22 204 läst ·
113 svar
22k läst
113 svar
Elektrikern har valt en utgången jordfelsbrytare som inte längre säljs?
Sida 1 av 8
En elektriker har nyligen installerat en jordfelsbrytare, Merlin Gerin multi 9 (25A), hos en bekant (lägenhet). Beställaren hade inte beställt en specifik modell men nu när jag googlar detta så verkar detta vara en utgången modell som inte längre säljs. Som om han råkade ha en gammal modell som blivit över? Är det här OK?
Varför skulle det vara ett krav att allt som monteras är i produktion? Om den uppfyller kraven är det helt okej.
Jag vet inte anledningen till att den slutade produceras och hur länge sedan (teoretiskt skulle det kunna ha varit så att den slutade produceras p.g.a. att den visade sig vara av dålig kvalitet). Hur kan vi ta reda på om den uppfyller nuvarande krav?D Daniel 109 skrev:
Läs på kåpan. Där framgår vid vilken felström den bryter.A a.non skrev:
Merlin Gerin som varumärke slutade tillverkas för ca 10 år sen, så det var väl nåt som blivit liggandes. Men det är säkert inga problem för funktionen.
10 år? Jag skulle ifrågasätta varför något blivit liggandes så pass länge faktiskt. Beställaren beställde en ny jordfelsbrytare, inte en begagnad, och utgick ifrån att den liksom de flesta nya apparater också skulle ha garanti mot fabriksfel.Hammarskallen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Är det en typ A, märkutlösningsström 30 mA och märkt IEC 61008 så kan det användas.
Posta ett tydligt foto på framsidan.
Posta ett tydligt foto på framsidan.
Är den inte använd/monterad, då är den ny även om den är 10 år.A a.non skrev:
Anledningen är uppköp av Merlin Gerin och numer är de komponenterna under Schneider flagg. Kvalitén på deras produkter för DIN-montage tex JFB, dvärgbrytare osv var hög i ren premiumklass. Så var mer nöjd att du fått en sån än många nutida för hemmabruk se som sagt bara till att den som Bo skrev är typ A. Och självklart att den fungerar men det ska ju Installatörens sett till här.A a.non skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det man bör vara observant på när det gäller gamla jordfelsbrytare (som har legat länge på hyllan) är att de klarar utlösningstiden.
Precis som JFBer som sällan motioneras som sitter installerade.
Men din elektriker har testat den får jag hoppas innan han/hon avslutade jobbet .
Precis som JFBer som sällan motioneras som sitter installerade.
Men din elektriker har testat den får jag hoppas innan han/hon avslutade jobbet .