5 579 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Plejd - LED panel - dimbar driver
Jag kanske var otydlig. Om vi ställer frågan så här: Även med traditionell dimmerteknik så minskar elförbrukningen när jag dimrar ner? Om ljuskällan är på 65 W så förbrukas betydligt mindre än 65 W när jag dimmar ner 50 %?
Jag vill minnas att med teknik "för i tiden" så förbrukades lika mycket energi oavsett om man dimrade eller inte - det blev bara mer värmeutveckling.
Ursäkta om jag är tjatig...
Jag vill minnas att med teknik "för i tiden" så förbrukades lika mycket energi oavsett om man dimrade eller inte - det blev bara mer värmeutveckling.
Ursäkta om jag är tjatig...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag har inget mer exakt svar än det jag gav. Du får en något mindre förbrukning när du dimmar ned, men troligen mindre än du tror. Och ska du jämföra LED och glödljus så pratar vi om glödljus med en effekt på runt 300 W så i absoluta tal tjänar du mer på att dimra ned glödljus. LED tror jag fungerar precis likadant, dvs relativt ungefär samma besparing.
Ok, jag förstår. Lite i alla fall.
Energimyndigheten vågar påstå "Dimbara LED-lampor kan sänka energianvändningen med 80 procent" https://www.energimyndigheten.se/ny...-kan-sanka-energianvandningen-med-80-procent/
Enligt vad som sägs på https://www.nyteknik.se/popularteknik/hur-mycket-strom-drar-dimmern-6345528 är det avhängigt av dimringstekniken. Så jag får väl konstatera att tekniken är grumlig och att jag är lika ovetande och förvirrad som förut, fast på en högre nivå.
Energimyndigheten vågar påstå "Dimbara LED-lampor kan sänka energianvändningen med 80 procent" https://www.energimyndigheten.se/ny...-kan-sanka-energianvandningen-med-80-procent/
Enligt vad som sägs på https://www.nyteknik.se/popularteknik/hur-mycket-strom-drar-dimmern-6345528 är det avhängigt av dimringstekniken. Så jag får väl konstatera att tekniken är grumlig och att jag är lika ovetande och förvirrad som förut, fast på en högre nivå.
Gjorde en snabb test med en 3 W LED/dimbar och en nexa-dimmer (MYCR-250).
Uppmätt effekt vid fullt pådrag ger på min mätare 2,7 W, där utgör nexa-mottagarens effektförbrukning ca 0,2 W.
Vid 50 % dimning så blir uppenbart sinuskurvan för svår för mätaren, mätvärde fluktuerar mellan 0,1 till 10 W.
Vid maximal dimning så fås värdet ca 1 W. Där finns lite energi att spara, även om det nu är små effekter det gäller vid LED. I detta fall skulle det bli en besparing på ca 70 %.
Sedan i med en gammal halogen på 40 W, här fås fina och stabila mätvärde, full effekt ger 40 W på mätaren.
50 % --> 20 W, och vid maximal dimningsnivå ca 2,7 W. Dock inte mycket ljus vid denna nivå. Se mer ut som glödande värmeslingor.
Uppmätt effekt vid fullt pådrag ger på min mätare 2,7 W, där utgör nexa-mottagarens effektförbrukning ca 0,2 W.
Vid 50 % dimning så blir uppenbart sinuskurvan för svår för mätaren, mätvärde fluktuerar mellan 0,1 till 10 W.
Vid maximal dimning så fås värdet ca 1 W. Där finns lite energi att spara, även om det nu är små effekter det gäller vid LED. I detta fall skulle det bli en besparing på ca 70 %.
Sedan i med en gammal halogen på 40 W, här fås fina och stabila mätvärde, full effekt ger 40 W på mätaren.
50 % --> 20 W, och vid maximal dimningsnivå ca 2,7 W. Dock inte mycket ljus vid denna nivå. Se mer ut som glödande värmeslingor.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Vad är 50%? Halva effekten eller halva den upplevda ljusstyrkan?
Vad mätte du med? Enkla plugin energimätare är osäkra i detta område.
Ett citat från energimyndigheten.
En dimmer kan spara upp till 80 procent av elanvändningen om man dimrar ner till lägsta ljusflödet
Och NyT hade inte mycket att tillföra det heller.
Vad mätte du med? Enkla plugin energimätare är osäkra i detta område.
Ett citat från energimyndigheten.
En dimmer kan spara upp till 80 procent av elanvändningen om man dimrar ner till lägsta ljusflödet
Och NyT hade inte mycket att tillföra det heller.
Nej jag gick inte efter ljusnivån utan ett procentvärde i en app som sedan styr dimmern. Dimmern ska ha 8 eller 16 fasta nivåer som då jämkas ihop med procentvärdet.Bo.Siltberg skrev:
Vad är 50%? Halva effekten eller halva den upplevda ljusstyrkan?
Vad mätte du med? Enkla plugin energimätare är osäkra i detta område.
Ett citat från energimyndigheten.
En dimmer kan spara upp till 80 procent av elanvändningen om man dimrar ner till lägsta ljusflödet
Och NyT hade inte mycket att tillföra det heller.
Mätaren är inköpt för säkert 15 år sedan från en tysk firma, det är det en konsumentprodukt och inget labinstrument.
Bo skrev:
"Det andra drivdonet de kallar 0-10V fungerar endast med CTR-01. Detta drivdon har en inbyggd dimmer som styrs utifrån med 0-10V. Det går inte att koppla en DIM-01 mot detta drivdon, det kan inte dimras på primärsidan. 0-10V kan man får från CTR-01 eller från ett en potentiometer som ser ut som en traditionell dimmer med ratt."
Nu har jag dessa grejer hemma och elektrikern ska komma tillbaka om ett par veckor och koppla in allting han har förberett. Utan att ansluta och konfigurera Plejden, går det att säga hur långt ner i ljusstyrka det kommer att gå att dimra de här panelerna med 0-10V-drivdonet och Plejd CTR-01? Eller blir det en överraskning? Jag vill ha möjlighet att kunna dimra ner dom väldigt långt ibland.
"Det andra drivdonet de kallar 0-10V fungerar endast med CTR-01. Detta drivdon har en inbyggd dimmer som styrs utifrån med 0-10V. Det går inte att koppla en DIM-01 mot detta drivdon, det kan inte dimras på primärsidan. 0-10V kan man får från CTR-01 eller från ett en potentiometer som ser ut som en traditionell dimmer med ratt."
Nu har jag dessa grejer hemma och elektrikern ska komma tillbaka om ett par veckor och koppla in allting han har förberett. Utan att ansluta och konfigurera Plejden, går det att säga hur långt ner i ljusstyrka det kommer att gå att dimra de här panelerna med 0-10V-drivdonet och Plejd CTR-01? Eller blir det en överraskning? Jag vill ha möjlighet att kunna dimra ner dom väldigt långt ibland.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du ska kunna dimra ned till 0, det är vad 0 i 0-10V säger. Drivdonet ska "stänga av", dvs man ska inte behöva någon ytterligare strömbrytare. Detta drivdon är märkt med 0-10 V, men andra drivdon kan vara märkta med 1-10 V och då kan man kanske inte sänka lyset till 0 utan man behöver en strömbrytare, precis som en traditionell dimmer med ratt fungerar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
