Hej!

Jag har en vanligt bordslampa med brytare och eurokontakt som har för kort sladd för sin placering. Jag vill undvika förlängningssladd utan vill förlänga själva sladden så jag kan dra den lite snyggt till närmsta (jordade) vägguttag. Hur gör jag detta snyggast?

Min idé var att klippa av sladden innan brytaren och byta till en brytare som jag kan öppna, sedan koppla i lagom lång ojordad sladd i denna och avsluta med en ny kontakt. Då slipper jag en extra skarvdosa på sladden. Eftersom jag har jordade uttag måste det dock vara ett jordat uttag (hittar inga öppningsbara ojordade som passar i jordat uttag) och det är där jag blev fundersam om man får göra så? Dock förstår jag inte vad faran skulle vara med det i och med att jag inte kopplar in någon jord men förklara gärna varför om det är det ett dåligt sätt.

Brukar finnas sladdställ med lång ledning, eurokontakt och brytare. Då byter man hela lampsladden och slipper hålla på att pilla med själva brytaren som ju är så trång.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Rickard.
Eller en lampsladd med pågjuten eurokontakt och gör som du tänkt.

Tack för tips! Men är det något fel att göra så som jag tänkte från början?

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är fel, så som du har tänkt.
Aldrig en jordad stickkontakt på en dubbelisolerad apparat.

Köp färdigt sladdställ, med/utan brytare, tex,
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Okej, då ska jag inte göra så men vore intressant att veta varför? Är det för att lampan då inte längre är per definition dubbelisolerad? Tycker inte det borde vara någon skillnad med avseende på jorden, med en europakontakt är den inte inkopplad och om jag byter till en jordad kontakt på samma ojordade sladd så är ju jorden inte heller inkopplad.

Jag missar säkert nåt så jag vill bara förstå hur det funkar

En av anledningarna till att det är ”förbjudet” att montera en jordad kontakt på en icke jordad apparat är att minska risken att det hamnar jordade kontakter på klass0-apparater.

Någon stans måste man dra gränserna.
Det blir väldigt otydligt om det är flytande gränser.

Demmpa Demmpa skrev:
En av anledningarna till att det är ”förbjudet” att montera en jordad kontakt på en icke jordad apparat är att minska risken att det hamnar jordade kontakter på klass0-apparater.

Någon stans måste man dra gränserna.
Det blir väldigt otydligt om det är flytande gränser.
Låter som ett vettigt argument! Om man bortser från den risken så är det alltså ingen specifik risk med att sätta en jordad stickpropp på en dubbelisolerad lampa?

madsfrollasen madsfrollasen skrev:
Låter som ett vettigt argument! Om man bortser från den risken så är det alltså ingen specifik risk med att sätta en jordad stickpropp på en dubbelisolerad lampa?
Det är ingen risk men "förbjudet". Kanske kan skarva kabeln istället? En sådan här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...eriel/lampproppar-och-uttag/skarvdosa-008259/
Skaffa den och ett sladdställ med europakontakt men utan strömbrytare.

Logad Logad skrev:
Det är ingen risk men "förbjudet". Kanske kan skarva kabeln istället? En sådan här:
[länk]
J
Logad Logad skrev:
[länk]
Japp, jag ska köra på sladdställ och någon form av skarvning, låter som den bästa lösningen. Var bara även intresserad av att förstå varför man rent tekniskt inte får montera ett jordat uttag på denna typ av lampa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.