Hej
Vill byta ett trasigt dubbeluttag ute. Egentligen vill jag bara byta luckorna men det hittar jag inte som reservdel. Nytt uttag Gelia Outdoor ip54 inköpt. Förstår dock inte hur det ska installeras? Finns enligt mig ingen koppling mellan uttag 1 och uttag 2?
Se bild på gammalt och nytt.
Tack för svar.
Vill byta ett trasigt dubbeluttag ute. Egentligen vill jag bara byta luckorna men det hittar jag inte som reservdel. Nytt uttag Gelia Outdoor ip54 inköpt. Förstår dock inte hur det ska installeras? Finns enligt mig ingen koppling mellan uttag 1 och uttag 2?
Se bild på gammalt och nytt.
Tack för svar.
Kopplar du in matningen i den ena och struntar i byglingarna så har du ingen spänning på det andra, klarar du dig med endast 1 uttag så fungerar det juS Salcin123 skrev:
Uttaget ser ut att vara ett "no name-brand". Märkesprodukterna från Schneider, Elko eller ABB brukar ha en överkoppling i själva konstruktionen, just som ditt ursprungliga uttag har.S Salcin123 skrev:
Förenklar installationen men har ett högre slutkundspris.
Ja så är det tydligen. Obegripligt att dubbeluttag säljs som saknar koppling.E etompau skrev:
Hur kan man säkerställa vid köp att kopplingen finns där? I butiker är det sällan någon som riktigt vet och man får ju inte heller öppna förpackningen.
Till saken hör att huset ligger långt ifrån butiker, så om något saknas så blir det ett stort projekt.
S Salcin123 skrev:
Eller så använder du den andra brunnen via styrd fas om du har fyra tråd eller fler från central eller dosa. Skönt med ex tidsstyrt uttag i samma grupp för exempelvis belysning eller adventsstake eller vad vet jag? Enkelt att automatisera idag med plejd mfl.. bara en tanke..
men som nån föregående skrev, är du det minsta osäker, anlita auktoriserad installatör.
Om du inte får till dina anslutningar i uttaget riskerar du varmgång med brandfara som följd… det är alltså inte bara att byta ut gamla uttag och brytare som många tror.
Mycket att ha koll på och trist om det brinner om du pillat själv, då det är tveksamt om försäkringen gäller.
S Salcin123 skrev:Ja så är det tydligen. Obegripligt att dubbeluttag säljs som saknar koppling.
Hur kan man säkerställa vid köp att kopplingen finns där? I butiker är det sällan någon som riktigt vet och man får ju inte heller öppna förpackningen.
Till saken hör att huset ligger långt ifrån butiker, så om något saknas så blir det ett stort projekt.
Det KAN vara så att du valt en sort med separat brunnständning som det heter. Just för att man ska kunna ha en brytare i hallen för att starta motorvärmaren, eller en timer eller liknande medans det andra uttaget alltid har spänning. Dessa brukar dessutom kosta en slant mer, inte för att de kanske är dyrare att tillverka men för att det säljs i klart mindre volymer (och för att de kan sälja in det som en extra funktion).F frippmeister74 skrev:Eller så använder du den andra brunnen via styrd fas om du har fyra tråd eller fler från central eller dosa. Skönt med ex tidsstyrt uttag i samma grupp för exempelvis belysning eller adventsstake eller vad vet jag? Enkelt att automatisera idag med plejd mfl.. bara en tanke..
men som nån föregående skrev, är du det minsta osäker, anlita auktoriserad installatör.
Om du inte får till dina anslutningar i uttaget riskerar du varmgång med brandfara som följd… det är alltså inte bara att byta ut gamla uttag och brytare som många tror.
Mycket att ha koll på och trist om det brinner om du pillat själv, då det är tveksamt om försäkringen gäller.
Såå, tänk noga igenom ifall det är en funktion du vill ha och passa på att dra trådar till detta när du ändå är igång.
E etompau skrev:
Om överkopplingen mellan uttagen är i själva konstruktionen eller om det är separata byglar kan beror på om uttagen sitter nära varandra eller en liten bit ifrån.Tomtom79 skrev:
Samt kan även bero på om hålen (för fas & nolla) sitter i två kolumner eller på en rad. I TS gamla uttag är det två kolumner, men det nya är alla fyra på en rad.
Följande dubbeluttag lär vara två enkeluttag som måste ha byglar mellan sig, kan redan sitta på plats.
https://www.conrad.se/p/schneider-e...gguttag-lock-aquastar-ljusgra-4074948-1629098
Klicka här för att svara