19 779 läst ·
26 svar
20k läst
26 svar
Hur mäta värmepumpens elförbrukning?
Våra 2 l/l pumpar mäter jag med sånana mätare, fungerar väldigt bra.KnockOnWood skrev:
Dom innehåller inga backupbatterier för minnet heller utan har inbyggt minne.
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...nergimatare-p67058#ProductDetailedInformation
Se till att mätaren kan skilja på aktiv och reaktiv effekt, annars kommer den visa (förmodligen ganska kraftigt) för hög förbrukning. De flesta såna här mätare som pluggas in med stickpropp gör det INTE, men den som Peter2400 länkar till verkar göra det.
Extra viktigt när man mätar på värmepumpar som det är svårt att förutse fasvinkeln på pga. kompressorns induktiva komponent och alla kraftelektronik i invertern som bland annat kan innehålla överskjutande kapacitiva delar (kanske framförallt när pumpen går på låglast).
Extra viktigt när man mätar på värmepumpar som det är svårt att förutse fasvinkeln på pga. kompressorns induktiva komponent och alla kraftelektronik i invertern som bland annat kan innehålla överskjutande kapacitiva delar (kanske framförallt när pumpen går på låglast).
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Du har definitivt en poäng där!Alfredo skrev:
Men jag leker inte, jag vet faktiskt vad jag gör. Och har alltid ena handen i byxfickan
(Har inte ens livförsäkring så här är det allvar
Utan att veta så mycket om just din pump specifikt så kan jag helt säkert säga att den kan dra rätt mycket mer än 700W! Jag har loggat vår egen llvp i några år så jag har lite erfarenhet!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Intressant!vectrex skrev:
Men skall vi slå vad?
Jag sätter en smällkaramell till julgranen på att min inte drar mer än 500 Watt (i nuvarande effektläge)!
Jag får se till och tjuvkoppla in min mätare nu
Det betvivlar jag inte! Min drar knappt 300W med detta väder vi har nu! Men min kan dra uppåt 3000W när så krävs (nu har jag en betydligt kraftigare pump än dig)!KnockOnWood skrev:
700W som står på din märkskylt är den nominella effekten. Denna gäller vid en specifik frekvens hos invertern!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Den där 99-kronors mätaren uppges mäta reaktiv effekt korrekt, till skillnad mot Clas O's.Peter2400 skrev:
Och just vid en värmepump, som i grunden bara består av 3 motorer, är det säkert viktigt.
Även de med DIN-montage som Kjell säljer fungerar bra. Har liknande fast annat fabrikat.
Sen loggar jag det hela med ett enkelt via 1-wire och får ett litet diagram.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/elmatare-din-montage-p67048 är
Sen loggar jag det hela med ett enkelt via 1-wire och får ett litet diagram.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/energimatare/elmatare-din-montage-p67048 är
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ny här och vet inte mycket om el. Har en luftvärmepump och undrar vad betyder, effekt kwh 3,6 respektive ingång0,995 kwh. Blir inte klok på dessa. Tacksam för svar. Mvh Marie-Louisemycke_nu skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Går det att mäta elförbrukningen i en extra stuga?
El -
Mäta elförbrukning på 2-fas vv beredare.
El -
Enorm elförbrukning, konstig diff mellan elmätarna
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
hur "kopplar man in" elförbrukningsmätare...
Elavtal, elpriser & elförbrukning