läst
26 svar
Hur koppla in 1 fas tvättmaskin i 3 fas uttag
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Med nya fakta (att dte alltså var en enfas maskin som skulle kopplas in), så blir det ju något enklare.
Jag förordar att du bör anlita elektriker ialla fall, för risken för felkoppling är fortfarande ganska stor. Och återigen: I ett badrum så innebär ett elfel inte att man får en liten obehaglig smäll, utan det innebär att man dör.
Men om du börjar pilla med det hela så tänk på att det räcker inte att dra ur en propp eller automatsäkring eller vad du nu har i din elcentral. Där är 3 säkringar till tvättmaskinen. Allihop måste stängas av (och du måste vara tvärsäker på att dragit ur rätt proppar, räcker inte att se att den gamla maskinen inte fungerar eller så). Eller allra helst stäng av huvudbrytaren. och om du kopplar in den så kom ighåg att en tvättmaskin drar mycekt ström, så kopplingen måste vara perfekt, annars börjar det brinna.
Jag förordar att du bör anlita elektriker ialla fall, för risken för felkoppling är fortfarande ganska stor. Och återigen: I ett badrum så innebär ett elfel inte att man får en liten obehaglig smäll, utan det innebär att man dör.
Men om du börjar pilla med det hela så tänk på att det räcker inte att dra ur en propp eller automatsäkring eller vad du nu har i din elcentral. Där är 3 säkringar till tvättmaskinen. Allihop måste stängas av (och du måste vara tvärsäker på att dragit ur rätt proppar, räcker inte att se att den gamla maskinen inte fungerar eller så). Eller allra helst stäng av huvudbrytaren. och om du kopplar in den så kom ighåg att en tvättmaskin drar mycekt ström, så kopplingen måste vara perfekt, annars börjar det brinna.
Genom att läst dina inlägg så är det rätt uppenbart att du inte ha en aning om någonting med el över huvudtaget. Så i ditt läge skulle jag ringt en elektriker. Det kanske tar dom 5-10 minuter att koppla in den. Sen har du en fungerande maskin?.
Pierre1981 skrev:
Nä det är klart att jag inget vet om el det är ju därför jag ställer frågan här inne.Hade jag vetat så hade jag ju inte behövt fråga eller!!!??
Jag är helt övertygad om att forumet har hjälpt och hjälper många, vare sig de är nybörjare eller avancerade hemmapulare. Att man har goda förkunskaper är inget hinder för att man skall kunna ställa bra frågor och lära sig mycket. Jag vill faktiskt påstå att en minoritet av de frågor som ställs i denna del av forumet skrivs av personer som "inget vet om el". Den stora massan som frågar här har grundläggande förståelse för elteknik, och förhoppningsvis även förståelse för vilka risker det innebär att olagligen göra fasta installationer.tinajade skrev:
Av dina inlägg att döma är min starka övertygelse att du inte har tillräcklig grundläggande förståelse för elteknik för att tillgodogöra dig svaren på din fråga, men framför allt så tror jag inte att du är medveten om riskerna med att själv göra den installation du beskriver. Då menar jag inte risken för att åka fast, utan risken för att liv och egendom kommer till skada.
Precis som andra tidigare har gjort råder jag dig att låta någon med tillräckliga kunskaper göra installationen. Om det sedan blir en elektriker eller någon annan med tillräckliga kunskaper har jag ingen åsikt om.
Vi kommer anlita en elektriker för jobbet men man måste väl få fråga tills inga andra alternativ finns än att anlita fackman.Dessutom vet ju inte jag hur avancerade och kunniga ni som svara här inne är då jag ju fått olika svar både om att man kan och inte kan göra det själv. Som jag sagt innan i tråden så har jag aldrig hört förut att man behövt anlita fackman för att installera tvättmaskin men det kanske är så på alla nya maskiner, vad vet jag.
När du köper en ny tvättmaskin idag (en-fas) så har den nästan alltid en vanlig stickpropp, som ansluts till ett vanligt (jordat) elurtag. Då behövs naturligtvis inte elektriker. Om man ska göra en fast installation (som den här tråden handlar om) så ska egentligen en elektriker anlitas.tinajade skrev:
Själv knipsade jag av stickproppen och anslöt i 3-fasurtaget - men jag både visste hur jag skulle mäta och bad min far kontrollera att jag gjort rätt. El i våtutrymmen kan vara otäckt.
/Pia
Och en variant på detta (som vi diskuterat förr) är att sätta dit ett vägguttag (rätt IP-klass) istället. Då blir det enklare nästa gång man ska byta maskin eller göra service plus att man uppfyller kravet på allpolig brytning!PiaC skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Sådana råd kan ju vara lite farliga, inte alls säkert att det finns en jfb, eller att 3 fasuttaget sitter rätt zon för att bytas mot vägguttag.
Så rätt!hempularen skrev:
Skulle iallafall kunna vara något att ta upp om de anlitar en elektriker för jobbet (som det ju verkade). Det lär väl dessutom behövas en dosa etc.
Med denna fråga utesluter jag att Du ska peta i dosan över huvud tagetT Titan123 skrev:
Klicka här för att svara