Jag har haft fast 3-fas inkoppling till min spis.

Nu vill jag ersätta detta med en spiskontakt och spisuttag.

Kan någon tala om hur jag ska koppla trådarna till uttag respektive spiskontakt?

• Elanslutningar med flera färgkodade kablar kopplade till en klemradsplint i en elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett spisuttag och en spiskontakt för 3-fas inkoppling ligger på en svart yta.
    Skapa konto
  • Kopplingsschema för 230V och 400V elektriska installationer för 3-fas och 1-fas system, visar ledningar L1, L2, L3, N och PE.
    Skapa konto
Redigerat:
Du verkar ha nolla framdragen så enligt nedre vänstra inkopplingsbilden skall du koppla spisen. Perilexuttaget får du inte koppla in själv men så här ser det ut.
Schematisk bild av ett perilexuttag med märkningar för N, L1, L2, L3, och PE samt strömstyrkor 16 A och 25 A.
Skapa konto

Redigerat:
Jag har kollat och hittar märkningen stickpropp och uttag.

Märkliga färger på faserna på det som komme rfrån elcentralen där faserna är gröna. Hur tänkte de att man skulle skilja på dessa då?

Dock tycks någon ha gjort jobbet före mig och märkt upp faser, nolla och jord så facit finns inser jag.

Det är inget märkligt alls, och man behöver inte skilja på faserna i en spis.

• Gilla
Danne5
  • Laddar…
Tydligen var röd förr i tiden lika med jord.

• Gilla
Olle Wanhainen
  • Laddar…
tommib
Ja? Det är välkänt.

Det vore bättre att sätta ett infällt perilex om du har en spisdosa där det får plats.

B Boko57 skrev:
Jag har kollat och hittar märkningen stickpropp och uttag.

Märkliga färger på faserna på det som komme rfrån elcentralen där faserna är gröna. Hur tänkte de att man skulle skilja på dessa då?

Dock tycks någon ha gjort jobbet före mig och märkt upp faser, nolla och jord så facit finns inser jag.

Färgerna var helt enligt reglerna..........DÅ

Protte

B Boko57 skrev:
Tydligen var röd förr i tiden lika med jord.
För de mesta är röd skyddsjord men inte alltid.

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.