KnockOnWood skrev:
Nej, det får nog bli en fulkoppling med uttag + stickpropp ändå.

Men lugn! Jag vet vad jag gör, Farsan var elingenjör :)
Hmmmm. För att citera en känd forumit:

KnockOnWood skrev:
Lek inte med elektriska grejer i hemmet!

Det är inte säkert att brandkåren hinner fram i tid :confused:
;):p

• Gilla
BeGe
  • Laddar…
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Se till att mätaren kan skilja på aktiv och reaktiv effekt, annars kommer den visa (förmodligen ganska kraftigt) för hög förbrukning. De flesta såna här mätare som pluggas in med stickpropp gör det INTE, men den som Peter2400 länkar till verkar göra det.

Extra viktigt när man mätar på värmepumpar som det är svårt att förutse fasvinkeln på pga. kompressorns induktiva komponent och alla kraftelektronik i invertern som bland annat kan innehålla överskjutande kapacitiva delar (kanske framförallt när pumpen går på låglast).

Peter2400 skrev:
Våra 2 l/l pumpar mäter jag med sånana mätare, fungerar väldigt bra.
Dom innehåller inga backupbatterier för minnet heller utan har inbyggt minne.
[länk]
Tack för ett konkret tips!

Alfredo skrev:
Hmmmm. För att citera en känd forumit:
KnockOnWood skrev Visa original
Lek inte med elektriska grejer i hemmet!
Det är inte säkert att brandkåren hinner fram i tid
;):p
Du har definitivt en poäng där!
Men jag leker inte, jag vet faktiskt vad jag gör. Och har alltid ena handen i byxfickan :)

(Har inte ens livförsäkring så här är det allvar :p )

Utan att veta så mycket om just din pump specifikt så kan jag helt säkert säga att den kan dra rätt mycket mer än 700W! Jag har loggat vår egen llvp i några år så jag har lite erfarenhet!

vectrex skrev:
Utan att veta så mycket om just din pump specifikt så kan jag helt säkert säga att den kan dra rätt mycket mer än 700W! Jag har loggat vår egen llvp i några år så jag har lite erfarenhet!
Intressant!

Men skall vi slå vad?
Jag sätter en smällkaramell till julgranen på att min inte drar mer än 500 Watt (i nuvarande effektläge)!

Jag får se till och tjuvkoppla in min mätare nu :)

KnockOnWood skrev:
Intressant!

Men skall vi slå vad?
Jag sätter en smällkaramell till julgranen på att min inte drar mer än 500 Watt (i nuvarande effektläge)!

Jag får se till och tjuvkoppla in min mätare nu :)
Det betvivlar jag inte! Min drar knappt 300W med detta väder vi har nu! Men min kan dra uppåt 3000W när så krävs (nu har jag en betydligt kraftigare pump än dig)!

700W som står på din märkskylt är den nominella effekten. Denna gäller vid en specifik frekvens hos invertern!

Peter2400 skrev:
Våra 2 l/l pumpar mäter jag med sånana mätare, fungerar väldigt bra.
Dom innehåller inga backupbatterier för minnet heller utan har inbyggt minne.
[länk]
Den där 99-kronors mätaren uppges mäta reaktiv effekt korrekt, till skillnad mot Clas O's.
Och just vid en värmepump, som i grunden bara består av 3 motorer, är det säkert viktigt.

mycke_nu mycke_nu skrev:
Du kan ju alltid läsa i manualen hur mycket pumpen drar, men jag antar att du är ute efter något meningsfullt. Typ hur mycket pumpen drar per år.

Då behövs det en permanent inkopplad elmätare, och det kommer att kosta en slant om det ska göras rätt.
Är ny här och vet inte mycket om el. Har en luftvärmepump och undrar vad betyder, effekt kwh 3,6 respektive ingång0,995 kwh. Blir inte klok på dessa. Tacksam för svar. Mvh Marie-Louise

Jag gissar att det står kW, inte kwh?
Det betyder att den drar 0,995 kW från elnätet (det du betalar för) och levererar 3,6 kW värme till rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.