El
fredl: [citat] Installationsanvisningen för panelen finns inte publik än.
Workingclasshero: Skicka en bild på typskylten på motorn. Det kan vara så att det är en 3fasmotor som är lite tokigt kopplat. Öppna gärna i anslutningarna till motorn så kan vi hjälpa bättre.
emelie8411: [citat] Klockrent, det där ska jag nog reda ut! :) Ska ge mig på det senare idag. Stort tack för beskrivningen, jag återkommer om jag blir osäker på något.
amoreex: [citat] jo asså jag kommer ju självklart åt den! Är ju bara att lossa takuttaget :D menar mer att pga de sitter en limträbalk så kmr jag ej åt att dra från takdosan till nya väggen. Det har varit en vägg där tidigare med två uttag på samma ställe. Men då gick ju röret i taket när inte balken var ivägen :D
Bo.Siltberg: Jag antar att du menar laddstation till en elbil? Om inte laddstationen själv har en JFB inbyggd så krävs det en separat i den fasta installationen. Det beror alltså på vilken laddstation du väljer, och om det finns uttag i den fasta installationen. Även typ av JFB (A eller B) beror på.
Jan Andersson8: Spännande idé! Skulle dock gjort klart med rör och dosor så det är mer flexibelt i framtiden. Du som verkar gilla att hoppa på ny teknik. Kanske kommer den nya tryckknappar med touchskärmar som behöver köras på el. Körde lite likande system i min förra sommarstuga. Tyvärr pallade dom inte med åskoväder så fick gå tillbaka till vanliga brytare, var tacksam att allt fanns kvar,
Avemo: Det är inget fel att ha svart som fas. Det var tidigare något av en standard. Idag skulle man förmodligen ha valt brun i stället om man bara behövde en fas. Men det är inget fel med att använda den svarta och det finns ingen orsak att byta ledare om allt fungerar.
1977bjorn: Om radiatorn har en slinga vilket är vanligt så drar det 1000W så länge termostaten är tillslagen. När termostaten slår av drar det nära noll (inte riktigt 0). Utslaget på ett dygn drar det olika mycket beroende på övrig ventilation,isolering samt inställd måltemp för utrymmet, men alltså mindre än 1000W. För att veta exakt får man sätta på en mätare.
tommib: Principiellt så kan man göra så men i ett snickeri skulle jag inte hålla på och kludda med grendosor och liknande. Använd en Shelly 3EM eller liknande produkt och dra en kontaktor som styr dammsugaren med den. Detta förutsätter att du kopplar alla maskiner till en och samma slinga (eller har multipla 3EM). Det är inte ett så stort problem som det kanske låter, om det bara är du kör
Richie: [citat] Japp, de e på lågspänningssidan. Testade precis som du skriver att ta bort lite plast, men i princip hela kontakten rök innan de med våld passade någorlunda. Så helst skulle jag vilja ha rätt kontaktdon för en “snygg” installation.
Bo.Siltberg: Ja det finns regler som pratar om badrum t.ex kravet på JFB som är svårtolkat. TS frågade efter regler. Ditt citat är ett råd. Om denna installation följer god elsäkerhetsteknisk praxis beror på hur den är utförd. Det går inte att döma osett i förväg.
Bo.Siltberg: [citat] Jag är lite intresserad av historien här. Vem installerade denna ledning och med vilken kunskap kring vad den skulle användas till? Trefas 20 A / 4 mm² är ovanligt så någon har försökt dimensionera ledningen efter något speciellt. Du säger betong och säkring i singularis, så detta kanske handlar om en gammal lägenhet med enfas där någon dragit dram 3 x 20 A enfas? En
kristofer12345: [citat] såg inte den uunder, nä hoppas jag inte , står running current 11 amps..
Fairlane: Ja, jag får försöka hitta något, annars måste ju dosan bytas och det är väl en del jobb...
Ellepelless: Har inget tidur eller extern termostat, så jag får kika vidare vart den vita kommer ifrån
Johan ES: Tack för alla svar! Jag har nyligen flyttat in och högsta prioritet blev att byta hela hela skåpet. Bilden visar hur det nya skåpet ser ut idag.
Peter Engkvist: Tack för alla bra tips! Blir till att testa med dammsugare och boll imorgon
JKrister: En trappbrytare eller en till-från-till funkar ju annars om du gärna vill låta strupen vara intakt
ÅkeSun: Kan något gå åt skogen så lär det göra det Byt hela sladden, det är både säkrare och enklare
Gulsippen: [citat] Skulle väl vara en installation utomhus som andra skulle kunna komma i kontakt med. T.ex. jordkabel. Eller om man installerar i ett radhus.
SamuelHoltz: [citat] i din nya normcentralen så är din plint byglad mellan nolla och jord. Ta bort bygeln så får du rätt värde.
Bo.Siltberg: Det är en väldigt enkel koppling med i praktiken endast två trådar till strömbrytaren, så den är enkel att flytta över till den nya. Terminalen L växlar mellan de två utgångarna märkta med en pil, där det står en 1 vid den högra. Om du vänder på strömbrytaren så ser du dessutom ett kopplingsschema på baksidan. Det är alltså en växlande strömbrytare som kan användas i
1977bjorn: Tur man har grundläggande elkunskap när saker går sönder. Grabben fick felsöka sitt första kretskort :love: Felet yttrade sig i att maskinen gick på 0 eller 100% Jobbigt att blanda deg då :thinking: bara en kabel som gått av så en snabb vända med lödkolven plus en massa skruvande så funkade den igen.
ARJU: Du har till och med använt rätt tång för terminalerna, vill minnas att Elpress köpte Abiko och rättigheterna till deras terminaler, sådär helt anekdotiskt. För eventuella framtida läsare kan det vara bra att känna till att flatstift finns i olika tjocklekar, det skulle inte förvåna mig om fall med varmgång kan härledas till fel matchning mellan stift och hylsa. 0,8mm är standard
least: Varför inte använda Home Assistant,och lägga till Verisure-integrationen? Då kan ni trigga vad ni vill baserat på larmets status.
hempularen: Vi hade en granne som lät sätta in jfb. Den löste ut direkt. Felsökningen pekade ut en nedgrävd ledning till en grindstolpe med lampa i toppen. Det kom ut en fin svart kabel från huset ned i marken. Men i stolpen kom det upp en lampsladd (ojordad) Den var skarvad någon meter från stolpen, bara ihoptvinnat och nedgrävt utan något mer.