Skulle hänga upp en kabel som trillat ner i garaget, gjutet av hålbetongblock, och försökte först med "pluggclips" tror jag de heter, som fungerat väldigt bra på lättbetongväggar, men nej, de trillar ut direkt...
Nästa försök var spikplugg men de åker bara in i väggen...
Hittade några gamla plastklammer:
De sitter ju så pass att kabeln hänger där men den är ju rejält racklig...
Skruvklammer med plugg för 5x55mm skruv verkar vara det som sitter men det känns ju lite overkill att borra upp klammer med 8mm plugg...
Är kabelkanal att föredra kanske?
Nästa försök var spikplugg men de åker bara in i väggen...
Hittade några gamla plastklammer:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De sitter ju så pass att kabeln hänger där men den är ju rejält racklig...
Skruvklammer med plugg för 5x55mm skruv verkar vara det som sitter men det känns ju lite overkill att borra upp klammer med 8mm plugg...
Är kabelkanal att föredra kanske?
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
114 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Funkar inte vanliga skruvclips och gul-plugg?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Om det är äldre hålbetongblock med för dålig cementhalt så är de ju just ett h-vete att fästa något i.
Jag har i garaget haft framgång med just liten plugg (gul/vit) och JR-klammer. MEN, då får man borra försiktigt med rejält litet borr så att pluggen kan fästa. Annars så kexar det ur en krater som inte går att få fast något i.
Jag har i garaget haft framgång med just liten plugg (gul/vit) och JR-klammer. MEN, då får man borra försiktigt med rejält litet borr så att pluggen kan fästa. Annars så kexar det ur en krater som inte går att få fast något i.
Ja, precis, det är hårt som f-n först att komma genom men sen smulas det bara sönder och blir stora hål...lars_stefan_axelsson skrev:
Om det är äldre hålbetongblock med för dålig cementhalt så är de ju just ett h-vete att fästa något i.
Jag sprutade i latexfog i de hål som blev stora och tryckte sen i gulplugg i latexen. När det fått torka fast så skruvade jag klammer försiktigt för hand. Det funkade men sitter inte direkt hårt men kabeln hänger kvar.anders07 skrev:
Jag har även klamrat VP-rör som jag sedan lagt kabeln i. Rören behöver inte klamras lika tätt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden