Hej,
Har problem med min mekaniska ventilation i ett hus från 80-talet. Jag upptäckte att tilluftsfläkten inte går varpå jag mätte och upptäckte att ingen ström kommer fram.
Jag rev ner i köket för att komma åt kopplingsdosan till ventilationen och tycker det ser ut som att ingen inkommande el är kopplad till tilluftsfläkten och värmaren för tilluft.
Kopplingsdosan är ett riktigt ormbo så renskrev hur det är kopplat.
Borde inte blå och svart till strömbrytaren vara kopplat till blå och svart från inkommande som ska styra tilluftsfläkt och värmare?
Någon som kan bekräfta att jag tänkt rätt?
Har problem med min mekaniska ventilation i ett hus från 80-talet. Jag upptäckte att tilluftsfläkten inte går varpå jag mätte och upptäckte att ingen ström kommer fram.
Jag rev ner i köket för att komma åt kopplingsdosan till ventilationen och tycker det ser ut som att ingen inkommande el är kopplad till tilluftsfläkten och värmaren för tilluft.
Kopplingsdosan är ett riktigt ormbo så renskrev hur det är kopplat.
Borde inte blå och svart till strömbrytaren vara kopplat till blå och svart från inkommande som ska styra tilluftsfläkt och värmare?
Någon som kan bekräfta att jag tänkt rätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja nåt är fel, det är ungefär allt jag kan säga. Har det någonsin fungerat? Hur ska det fungera? Vad har spiskåpan för funktion, vad har strömbrytaren för funktion? Du har två U-båtar i dosan som inte finns med i skissen.
Jag har bott i huset i 2 månader och då har tilluften inte fungerat.
Det är en Alliance fläkt som ska styra varvtalet på frånluftsfläkten på taket. Men som jag fattat det är det endast belysning i spiskåpan som kommer från denna dosa.
Ubåtarna är från inkommande till spiskåpan.
Strömbrytaren ska slå av och på tilluftsfläkten och värmaren, tror jag.
Värmaren ska värma inkommande luft och borde styras av termostaten/tempgivaren som mäter på utgående luft.
Det är en Alliance fläkt som ska styra varvtalet på frånluftsfläkten på taket. Men som jag fattat det är det endast belysning i spiskåpan som kommer från denna dosa.
Ubåtarna är från inkommande till spiskåpan.
Strömbrytaren ska slå av och på tilluftsfläkten och värmaren, tror jag.
Värmaren ska värma inkommande luft och borde styras av termostaten/tempgivaren som mäter på utgående luft.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden