A Avemo skrev:
Vad är det du anger? Jag tror att det visst är användbara siffror. Men jag tror inte att du kan räkna med att få den precisionen i mätningen. Skall du jämföra batterierna kan man börja med att se till att de i möjligaste mån är lika mycket laddade. Koppla dem parallellt och sätt dem på laddning med en reglerad laddare så att de står med 13,8 volt över sig i ett par dagar. Sedan kopplar du bort laddningen och väntar någon dag. Därefter gör du en mätning på båda. Då tror jag att man får jämförbara siffror från mätningen.

Om du låter dem stå på underhållsladdning enligt ovan i ett par dagar tror jag inte att det är något stort problem att koppla ihop dem.

Den maximala strömmen man kan få ut beror på inre resistansen. Du kan till följd av batteriets konstruktion alltid få en högre ström ur ett startbatteri än ett förbrukarbatteri. Det praktiska testet är ju att se om batteriet kan driva det man vill driva vare sig det är en lampa eller en startmotor. Kan det det så är inre resistansen låg nog och kapaciteten att leverera ström hög nog.
Det anges typ av batteri. Bly-syra
Standard. EN
Effekt. 680
Om kopplad i bil. Nej
https://www.mekster.se/amfile/file/download/file/5915/product/502480/

Bra, då parallellkopplar jag dom på laddning med underhåll i några veckor, sjösättning till påsk hoppas jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.