Hej,
Jag skulle vilja montera ett eluttag i min walk in closet. Lampa och brytare finns monterat, samt två hål liknande bifogad bild.
Ursäkta den dåliga bilden men det är alltså 3st skarvade bruna kablar, 3 st skarvade blåa kablar och 2 (3 i andra hålet) skarvade skyddsjord. Allt skarvat med toppklämma. Har uppmätt 230V mellan faserna.
Jag tänker att jag kan byta ut toppklämmorna mot kopplingsklämmor, t.ex. dessa och dra ny kabel till eluttaget. Är det rätt tänkt eller finns det något bättre lösning? Är det lika bra/bättre att lämna toppklämmorna och lägga till de nya kablarna till dem?
Jag skulle vilja montera ett eluttag i min walk in closet. Lampa och brytare finns monterat, samt två hål liknande bifogad bild.
Ursäkta den dåliga bilden men det är alltså 3st skarvade bruna kablar, 3 st skarvade blåa kablar och 2 (3 i andra hålet) skarvade skyddsjord. Allt skarvat med toppklämma. Har uppmätt 230V mellan faserna.
Jag tänker att jag kan byta ut toppklämmorna mot kopplingsklämmor, t.ex. dessa och dra ny kabel till eluttaget. Är det rätt tänkt eller finns det något bättre lösning? Är det lika bra/bättre att lämna toppklämmorna och lägga till de nya kablarna till dem?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Först en disclaimer: Du får inte dra kabel till nytt eluttag, det måste en elektriker göra.
Men om du nu ändå skulle, rent teorietiskt, spekulera kring det, så är nyare toppklämmor helt klart att föredra framför gamla torixkopplingar. Även om jag skulle föredra riktiga wago före biltema. Det kan också bli svårt att få plats både med tre st 4 poliga klämmor OCH existerande torix.
Sen måste man förstås se till att bryta strömmen (!) om man skall in och pilla...
Men om du nu ändå skulle, rent teorietiskt, spekulera kring det, så är nyare toppklämmor helt klart att föredra framför gamla torixkopplingar. Även om jag skulle föredra riktiga wago före biltema. Det kan också bli svårt att få plats både med tre st 4 poliga klämmor OCH existerande torix.
Sen måste man förstås se till att bryta strömmen (!) om man skall in och pilla...
Snäppwago, eller 221 som de heter, är helt överlägsna för den ovane. De är väldigt lätta att verifiera att det blev rätt och de är förlåtande om man behöver göra om. Köp dem.
Om du ska vara kriminell, se till att vara det med stil. Använd korrekt kabel, t.ex. EXQ eller EXLQ och snygga klammer (TKK) samt vettiga uttag (Elko, Schneider eller liknande, inte Biltema, Anslut osv).
Du måste också verifiera att gruppen du ska koppla in dig på är lämpad för det.
Välkommen till forumet.
Om du ska vara kriminell, se till att vara det med stil. Använd korrekt kabel, t.ex. EXQ eller EXLQ och snygga klammer (TKK) samt vettiga uttag (Elko, Schneider eller liknande, inte Biltema, Anslut osv).
Du måste också verifiera att gruppen du ska koppla in dig på är lämpad för det.
Välkommen till forumet.
Och som min titel antyder kan jag inte låta bli att påpeka att du med största säkerhet bara har en fas i dosan och att du mätt 230V mellan den fasen och nollan.asdasdasd skrev:
I detta fall handlar detta mest om terminologi men det kan ändå vara bra att använda en korrekt sådan.
Välkommen hit för övrigt!
Edit: Ser att du snott mitt lösen. Nu måste jag byta. Var hittade du det?
Är det inte enklare att få det snyggt om man drar en QLO-kabel? Det var åtminstone rådet jag fick av min elektriker härom sistens. Han föredrog även Letti-klammer, men det är kanske en smaksak.tommib skrev:
Snäppwago, eller 221 som de heter, är helt överlägsna för den ovane. De är väldigt lätta att verifiera att det blev rätt och de är förlåtande om man behöver göra om. Köp dem.
Om du ska vara kriminell, se till att vara det med stil. Använd korrekt kabel, t.ex. EXQ eller EXLQ och snygga klammer (TKK) samt vettiga uttag (Elko, Schneider eller liknande, inte Biltema, Anslut osv).
Du måste också verifiera att gruppen du ska koppla in dig på är lämpad för det.
Välkommen till forumet.
Kanske, aldrig provat. EXLQ blir väldigt rakt och snyggt men är lite grövre än QLO.
Tvåbenta Letti funkar men enbenta kräver en list eller ett hörn att fästa mot (samt dyrt verktyg). TKK är billigare att komma igång med. Det är nog en smaksak vad man tycker är bäst.
Tvåbenta Letti funkar men enbenta kräver en list eller ett hörn att fästa mot (samt dyrt verktyg). TKK är billigare att komma igång med. Det är nog en smaksak vad man tycker är bäst.
Brukar vara lite så bland yrkesfolk, att man hittar sina favoriter.tommib skrev:
Jag hade lite gamla utanpåliggande kablar som var fästa med plastklammer och det fick jag höra att "den där typen av klammer använder man bara i ladugårdar och liknande".
När jag såg hur mycket snyggare det blev med Letti-klammer så köpte jag faktiskt ett verktyg och bytte ut plastklammorna.
Du har sett min signatur hoppas jag....B Bonzo2000 skrev:
Kolla då att du har tillräckligt med djup för att sätta dit ett, samt möjlighet att få fast det på ett bra sätt. Tänk på att kopplingsdosor har ett annat c/c-avstånd än apparatdosor. Det finns uttag som passar men alla gör inte det.asdasdasd skrev:
Blir det inte snyggare och bättre att faktiskt dra en kabel och sätta ett utanpåliggande uttag där du önskar ha det. Befintligt doslock byter du lämpligen mot ett liknande detta.asdasdasd skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden ser ut att vara uppe vid taket och där är det ofta inte så praktiskt att ha ett uttag.
Lätt och lätt. Allt är relativt men med dessa blir det lätt.useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: D-a va stort det blev...


