Hej

I samband med renovering av all el i huset planerar jag att be elektrikern att installera ett antal elmätare för att få lite bättre kontroll på de stora elkonsumenterna där hemma.
Dock känns det som en djungel av olika mätare för DIN skena och skulle därför behöva lite råd om vad man skall sikta på.
Mitt behov är;
2st - 3Fasmätare (Element 400V / VVB)
3st - 1Fasmätare (2x LLVP / FTX)

När jag tittat runt så känns det vettigt att gå på Eltako 1fas (WSZ12DE-32A) variant som ligger på 500kr/st. Dock lite mer osäker på 3Fas variant som man skall gå på en No-Name för 500kr från t.ex. Energibutiken.se eller sats lite mer och köra ElTako's enklare 3Fas variant (DSZ12E-3X80A) som jag hittat för 1100kr.

Tacksam för förslag och råd.

//M

Du kan använda dom billiga för jag skulle tro att du inte är så noga på decimalerna, det är där det skiljer.

• Gilla
orangutang
  • Laddar…
ClasseClas
Jag köpte elmätaren för 499 kr från http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html

Nu passar den inte direkt i 4 moduler utan man får pyssla lite och karva/klippa bort från angränsande täcklist så att den får plats. Det står också i texten att den har avvikande mått, se nedan.

3-fas energimätare med LCD-display
Modulär enhet för DIN-skena 35mm, bredd: +4 moduler (4 modulers bredd = 72 mm, denna mätare är 76 mm bred, så den passar inte i en 4-modulers kapsling),

Tack för tipsen och rekommendationerna. Blev Eltako via EIB i Tyskland. Skilde bara 100kr i snitt från att gå från Noname till Eltako så kändes som det var värt det.

Mikael_L
Jag ville inte starta en ny tråd, och lämpliga gamla var inte så lätta att finna, så därför kör jag lite HLR och återupplivar denna.

Men när jag sprang på denna, så blev jag minst sagt sugen.
JA, totalnördigt, JA absolut ingen nytta ...
Men ändå ... :p
NOEFO_242_22434.jpg

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Pen och 5 till
  • Laddar…
Det är coolare med tre såna här i centralen.

En mätare av märket Hager installerad på en DIN-skena visar strömstyrka i ampere med en analog visare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt tidiga yrkesliv jobbade jag som svetsare på en pappersfabrik. I verkstan var svetsaggregaten på alla fasta arbetsplatser anslutna till en skena på väggen (med 100 Volt likspänning om jag inte minns fel). I änden av skenan satt det en kA-mätare.

Redigerat:
useless useless skrev:
Det är coolare med tre såna här i centralen.
Först tänkte jag idi, det klart det ska vara tre, det fattar väl alla. :crysmile: Men till sist fattade även jag coolheten trots avsaknaden av röd ring. :oops:

Nu blev jag faktiskt sugen på att stoppa in några såna där bara för att höja elcentralens imponansfaktor ett par steg. Jag har en Schneider-central med Resi9-apaprater. Hur bra gifter sig Acti9 med Resi9?

Schneider Electric analog amperemeter Acti9 utan skala för panelmontage, visas omonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.se.com/se/sv/product/16...age-för-anslutning-till-strömtrafo-4-moduler/

Fast helst kanske man ska ha dom i en egen liten kapsling på sidan av så dom syns hela tiden?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ville inte starta en ny tråd, och lämpliga gamla var inte så lätta att finna, så därför kör jag lite HLR och återupplivar denna.

Men när jag sprang på denna, så blev jag minst sagt sugen.
JA, totalnördigt, JA absolut ingen nytta ...
Men ändå ... :p
[bild]
Kopplingsschemat på sidan av apparaten ser lite knepigt ut. Jag förstår inte hur den där ska kunna mäta ström.

Men ja, extremnördigt och därmed eftersträvansvärt.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kopplingsschemat på sidan av apparaten ser lite knepigt ut. Jag förstår inte hur den där ska kunna mäta ström.
Ja schemat är lite väl schematiskt... Rent tekniskt mäter den spänningen från en strömtransformator som inte syns i schemat.

useless useless skrev:
Fast helst kanske man ska ha dom i en egen liten kapsling på sidan av så dom syns hela tiden?
Eller på en stor fin plattskärm i vardagsrummet bredvid den något mindre TVn? :geek:

Ja, min första plan var ett digitalt instrument i centralen som visar spänning, ström och frekvens. Typ en sån här:
https://www.amazon.se/Tense-Elektronik-EM-100DIN-Installationsmätare-Flerfärgad/dp/B07BMC1BBG/

Men sen kom jag på att det är bättre med t ex en Shelly 3EM och en 'dashboard' på en surfplatta eller liknande som visar samma information.

Fast när jag tänker efter så finns det ju inget som slår ett gammalt hederligt analogt instrument. Så det blir nog en egen kapsling på ett bra ställe med visarinstrument för ström och spänning och en vibrationsresonansfrekvensmätare.

useless useless skrev:
och en vibrationsresonansfrekvensmätare.
Ja den får du absolut inte glömma! :geek:

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
det klart det ska vara tre, det fattar väl alla.
Fast vore det inte coolt med 4 då?
Så kan man på ett pedagogiskt vis lära sina gäster att strömmen i nollan aldrig blir större än den största fasströmmen!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.