Jag har en spishäll med 3-fasuttag. 3x16 Amp säkringar.Kan jag koppla ström till ett 220V vägguttag från detta. Bara ta ström från en fas, pallar säkringen detta, får man göra så? Jag ska dra ström till en köksö där strömmen ska driva en vinkyl. Tänkte även ha ett uttag för att kunna koppla in t.ex. köksmaskin, mixer. Elektrisk anslutning i en öppen eldosa med flera färgkodade kablar och säkringsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutning för en spishäll med 3-fas 400V och enkelfas 230V kablar anslutna.
Skapa konto
Närbild av en öppen 3-fas eluttag med synliga ledningar och terminalskruvar.
Skapa konto
Energimärkning på vinkyl som visar klass F, 93 kWh/år, 39 dB och platser för 16 flaskor.
Skapa konto
Elektrisk anslutning i en öppen eldosa med flera färgkodade kablar och säkringsklämmor.
Skapa konto
Elanslutning för en spishäll med 3-fas 400V och enkelfas 230V kablar anslutna.
Skapa konto
Närbild av en öppen 3-fas eluttag med synliga ledningar och terminalskruvar.
Skapa konto
Energimärkning på vinkyl som visar klass F, 93 kWh/år, 39 dB och platser för 16 flaskor.
Skapa konto

Kan man ändra spishällen till 2-fas istället och använda den 3:e fasen till vägguttag. Fördelar, nackdelar, tappar spishällen effekt? Får man koppla så? Ska man dra fram 2,5 tråd eller räcker det med 1,5 mm?

• Sida ur manual visar elscheman för olika anslutningar av spishällar med angivna kabellängder och säkringar.
    Skapa konto
Redigerat:

Bästa svaret

Det är en nödlösning som bör undvikas. Men jag tror inte att det är otillåtet.

Oftast är spishällar anslutna till två faser. L3 är antagligen bara en plint utan annan funktion än att "parkera" tråden på. Den tredje fasen brukar då användas till ugnen.

Normalt använder man 2,5 mm² till 16A avsäkring. Det kan i vissa fall räcka med 1,5 mm² om det är utanpåliggande installation.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Hällen är bara kopplad på två faser. Du ser att plinten för tredje fasen är oansluten i alternativen för två och en fas. Det är vanligt att bryta ut den tredje fasen till en ugn.

• Gilla
Tobias och 1 till
  • Laddar…
Då kan jag använda L3, vit/grå kabel, använda den fasen till vägguttag, ihop med blå och jord, dra 2,5 mm trådar till vägguttaget?

A Avemo skrev:
Det är en nödlösning som bör undvikas. Men jag tror inte att det är otillåtet.

Oftast är spishällar anslutna till två faser. L3 är antagligen bara en plint utan annan funktion än att "parkera" tråden på. Den tredje fasen brukar då användas till ugnen.

Normalt använder man 2,5 mm² till 16A avsäkring. Det kan i vissa fall räcka med 1,5 mm² om det är utanpåliggande installation.
Stort tack för svar! Använde L3 som fas till vägguttaget, funkar perfekt.

D Daniel 109 skrev:
Hällen är bara kopplad på två faser. Du ser att plinten för tredje fasen är oansluten i alternativen för två och en fas. Det är vanligt att bryta ut den tredje fasen till en ugn.
Stort tack för svar! Använde L3 som fas till vägguttaget, funkar perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.