Hej!

Jag har köpt en taklampa som jag ser fram emot att hänga upp. Själva sladden är på tok för lång och jag tänkte korta den till lämplig längd.

När jag skruvade loss sladdarna ur sockerbiten i takkåpan slogs jag utav att ingen utav sladdarna har märkning dvs brun eller blå sladd, utan är båda tvinnade i metall och därefter isolerade. De har varit fästa i en sockerbit med N/L märkning.

Hur kan jag korta dessa på ett vettigt sätt? Spelar det ens roll (jag antar det) vilken sida jag kopplar dem till när de väl kortas, eller finns det någon fiffig metod för att säkerställa att de hamnar på rätt sida trots att de ser likadana ut?

När de väl kortats, kan jag skruva in dem rakt in i sockerbiten eller behöver jag använda krympslang i varje ände? Har även Wago 221-skarvar hemma, men antar att sockerbiten är att föredra.

Första bilagan: Skruvas båda sladdarna ut så ser de likadana ut. Dvs tvinnad metall.
Andra bilagan: Sockerbit med märkning

Tacksam för lite hjälp!

• Två icke märkta elektriska sladdar anslutna till en brun sockerbit med N/L-märkning i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa sladdar urkopplade från en märkt sockerbit, otydliga märkningar av N och L.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det är växelström spelar det ingen roll hur kablarna kopplas med avseende på N och L.
Om du kapar ledarna använd Wago i st f sockerbit.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
K Kane skrev:
Eftersom det är växelström spelar det ingen roll hur kablarna kopplas med avseende på N och L.
Om du kapar ledarna använd Wago i st f sockerbit.
Tack för svar, att det skulle vara så enkelt förväntade jag mig inte.

Krympslang, behövs det ifall kabeln är en aning "exponerad" utanför Wagon?

Genaugenau Genaugenau skrev:
Tack för svar, att det skulle vara så enkelt förväntade jag mig inte.

Det står angivet på wagon hur långt du ska skala och man sticker in tråden tills den tar i väggen inne i wagon. Då ska ingen koppar bli synlig utanför.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Kanske. De enkelisolerade ledarna innanför den yttre manteln får inte vara berörbara eller ligga emot lampans hölje. De måste ha ett lager isolering till. Det är bara i ett godkänt kopplingsutrymme som de får "synas".

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.