En kort bakgrund:
Vi har renoverat vårt kök och hade från början tänkt sätta upp en taklampa eller spottar i taket. Därför har jag förberett med en dubbeldosa vid den ena dörren där ena skulle ha brytare för bänkbelysningen och den andra skulle styra takbelysningen. Eftersom vi velade lite om exakt hur takspottarna skulle vara placerade så har vi hunnit bo in oss i köket och inser att vi faktiskt inte behöver någon extra takbelysning. Med andra ord så sitter jag med en tom apparatdosa som jag måste hitta en användning för...

Själva frågan:
I vårt kök så har vi brytare för fönsterlampor och lampa vid köksbord i ena änden av rummet och i den andra har vi brytare för bänkbelysning samt en tom apparatdosa som var tänkt att använda för takbelysning som inte blir av då den inte behövs. Vi vill dock använda den tomma apparatdosan för att få till en trappbrytare för fönsterbelysningen och gärna för lampan vid köksbordet med.

Dock så inser jag direkt att det är kört att få in alla ledare i ett rör om vi ska ha dubbla trappbrytare plus fas, nolla och jord. Min tanke är därför att använda det blindrör som finns på vinden och som skulle ha gått till takbelysningen och dra denna till takdosan vid köksbordet. Då kan jag dra alla mellantrådar och tändtrådar direkt via takdosan och fas, nolla och jord via det redan befintliga röret. Men är det verkligen ok att göra så här?

Se gärna bilden här nedan. Kan jag dra det streckade röret för att få plats med mellantrådar och tändtrådar?
Schematisk bild av elinstallation i kök med markerade lampor, brytare och planerad kabeldragning med streckad linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Tack för tipset. Det löser faktiskt situationen. Jag kör redan med en Fibaro-dimmer på den ena lampan som ska få en trappbrytare och den kräver tydligen 2 mellantrådar men om jag sätter en Fibaro-switch på fönsterlampan så räcker det med en mellantråd på den och då klarar jag mig precis. Det blir visserligen 6 ledare i ett gammalt 16 rör men det bör gå med lite vilja och envishet. :)

Dock så är jag ändå intresserad av att veta om man får dra rör i ring på det här viset. Jag planerar att renovera vardagsrummet i sommar och kommer ställas inför ett liknande problem när jag vill kunna bryta fönsterlamporna från två platser. Där är inte problemet att jag har trångt i rören utan att vardagsrummet matas från två håll och om jag sätter en trappbrytare så kommer jag bli tvingad att dra rören i en ring.
 
Vad man får är ju väldigt flexibelt och personbundet så det är ingen särskilt bra fråga i detta fallet. Allt blir oerhört besvärligt om man ständigt ska försöka hitta några regler etc med ja/nej svar som sällan finns i de här fallen.

Som tumregel kan man nog säga att det aldrig ska eller behöver göras på det sättet då har det gått snett. En rimligt utförd dvs fackmässig installation är säkert för det mesta planlagd så att den går att återanvända på olika sätt utan att hamna där. Och som brukar vara uppe på forumet i hempulardiskussioner finns en del av de verkliga "problemen" för mer ovana just i denna delen av jobbet med översikt och rätt planering av hur man ska få till vad man är ute efter på ett bra sätt.

Papperstigrar kan angripa på ett mer generellt plan med tex "översiktlighet, förväntad logisk uppbyggnad, praxis, fackmässighet" eller i ditt fall också med att magnetfält ökar pga slingarean osv. Där finns lite olika infallsvinklar för att mer eller mindre fälla såna utföranden om det tex är nytt och besiktigas.

Du gör ju som du vill men kan du undvika diverse konstiga och onödiga lösningar gör det i första hand även med lite merjobb.
 
Om man väljer soarkopplad trappomkoppling så borde man klara sig med 6 trådar, om jag tänker rätt.
 
H
H hempularen skrev:
Om man väljer soarkopplad trappomkoppling så borde man klara sig med 6 trådar, om jag tänker rätt.
Då måste väl tändtrådarna med i röret också? Vilket man slipper om man trappkopplar så i det här fallet "tjänar" man ingen tråd på att sparkoppla.

fas, nolla, jord, 2xmellantråd och 2xtändtråd?

Kan ha fel här.
 
Inser att jag tänkte fel.
 
Mikael_L
Jag har faktiskt gjort en sådan där habrovink här hemma, när jag byggde.
Men idag skulle jag avstått, det är helt klart på gråskalan, och ganska onödigt.
Så 20mm rör skulle jag kört med idag, så ledarna jag ville ha fram skulle gått in.
 
Mikael_L
Janus82 Janus82 skrev:
I vårt kök så har vi brytare för fönsterlampor och lampa vid köksbord i ena änden av rummet och i den ...
Se gärna bilden här nedan. Kan jag dra det streckade röret för att få plats med mellantrådar och tändtrådar?
Skulle du kunna rita lite extra i bilden, så man vet till vilken dosa matningen kommer, vilka som är apparatdosor resp kopplingsdosor och var det ska sitta strömbrytare och vilka lampor som ska styras. Benämn lamporna 1 och 2, så sätter du motsvarande siffror vid strömbrytarna.

Är det några vägguttag i gruppen?
 
Är det av ekonomiska skäl du vill dra tråd?
Jag hade sparat mig huvudvärken och kastat lite pengar på problemet och köpt dosdimmrar (Plejd i mitt fall).
Så räcker det att du har tändtråd och nolla (eventuellt jord också beroende på armartur) till lamporna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle du kunna rita lite extra i bilden, så man vet till vilken dosa matningen kommer, vilka som är apparatdosor resp kopplingsdosor och var det ska sitta strömbrytare och vilka lampor som ska styras. Benämn lamporna 1 och 2, så sätter du motsvarande siffror vid strömbrytarna.

Är det några vägguttag i gruppen?
Här är en lite mer detaljerad bild. Blindröret var avsett för att gå till en taklampa som inte kommer att bli av så det är åtkomligt på vinden just nu. Det är det som jag funderar på att dra till takdosan för lampa 1. Jag tror som sagt att det hela går att lösa om jag använder en Fibaro-switch för lampa 2 eftersom jag då klarar mig med endast en mellantråd mellan de brytarna. Jag får visserligen 6 ledare i matningen mellan kopplingsdosorna men det borde gå med lite vilja och envishet. :)

Jag tar ändå gärna lite tips kring den här typen av cirkel-dragning av rör utifall det visar sig att 6 ledare kommer kärva fast på vägen.
Schematisk bild av eldragning med beskrivna kopplingsdoser, lampor, blindrör och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt en dim-01 i trappbrytare respektive brytare 1-2 och sen en Plejd i takdosa respektive apparatdosa.
Så styr du dom trådlöst.
Så slipper du dra tråd.
 
Mikael_L
OK, det är matning från vänster sida som måste gå över till höger, det innebär att minsta antal trådar i röret mellan kopplingsdosorna är 3 st för matning (fas, neutral och jord) + 2 st tändtrådar och 2st mellantrådar, för att på så sätt kunna trapptända bägge lamporna (1 och 2). Det ger 7 FK i röret, vilket möjligen kan gå, om det är perfekt gjorda böjar, fast helst inga alls :rofl:

Men röret med mest tråd i är från vänster strömbrytare till vänster kopplingsdosa, där ska ovannämnda 7 trådar in plus två tändningar till (lampa 3 & 4), dvs 9 FK, rätt omöjligt (om det inte är 20rör), så du är nog tyvärr körd här ändå.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Här är en lite mer detaljerad bild. Blindröret var avsett för att gå till en taklampa som inte kommer att bli av så det är åtkomligt på vinden just nu. Det är det som jag funderar på att dra till takdosan för lampa 1. Jag tror som sagt att det hela går att lösa om jag använder en Fibaro-switch för lampa 2 eftersom jag då klarar mig med endast en mellantråd mellan de brytarna. Jag får visserligen 6 ledare i matningen mellan kopplingsdosorna men det borde gå med lite vilja och envishet. :)

Jag tar ändå gärna lite tips kring den här typen av cirkel-dragning av rör utifall det visar sig att 6 ledare kommer kärva fast på vägen.
[bild]
Förläng du ditt blindrör till lampa 1 om du har nytta av det då har du lite plats för ev andra övningar också nu när du ändå kan komma åt att lägga om det så. Och om du har dimmern redan varför behöver den två trådar? Med enkel manöver till båda puckarna borde du kunna klara dig bättre även som det är gjort nu.

Du behöver inte svara men jag undrar lite om det är du som gjorde dragningarna förra gången också?
 
X xLnT skrev:
Sätt en dim-01 i trappbrytare respektive brytare 1-2 och sen en Plejd i takdosa respektive apparatdosa.
Så styr du dom trådlöst.
Så slipper du dra tråd.
Jag gillar hemautomation och kör en del z-wave. Men trots det så föredrar jag trådad installation när det går för det brukar vara mest driftsäkert i längden. Jag har dessutom lag massa tid och jobb på att skotta allt spån på vinden så jag vill inte att det jobbet ska vara förgäves. :)

Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, det är matning från vänster sida som måste gå över till höger, det innebär att minsta antal trådar i röret mellan kopplingsdosorna är 3 st för matning (fas, neutral och jord) + 2 st tändtrådar och 2st mellantrådar, för att på så sätt kunna trapptända bägge lamporna (1 och 2). Det ger 7 FK i röret, vilket möjligen kan gå, om det är perfekt gjorda böjar, fast helst inga alls :rofl:

Men röret med mest tråd i är från vänster strömbrytare till vänster kopplingsdosa, där ska ovannämnda 7 trådar in plus två tändningar till (lampa 3 & 4), dvs 9 FK, rätt omöjligt (om det inte är 20rör), så du är nog tyvärr körd här ändå.
Röret mellan dubbeldosorna till vänster och den närmaste kopplingsdosan (där det alltså kommer gå mest trådar) är ett 20-rör så jag tror att den biten ska lösa sig. Jag hade alltså förberett för en större mängd tråd just där men jag hade inte planerat in en dubbel trappkoppling över hela rummet för annars hade jag dragit 20-rör där med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.