Byggahus.se

Vilka kabelklammer till hålbetong?

1. anders07
    Medlem · Stockholm · 7 057 inlägg
    Skulle hänga upp en kabel som trillat ner i garaget, gjutet av hålbetongblock, och försökte först med "pluggclips" tror jag de heter, som fungerat väldigt bra på lättbetongväggar, men nej, de trillar ut direkt...

Nästa försök var spikplugg men de åker bara in i väggen...

Hittade några gamla plastklammer:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-3-20_11-38-31.png

De sitter ju så pass att kabeln hänger där men den är ju rejält racklig...

Skruvklammer med plugg för 5x55mm skruv verkar vara det som sitter men det känns ju lite overkill att borra upp klammer med 8mm plugg...

Är kabelkanal att föredra kanske?

2. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 988 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Funkar inte vanliga skruvclips och gul-plugg?

• Laddar…
  3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 9 226 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Om det är äldre hålbetongblock med för dålig cementhalt så är de ju just ett h-vete att fästa något i.

Jag har i garaget haft framgång med just liten plugg (gul/vit) och JR-klammer. MEN, då får man borra försiktigt med rejält litet borr så att pluggen kan fästa. Annars så kexar det ur en krater som inte går att få fast något i.

4. anders07
    Medlem · Stockholm · 7 057 inlägg
    Ja, precis, det är hårt som f-n först att komma genom men sen smulas det bara sönder och blir stora hål...

5. P
    Medlem · 513 inlägg
    Jag sprutade i latexfog i de hål som blev stora och tryckte sen i gulplugg i latexen. När det fått torka fast så skruvade jag klammer försiktigt för hand. Det funkade men sitter inte direkt hårt men kabeln hänger kvar.
    Jag har även klamrat VP-rör som jag sedan lagt kabeln i. Rören behöver inte klamras lika tätt

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 2 597 inlägg
    Murverksborr 3,5-4mm och vanliga TCS skruvklammer. Sista varvet dras för hand med skruvmejsel

• Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.