Hej,

Jag skulle vilja montera ett eluttag i min walk in closet. Lampa och brytare finns monterat, samt två hål liknande bifogad bild.

Ursäkta den dåliga bilden men det är alltså 3st skarvade bruna kablar, 3 st skarvade blåa kablar och 2 (3 i andra hålet) skarvade skyddsjord. Allt skarvat med toppklämma. Har uppmätt 230V mellan faserna.
Jag tänker att jag kan byta ut toppklämmorna mot kopplingsklämmor, t.ex. dessa och dra ny kabel till eluttaget. Är det rätt tänkt eller finns det något bättre lösning? Är det lika bra/bättre att lämna toppklämmorna och lägga till de nya kablarna till dem?
 
  • Elledningar med skarvklämma synliga i väggutrymme för installation av eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först en disclaimer: Du får inte dra kabel till nytt eluttag, det måste en elektriker göra.

Men om du nu ändå skulle, rent teorietiskt, spekulera kring det, så är nyare toppklämmor helt klart att föredra framför gamla torixkopplingar. Även om jag skulle föredra riktiga wago före biltema. Det kan också bli svårt att få plats både med tre st 4 poliga klämmor OCH existerande torix.
Sen måste man förstås se till att bryta strömmen (!) om man skall in och pilla...
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag förstår, tack så mycket för hjälpen! Då kanske dessa eller de här med hävarm är bättre alternativ?
Vad menar du med "OCH existerande torix"? Jag tänkte byta ut torixen, dvs det blir "bara" 3 st 4/5-poliga klämmor.
 
tommib
Snäppwago, eller 221 som de heter, är helt överlägsna för den ovane. De är väldigt lätta att verifiera att det blev rätt och de är förlåtande om man behöver göra om. Köp dem.

Om du ska vara kriminell, se till att vara det med stil. Använd korrekt kabel, t.ex. EXQ eller EXLQ och snygga klammer (TKK) samt vettiga uttag (Elko, Schneider eller liknande, inte Biltema, Anslut osv).

Du måste också verifiera att gruppen du ska koppla in dig på är lämpad för det.

Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
asdasdasd asdasdasd skrev:
Har uppmätt 230V mellan faserna.
Och som min titel antyder kan jag inte låta bli att påpeka att du med största säkerhet bara har en fas i dosan och att du mätt 230V mellan den fasen och nollan.

I detta fall handlar detta mest om terminologi men det kan ändå vara bra att använda en korrekt sådan.

Välkommen hit för övrigt!

Edit: Ser att du snott mitt lösen. Nu måste jag byta. Var hittade du det?
 
  • Haha
  • Wow
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Snäppwago, eller 221 som de heter, är helt överlägsna för den ovane. De är väldigt lätta att verifiera att det blev rätt och de är förlåtande om man behöver göra om. Köp dem.

Om du ska vara kriminell, se till att vara det med stil. Använd korrekt kabel, t.ex. EXQ eller EXLQ och snygga klammer (TKK) samt vettiga uttag (Elko, Schneider eller liknande, inte Biltema, Anslut osv).

Du måste också verifiera att gruppen du ska koppla in dig på är lämpad för det.

Välkommen till forumet.
Är det inte enklare att få det snyggt om man drar en QLO-kabel? Det var åtminstone rådet jag fick av min elektriker härom sistens. Han föredrog även Letti-klammer, men det är kanske en smaksak.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Kanske, aldrig provat. EXLQ blir väldigt rakt och snyggt men är lite grövre än QLO.
Tvåbenta Letti funkar men enbenta kräver en list eller ett hörn att fästa mot (samt dyrt verktyg). TKK är billigare att komma igång med. Det är nog en smaksak vad man tycker är bäst.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kanske, aldrig provat. EXLQ blir väldigt rakt och snyggt men är lite grövre än QLO.
Tvåbenta Letti funkar men enbenta kräver en list eller ett hörn att fästa mot (samt dyrt verktyg). TKK är billigare att komma igång med. Det är nog en smaksak vad man tycker är bäst.
Brukar vara lite så bland yrkesfolk, att man hittar sina favoriter.
Jag hade lite gamla utanpåliggande kablar som var fästa med plastklammer och det fick jag höra att "den där typen av klammer använder man bara i ladugårdar och liknande". :rofl:
När jag såg hur mycket snyggare det blev med Letti-klammer så köpte jag faktiskt ett verktyg och bytte ut plastklammorna.
 
Tack, då blir det snäppwago!

Inga planer på att dra någon kabel (bara få ett eluttag från Elko/Schneider inkopplat! :cool:).
 
  • Gilla
Erik-Persson
  • Laddar…
tommib
B Bonzo2000 skrev:
Brukar vara lite så bland yrkesfolk,
Du har sett min signatur hoppas jag....

asdasdasd asdasdasd skrev:
Inga planer på att dra någon kabel (bara få ett eluttag från Elko/Schneider inkopplat! :cool:).
Kolla då att du har tillräckligt med djup för att sätta dit ett, samt möjlighet att få fast det på ett bra sätt. Tänk på att kopplingsdosor har ett annat c/c-avstånd än apparatdosor. Det finns uttag som passar men alla gör inte det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
asdasdasd asdasdasd skrev:
Inga planer på att dra någon kabel (bara få ett eluttag från Elko/Schneider inkopplat! :cool:).
Blir det inte snyggare och bättre att faktiskt dra en kabel och sätta ett utanpåliggande uttag där du önskar ha det. Befintligt doslock byter du lämpligen mot ett liknande detta.

Vitt utanpåliggande eluttag för takmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ser ut att vara uppe vid taket och där är det ofta inte så praktiskt att ha ett uttag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det ser ut att vara betongvägg, så det kanske inte är så lätt att klamra en kabel.
 
useless useless skrev:
Det ser ut att vara betongvägg, så det kanske inte är så lätt att klamra en kabel.
Lätt och lätt. Allt är relativt men med dessa blir det lätt. :)

Bosch Professional 18V borrhammare som verkar stor och kraftfull i designen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart plus-symbol som kan symbolisera tillägg eller expansion i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gula expanderpluggar och vita skruvpluggar arrangerade sida vid sida på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart plus-symbol som kan symbolisera tillägg eller expansion i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt, stort plastankare för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: D-a va stort det blev... :oops::oops::oops:
 
För en femtilapp får man en enklare och snyggare lösning...


Rosa limpistol med priset och artikelnummer visas intill knappen för att lägga till i varukorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
För en femtilapp får man en enklare och snyggare lösning...
Inte nog med att du ska "fuskklamra" med smältlim. Du tänker använd en rosa limpistol också. :cry::cry::cry:
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.