Det är inget retroaktivt krav

Tack för alla svar. Blir nog att kontakta nån elektriker för kostnadsförslag. Jag siktar på att ha ett uttag till kapen så jag hinner göra ved till nästa vinter iaf :)

Kravet på JFB är inte retroaktivt för resten av anläggningen, utan det "räcker" med att det nya uttaget blir skyddat av den.
*Men* I och med att du behöver en 3-fas JFB så är det i praktiken samma kostnad/jobb att sätta dit en för hela anläggningen som för ett enskilt uttag. (Under förutsättning att det inte blir en massa felsökning på grund av befintliga jordfel i din anläggning, men det är ju saker som du vill bli av med oavsett.)

Mikael_L
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
*Men* I och med att du behöver en 3-fas JFB så är det i praktiken samma kostnad/jobb att sätta dit en för hela anläggningen som för ett enskilt uttag. (Under förutsättning att det inte blir en massa felsökning på grund av befintliga jordfel i din anläggning, men det är ju saker som du vill bli av med oavsett.)
Fast i detta fallet var det tanken att ta matningen för uttaget från mätarskåpet, och då tycker jag det är lite tveksamt att låta den JFB'n även gälla hela huset.
Alltså det går (om kabeln till huset är rätt sort), men lite vanskligt, samt trist att stövla ut i regnblandad snöstorm om JFB har löst då.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast i detta fallet var det tanken att ta matningen för uttaget från mätarskåpet, och då tycker jag det är lite tveksamt att låta den JFB'n även gälla hela huset.
Alltså det går (om kabeln till huset är rätt sort), men lite vanskligt, samt trist att stövla ut i regnblandad snöstorm om JFB har löst då.
Japp. Det håller jag helt med om, men det är ju en fråga om man vill hålla investeringen så låg som möjligt på bekostnad av bekvämlighet eller ej.
(I bästa fall skulle ju TS ha möjlighet att prioritera att göra om en hel del av elen av vad vi har sett, men det är ju tyvärr sällan man kan prioritera allt samtidigt.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.