El
daniel_021: Jag har en relativt ny T2 termostat till golvvärmen i badrummet, installerad november 2018. Nu har jag märkt att den börjat strula. Vi har alltid kört händelseläge, förutom på sommaren. De första åren körde vi förhöjd temperatur kring kl 18-19 när vi borstade tänderna på barnen, men nu har vi frångått det och senaste tiden enbart kört lite varmare på morgon och kväll. Men jag
Hallerudsbo: Vet vi använder byggströmskåp som man kan sätta mätaren i på jobbet. Då får man uttag som kan användas när man bygger både 400 och 230 volt. Eller så tar man fasadskåpet du har och sätter på en träställning tills vidare men då har du inga uttag.
Carl.Alm: [citat] Får nog bli så som du föreslår, frågan är om jag lyckas bocka vp-röret bara. Men får lösa det på något vis. Anar att jag lär göra åverkan på ångspärren i väggen så jag får nog köpa en rulle sådan specialtejp.
Bo.Siltberg: Ja en synlig kabellist är ok, dock inte en kabelkanal där det förekommer enkelisolerade ledare. Sladdarna får inte gömmas, men kabellisten är tillräckligt tydlig där. Använd tumregeln att man ska kunna (de)montera skarv- och anslutningssladdar utan verktyg och utan krav på behörighet eller kunskap. Dit räknas inte själva kabellisten ;) De må vara sant att begreppet fast installation
lotper: Toppen, tack! Nu är den uppe och ingen dog
elmont: Som sagt skruva även bakåt genom kaklet. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borr/borr-for-kakel-klinker-glas/kakelborr-181734/ https://www.slojd-detaljer.se/produkter/tra-metallslojd/elverktyg/multiverktyg/diamantborr-1626?gclid=Cj0KCQiAraSPBhDuARIsAM3Js4qxSa2sEbi3OlujxQRrjslh4yByK7wy_QXa9jkzSxHpIe0JKOQP4_kaAm_SEALw_wcB
lars_stefan_axelsson: Och det skadar ju inte att försöka kolla/fråga runt varför den stod i läge noll. Om det nu inte var du som stängde av den. Det kan ju vara något annat som hänt förutom det uppenbara; spara ström.
Axbard_89: Leker mest med tanken. Har en fungerande lösning idag. Men tanken slog att man kanske kan göra om för att få det bättre/smidigare.
Uffe A: Inga problem att göra på det sättet som du beskriver ser du till att dosan är lätt åtkomlig samt försedd med lock så strider det inte mot regelverket
Bo.Siltberg: Dom är lika på så sätt att de klipper bakkanten på sinuskurvan och därmed är avsedda för elektroniska laster, och lika på en massa andra sätt, trappkoppling. Det som främst skiljer är att den gamla dimmern 315 kräver 20 W som minsta belastning medan LED-dimmern 370 klarar sig med 0 W om en neutralledare ansluts. Sedan är LED-dimmern "konstruerad" för LED... Den är modernare medan
Bo.Siltberg: Står det att den "kräver en drossel för att fungera", eller att den "fungerar med en drossel". Den fungerar ju inte med ett HF-don. Så de kanske vill trycka på att det "måste" vara en armatur med drossel.
cluelessinthebasement: Tänkte att jag laddar upp de två bilderna på elcentralerna igen så kan folk som eventuellt hittar tråden träna på att hitta respektive jordfelsbrytare ;) [bild] [bild] (v & k är inte varm och kall utan, vind källare ;))
Mthunberg: [citat] Hej! det är en trådlös brytare till en transformator som styr någon lågvolts belysning. Om belysningen/transformatorn är kvar får du nog fråga förra ägaren (tror det är fabrikatet Nexa)
Bo.Siltberg: Det är en tålig och bra kabel som tål hantering i kyla. Kanske inte jättesmidig så man får ha gott om utrymme ovanför spottarna. Och sedan ska den som sagt kunna anslutas till en spot med bibehållen isolation, dvs kabelmanteln måste få plats och dragavlastas i kopplingsutrymmet. Alla kablar utom EKRK får förläggas i installationsrör, vad det nu tjänar till i detta fall. Den kan
tpsoft: [citat] Många nätbolag tillåter inte att du installerar mer effekt än vad din mätarsäkring medger. Dock kan man lösa det tex med dynamisk effektreglering och produktionssäkring i kombination och på så sätt maximera produktion. Hur solcellsleverantörerna räknar vågar jag inte säga då det är många parametrar som påverkar.
zwanzig: Ibland blir det både enklare och snyggare att sänka taket med reglar och t.ex. huntonitskivor.
Bo.Siltberg: [citat] Allt före detta inlägg och fortfarande lite kvar. I och med detta inlägg vet vi att matningen kommer i det vänstra röret. Då måste nollan till pucken komma därifrån också. Det finns inga alternativ. Oklart är dock var nollan i det högra röret kommer ifrån. Det går ut två mellantrådar där, så en nolla fiskas alltså upp i en annan dosa som matar belysningen, dvs det går
Bernieberg: Har du fast ring i mer än 15 % av dosorna? Med skruvbar ring spelar det ju inte någon roll om du vill slippa omaket att byta.
J49l: En kvalificerad gissning är att bilden med eltejp var under tiden som TS tog loss uttaget för att få dit påbyggnadsringen, och att hen sedan kopplat tillbaka dem i uttaget så fort ringen var på plats.
Bo.Siltberg: Ganska svaga argument. Ett lamputtag, speciellt DCL, ser bättre ut. Stickproppen göms i uttaget. Det är mer eller mindre en förutsättning för lamputtag med krok i tak där en takkupa ska kunna dölja uttaget. Sedan är lamputtag avsedda för lampor. Det går inte att missta. Ett schuko- eller eurouttag behöver kanske märkas upp om inte placeringen är uppenbar. Lamputtag kan vara dimmade.
oobum: 660:- per timme efter ROT är alltså nästan 1000:- per timme, tycker det låter väldigt högt för en elektriker. I övrigt att de har en minimidebitering på 2 timmar och bil är helt rimligt.
Krolken: Jag skulle rekommendera en mätare med något kommunikationsorotokoll över puls. Puls är bra för att kolla förbrukning men missar du pulser behöver du ha mätarställning för att kunna interpolera korrekt. Är du intresserad av att köpa en tjänst? Jag håller på att göra en molnversion av vårt insamlingssystem Utilitarian och skulle gärna ha några pilotkunder. Målet är att enkelt
Avemo: [citat] Om det är en PEN-ledare i matningen vilket det ser ut att vara så måste den vara minst 10 mm². Jag vet inte om det finns någon kabel med fyra ledare varav ingen är gulgrön. Om vi utgår ifrån att det i stället är en kabel med fem ledare varav den gulgröna inte används så är det enkelt att koppla om det till att använda separata PE och N. Då blir det mycket bättre.
hempularen: Njaa. Testa först med korrekt kopplad nolla. Undersök sedan om det kan finnas en säkring. Jag hjälpte en granne med en häll som utsattes för samma problem. Men i det fallet var det PEN (kombinerad nolla skyddsjord) för hela huset som hade fallit bort. I de fallet fanns det en glasrörs säkring på kretskortet. Hjälpte att byta den.
Demmpa: Sätt dit propphuvar på de ställen där det saknas säkringar. (Personsäkerhet)
Fotografen: [citat] Du behöver en hylsa som går i gänga III. https://www.elbutik.se/product.html/reduktionshylsa