Ska byta spis tillfälligt tills hela köket åker ut.
Vill först förstå hur mycke elarbete som jag måste beställa om det är värt det att göra innan allt ska bytas ut.

Vad jag har:
- tre dvärgbrytare på 10A vardera i skåpet ≈ 6,9kW
- trefas spis 400V 6,7kW kopplad med Perilex kontakt

Elcentral med tre dvärgbrytare på 10A, märkta för trefas 230/400V, kopplade med Perilex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag ska byta till:
- spishäll som kan kopplas både enfas och tvåfas
- Effekt 6kW

Kopplingsschema för spis med olika sätt att ansluta 400V trefas och 220-240V enfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska kopplingsscheman för 1-fas, markerad 2-fas och en annan 2-fas huvudströmanslutning med färgkoder.

Jag vill göra så lite jobb som möjligt då det är tillfälligt en viss tid.

Kan jag koppla en en/två fas spis till befintlig trefas och få ut hela effekten från alla tre säkringar 3x10x230 fast man utesluter L3?
Är det korrekt att koppla detta med befintlig Perilex kontakt?
Vad blir det för volt till spisen?

Tack!
 
tommib
Läs spisbibeln.

Om du har ett fullkopplat perilexuttag så är det inga problem att koppla en tvåfasig häll till det. Den kommer få 230 V om du kopplar rätt. Kopplar du fel bränner du ev upp den. Hur ska du göra med ugn, skippar du det?
 
Detta gäller bara spisen.
Ugnen ska inte bytas, den går på tre egna säkringar.

Min tanke var att behålla Perilex uttaget i skåpet som det är.
Den har nolla, tre faser och jord kopplad.

Nya spishällen tänker jag köra på två faser enligt kopplingsschema i tidigare inlägg och sätter en Perilex kontakt till den men kopplar inte in L3.

Men vad jag förstår får jag då bara effekten 2x10Ax230V och det räcker inte till att köra spishällen för fullt.
Så det måste även bytas två säkringar till 16A så jag får 2x16A. Skåpet klarar max 20A.

Korrekt tänkt :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.