D
Stefflo Stefflo skrev:
Mest nyfiken på hur ofta du bryter huvudbrytaren i centralen?
Jag har bott i mitt nyvarande hus i drygt sex år och aldrig behövt bryta huvudbrytaren. Vad ha du i garaget som absolut inte får stängas av?
Egentligen inget viktigt. Så man skulle ju kunna ha 16A säkringen efter huvudbrytaren, men helst innan JFB i huvudcentralen. Vill inte att undercentralen ska vara påverkad av JFB i huvudcentralen
Där finns en tillbyggnad idag med 2 rum, tvättstuga, badrum och garage. Undercentralen sitter i garaget som jag skulle vilja byta ut. I UC går det bara el till belysning samt vägguttag. Jag kommer att använda garaget mer som en verkstad så jag skulle gärna vilja ha någon säkring där på 16A.

Redigerat:
D densomkanvet skrev:
Lek med tanken att man skulle vilja ha en grupp i UC utanför JFB. Ska man då ha två stycken N skenor?
Till vad? Med två N-skenor måste du börja tala om vad de är avsedda för.
Komplexiteten ökar ganska mycket med flera JFBer och grupper utanför JFBer.

D densomkanvet skrev:
Där inkommande N från HC går till den ena N-plinten sedan till ovan sida JFB, och från undersida JFB går det till den andra N-plinten?
Nej, tvärtom.
Man bör undvika att en N-plint får två syften, att betjäna saker både före JFBer/grupper och för grupper utanför JFBer i elcentralen. N-plinten för grupper utanför JFBn kanske man vill frånskilja för att göra en isolationsmätning. Eller så vill man trots allt montera en JFB även för dessa grupper. Då är det högst olämpligt att ta ut N-ledaren som inte hör till dessa grupper från denna plint.

Så med två N-plintar, en för respektive grupper före och efter JFBn så skulle jag koppla inkommande N till ingången på JFBn för den gruppen, och därifrån vidare till N-plinten för grupperna utanför JFBn. JFBn agerar då fördelningsplint. Två ledare av samma typ och area under en hissklämma på en JFB är ok.

Blir det fler sådana förgreningar, då är en tredje N-plint lämplig som avlastar terminalen på JFBn, en fördelningsplint före alla grupper och andra utgående huvudledningar i elcentralen.

Vi har inte pratat om hur din elcentral i huset ser ut, om det är en gammal diazed eller en normcentral, och om det finns ledig plats? Det är ganska avgörande. Det är fortfarande inte klarlagt ifall du kan använda HB som förgreningsplint för fasledarna. Det är också oklart varför du frågar då det inte låter som att du tänker anlita en elektriker trots att du säger så. Du måste vara ärlig för att få rätt svar. Det finns inga poliser här.

• Gilla
densomkanvet
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Nej, tvärtom.
Man bör undvika att en N-plint får två syften, att betjäna saker både före JFBer/grupper och för grupper utanför JFBer i elcentralen. N-plinten för grupper utanför JFBn kanske man vill frånskilja för att göra en isolationsmätning. Eller så vill man trots allt montera en JFB även för dessa grupper. Då är det högst olämpligt att ta ut N-ledaren som inte hör till dessa grupper från denna plint.

Så med två N-plintar, en för respektive grupper före och efter JFBn så skulle jag koppla inkommande N till ingången på JFBn för den gruppen, och därifrån vidare till N-plinten för grupperna utanför JFBn. JFBn agerar då fördelningsplint. Två ledare av samma typ och area under en hissklämma på en JFB är ok.

Blir det fler sådana förgreningar, då är en tredje N-plint lämplig som avlastar terminalen på JFBn, en fördelningsplint före alla grupper och andra utgående huvudledningar i elcentralen.

Vi har inte pratat om hur din elcentral i huset ser ut, om det är en gammal diazed eller en normcentral, och om det finns ledig plats? Det är ganska avgörande. Det är fortfarande inte klarlagt ifall du kan använda HB som förgreningsplint för fasledarna. Det är också oklart varför du frågar då det inte låter som att du tänker anlita en elektriker trots att du säger så. Du måste vara ärlig för att få rätt svar. Det finns inga poliser här.

Nej, tvärtom.

Nej, tvärtom.

Idag sitter där en gammal diazed som ska bytas ut till en normcentral.
Eftersom att jag inte är elektriker och har full koll på hur man gör så kommer jag naturligtvis att anlita en behörig elektriker för utförandet av detta jobb. Varför jag frågar är för att jag har ett intresse för detta och vi nyligen har köpt hus. Så jag vill någon sorts förståelse på hur det byggs upp så att man inte blir helt blåst när elektrikern kommer.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är centralen i garaget? Med en ny normalcentral finns ju alla förutsättningar för ett bra utförande, med alla fördelningsplintar som man kan önska sig.

Vad där vill du ha utanför JFBn? Det ska inte finnas något skäl till det...

Men centralen i huset förblir eller? Är det en diazed eller normcentral? Du behöver ju få in tre nya säkringar, och diazed är bättre än dvärg där för ledningen till garaget.

D
Det är centralen i garaget? Med en ny normalcentral finns ju alla förutsättningar för ett bra utförande, med alla fördelningsplintar som man kan önska sig.

Vad där vill du ha utanför JFBn? Det ska inte finnas något skäl till det...

Men centralen i huset förblir eller? Är det en diazed eller normcentral? Du behöver ju få in tre nya säkringar, och diazed är bättre än dvärg där för ledningen till garaget.
Centralen i huset är också diazed, även denna ska bytas till en normcentral. Så tanken är att gå från ett 4-ledar system till 5-ledar system i anläggningen.
Min tanke var att värmepumpen skulle ligga utanför JFB. Eller måste denna ha en egen JFB av någon annan klass i så fall. Jag har läst något om detta någonstans vill jag minnas.

Uppvärmning (som är fast ansluten) kan man lämna utanför, men ännu bättre är larm ifall uppvärmningen slutar fungera. Du bör lämna plats för en JFB då vissa värmepumpar kanske kräver det.

• Gilla
densomkanvet
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Mest nyfiken på hur ofta du bryter huvudbrytaren i centralen?
Jag har bott i mitt nyvarande hus i drygt sex år och aldrig behövt bryta huvudbrytaren. Vad ha du i garaget som absolut inte får stängas av?
sant!
Har bott själv här i 5 år, brytit nån gång på sin höjd.
Säkringar och mätinstrument finns av en orsak (att inte behöva slå av allt för att få en arg familj över sig över tappat wifi)...
Enda förklaringen måste väll vara att han bränner hemma i garaget och det ej får stanna av, och ej vill äga en multimeter

Skämtåsido! Men hade man gjort/fått välja är väll två huvudbrytare efter inkommande att föredra.
Blir mer särskilt, olika byggnader är min tanke.

D
R Robin Lindberg skrev:
sant!
Har bott själv här i 5 år, brytit nån gång på sin höjd.
Säkringar och mätinstrument finns av en orsak (att inte behöva slå av allt för att få en arg familj över sig över tappat wifi)...
Enda förklaringen måste väll vara att han bränner hemma i garaget och det ej får stanna av, och ej vill äga en multimeter

Skämtåsido! Men hade man gjort/fått välja är väll två huvudbrytare efter inkommande att föredra.
Blir mer särskilt, olika byggnader är min tanke.
hahah så illa är det inte :D
Nä men med lite eftertanke nu så kanske det inte spelar så stor roll om säkringen till undercentralen sitter efter huvudbrytaren i huvudcentralen :)

D densomkanvet skrev:
Jag tänkte ha en maxbelastning på 16A. Resten får elektrikern kika på.
Hur kollar man på nätvärdena i avlämningspunkten?
Elektrikern kan mäta eller så fås uppgifterna från nätägaren
Men det vet firman

Jag hade dragit en 5G6 kvadrat till garaget! Denna kabel klarar strömmen från huvudsäkringar. Jag hade också satt en fördelningsplint där olika matningar utgår från elmätaren.
Om några år står där en eller två elbilar med 22kW laddare och då är 5G2,5 för klent, dessutom är garaget en utmärkt plats för växelriktaren till solpaneler som också kan bli aktuellt i framtiden.
Om 5-10 år har vi möjlighet att lagra ”billig” energi i elbilens batteri vilket kan driva huset under ett par dygn om bilen är hemma. (Tekniken finns i dag kolla på FERROAMP/ och nya KIA).

• Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.