Hej
Idag har jag ett TN-C system i huset men som så småningom ska byggas om till ett TN-S från huvudcentralen.
Efter detta så tänkte jag bygga en undercentral i garaget som givetvis också ska vara ett TN-S system. Min tanke är att dra en 5g2.5mm2 kabel från en 16A säkring från huvudcentralen då jag inte kommer att behöva mer kräm ute i garaget.
Kan man koppla 16A säkringen på ovansidan av huvudbrytaren i huvudcentralen och sedan dem tre faserna från 16A säkring från 5g2.5 kabeln till undercentralen? För att slippa att undercentralen ska bli utan ström när man bryter huvudbrytaren i huvudcentralen?
Eller måste jag dra en grövre kabel från mätaren till undercentralen för att vara oberoende av huvudcentralen?
Tack på förhand.
Idag har jag ett TN-C system i huset men som så småningom ska byggas om till ett TN-S från huvudcentralen.
Efter detta så tänkte jag bygga en undercentral i garaget som givetvis också ska vara ett TN-S system. Min tanke är att dra en 5g2.5mm2 kabel från en 16A säkring från huvudcentralen då jag inte kommer att behöva mer kräm ute i garaget.
Kan man koppla 16A säkringen på ovansidan av huvudbrytaren i huvudcentralen och sedan dem tre faserna från 16A säkring från 5g2.5 kabeln till undercentralen? För att slippa att undercentralen ska bli utan ström när man bryter huvudbrytaren i huvudcentralen?
Eller måste jag dra en grövre kabel från mätaren till undercentralen för att vara oberoende av huvudcentralen?
Tack på förhand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Allt går bara det blir bra. Det beror på om din huvudbrytare tillåter två ledare, och hur din elcentral ser ut i övrigt. Där det är möjligt bör man istället använda lämpliga fördelningsplintar. Det är anslutningar som man inte vill ska börja glappa.
Så här tänkte jag med kopplingen, se bifogad bild. Är det rätt att koppla kabelns N och PE som går till undercentralen till PEN-plinten i huvudcentralen?Bo.Siltberg skrev:
Du ska ringa en elektriker
För att förtydliga det där lite för @densomkanvet :E elmont skrev:
I och med att du i huvudcentralen kopplar in en separat PE och N till PEN-skenan så har du gått ifrån 4-ledarsystem (TN-C) till 5-ledarsystem (TN-S). När man väl har gjort det får man aldirg gå tillbaks och koppla ihop dem igen. Det är därför som @elmont säger att du skall gå direkt till jordfelsbrytaren med din separerade nolla och sedan från jordfelsbrytaren till nollskenan.
Överkurs:
Antag att du inte redan valt kabel och och skulle vilja gå vidare med 4-ledare även till undercentralen. Det är givetvis tillåtet men kommer med ett extra krav på ledardimension. PEN ledaren får aldrig vara tunnare än 10 kvmm. Detta leder till att du måste ha en 4G10 vilket innebär att en 5G6 antagligen är billigare och ett bättre val. En del hävdar, vilket inte alla är överens om, att man då kan lägga ihop PE + N och få en kombinerad PEN på 12 kvmm. Då bör båda ändarna avmantlas, tejps ihop med gulgrön tejp och tilläggsmarkeras med blå tejp så att det blir övertydligt att det rör sig om en PEN. Att bara koppla PE och N på samma plint i båda ändarna är inte tillräckligt tydligt. Personligen skulle jag aldrig göra så och om det i praktiken väldigt sällan skäl att inte omedelbart gå över till 5-ledare direkt efter mätarskåpet.
Redigerat:
Nu har jag uppdaterat bilden så att det blir rätt här i tråden!
Lek med tanken att man skulle vilja ha en grupp i UC utanför JFB. Ska man då ha två stycken N skenor? Där inkommande N från HC går till den ena N-plinten sedan till ovan sida JFB, och från undersida JFB går det till den andra N-plinten?
Lek med tanken att man skulle vilja ha en grupp i UC utanför JFB. Ska man då ha två stycken N skenor? Där inkommande N från HC går till den ena N-plinten sedan till ovan sida JFB, och från undersida JFB går det till den andra N-plinten?
Jag tänkte ha en maxbelastning på 16A. Resten får elektrikern kika på.U Uffe A skrev:
Hur kollar man på nätvärdena i avlämningspunkten?
Mest nyfiken på hur ofta du bryter huvudbrytaren i centralen?
Jag har bott i mitt nyvarande hus i drygt sex år och aldrig behövt bryta huvudbrytaren. Vad ha du i garaget som absolut inte får stängas av?
Jag har bott i mitt nyvarande hus i drygt sex år och aldrig behövt bryta huvudbrytaren. Vad ha du i garaget som absolut inte får stängas av?