O
osmat: [citat] Hej, Ja, jag beställde nya snarlika spottar. Började med två iom de inte hade samma spec/färgtemperatur och bytte ut den trasiga och flyttade en annan så jag fick en uppsättning uppe och den andra nere. Beställde tre till lite senare, då en andra började uppvisa samma problem ganska snart efter, så att jag skulle ha 5st av den nya sorten. Har nu även bytt en tredje och väntar
6 svar · 7,4k läst
·
M
Mekplatsen: [citat] Har dessvärre ingen bild eller ens märke/modell på uttaget. De återlämnades till butiken. Fick höra att det var någon billig och äldre modell som dom hade haft liggandes på lagret. Elektrikern har iaf kollat igenom allt och godkänt/spänningssatt installationen nu. Tack än en gång för all hjälp.
28 svar · 8,9k läst
·
R
Robin Lindberg: Jag håller på med precis samma sak, tar dock rum för rum. körde på schneiders kristallvita överallt, utom där vi har mörkare kulörer såsom granitskiva i kök... där blir det svart. Tycker nog det blir ganska snyggt! apdyrt blir det dock, vi har lamputtag på vägg så det blir glasram där med. :) håller man ändå på så...! gira verkar vara något dyrare på elbutik, mitt råd är
6 svar · 4,4k läst
G
gone_fishing: [citat] Ja
7 svar · 3,8k läst
·
G
7 svar · 3,8k läst
·
D
droopy: [citat] Helt riktigt..Har man "vipp säkringar" så har dessa olika "karaktäristik" där "snabbheten" att bryta vid överström är beroende på dess karaktäristik. En "A" säkring bryter snabbare än en C osv. Sedan finns det riktigt usla säkringar numera från det stora landet i Öster. Då jag gick min elutbildning så testade vi lite olika fabrikat av "vippsäkringar" med "B
8 svar · 3,4k läst
·
H
hempularen: Eftersom nollor och skyddsjord är ihopkopplade i den här centralen, så är den troligen inte skyddad av den överliggande centralens jordfelsbrytare
5 svar · 2,7k läst
·
A
Allmänobildad: [citat] Det här är det enda rätta att göra
4 svar · 1,4k läst
·
J
Jha_: [citat] Har den känslan också, tack.
2 svar · 1,2k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Ja, armaturen har inbyggd dimmer, manövreras med vanlig slutande strömställare. Man växlar mellan dom fasta lägena med ett antal från och till helt enkelt. Så någon extern dimmer behövs inte och kommer ej heller att fungera som du har märkt.
1 svar · 1,6k läst
T
Taxture: ”öppna upp” den helt kanske det klarnar? ;)
4 svar · 1,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: De där ”hattarna” (blåbär kallas dom på jobbet) räcker för att isolera ändarna. Det hade egentligen räckt med tex två Wago 221. ”hattarna”, https://www.onninen.fi/sv/elpress-andhylsa-isolerad-a2500e-2-5mm2-100st/p/ABK615
14 svar · 3,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Men jag arbetar ju inte med det utan bara en gång i tiden fått lära mig snörslå och klamra "riktig" kulo :cool: Däremot kan jag ju fortfarande klamra både EXQ/EKK;)
18 svar · 3,7k läst
·
C
ChrisSpear: [citat] Ok, då förstår jag. I vårt fall har vi idag huvudsäkringar på 16A, men som du säger så känns det onödigt att avsäkra den separat på 16A när man kunde anslutit den direkt efter mätaren istället. Får ställa frågan till installatören. Kan ev. ha något att göra med att vi hade en annan pågående renovering igång när han var här, som gjorde att han inte kunde stöka om
9 svar · 2,6k läst
O
one.and.only: Lampan är dimbar och köpt på Jula. Är inte hemma så jag kan inte ge mer info om lampan nu. Fick svar från Rusta förut. De ska kolla upp det och återkomma.
9 svar · 2,2k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: För lastbalansering så mäter man total energianvändning för fastigheten och i din laddbox ställer du in begränsningen. Vilken typ av kabel du behöver för kommunikationen mellan elmätaren och laddboxen beror på vilken lösning du har valt. Men generellt används nog modbus och då krävs antingen 2 tråds RTU eller nätverkskabel med RJ45 kontakter
12 svar · 5,6k läst
Demmpa
Demmpa: På container så sitter intagen ofta utanpå, ibland kan de sitta lite infällda. Om de är infällda så är det bara för att skydda intaget mot mekanisk skada. [bild] exempel på infällt intag.
16 svar · 8,2k läst
·
V
Vilde: Skrev lastbalansering i mitt tredje inlägg, detta är en energimätare, effektvakt etc som ser till att sänka eller stänga av elbilsladdaren om något annat i hushållet använder mycket effekt. I samma rör som går från mätarskåpet till garaget förläggs en kommunikationskabel (PTS, PG etc) mellan elbilsladdaren och lastbalanseringen som ska monteras i mätarskåpet på DIN-skenan.
11 svar · 5,7k läst
·
H
hempularen: Det var iofs. vanligare att säkringar löste ut med traditionella glödlampor. Men det är helt rimligt att även en LED lampa kan lösa ut säkringen.
3 svar · 3,2k läst
H
Heivon: Ok då förstår jag! Tack för snabba svar alla!
5 svar · 1,5k läst
·
ecmik
ecmik: Perfekt, skönt att höra. Då kan vi ju ha den som nödkörning oavsett. Tack för snabb hjälp!
5 svar · 1,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Fast nu glömmer du de övriga 95 procenten som är där och pillar... :cry:;):surprised:
44 svar · 8,1k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Strålande, tack
2 svar · 799 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ah, det är ju också en tanke. Då är det alltså bara inför "kallstart" som man måste börja med att värma upp säkringarna. T.ex. när man kommer till fritidshuset mitt i vintern ... ;)
34 svar · 9,2k läst
·
lsoderlund
lsoderlund: Ser forfarande en överförbrukning sett till tidigare mätvärden. Däremot kommer elmätaren i fråga troligen försvinna, då samfälligheten jag bor i äger hela nätet från transformatorskåpet till varje hus i samfälligheten, så Ellevio parasiterar olovligen på samfällighetens nät och tar ut pengar olovligen. Det förs nu en diskussion med Ellevio som erkänt att de idag tar ut en
15 svar · 4,5k läst
·
B
Bästerortarn: [citat] Naturligtvis var det så man gjorde :rolleyes: Vågade ta i lite mer och då lossnade den.
2 svar · 4,1k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] LED antar jag? Ett tråkigt svar är att dimning av LED ofta helt enkelt är svårare och fungerar sämre än dimning av traditionella glödljuskällor. Vad har du för ljuskällor? Vad har du för dimmer? Borde de fungera tillsammans? Har de gjort det tidigare?
5 svar · 3,8k läst
H
Hallerudsbo: Enkelt man kan göra är att bara ta ur vredet så blir det lite svårare att öppna. Då måste dom ha med verktyg för att vrida runt. Har man då ett vanligt lås i så kan dom med samma verktyg få upp ett låst skåp.
13 svar · 2,4k läst
V
Vardagsrum: I praktiken är det ofta svårt att hindra vatten från att ta sig in, om inte i flytande, så i ångform. Har inte sett er skapelse med plastpåsar och inte helt täta lådor, men det låter som att det kan vara olämpligt att gräva ner/täcka över dessa, då de kan hamna i mer eller mindre konstant fuktbelastning, vilket ökar risken för att fukt tar sig in samt minskar ventilationen. Det
2 svar · 1,5k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Efter som vi är flera som har lite svårt att tolka din situation och med risk att förvilla ytterligare men med vilja att förtydliga skriver jag: Kabeln som matar ditt 5-poliga CEE-uttag från centralen ska vara 5-polig. Kabeln som via stickkontakt som stoppas i ditt 5-poliga CEE-uttag (kompressorns anslutningskabel) och därmed matar kompressorn får vara fyrpolig. Det är helt
14 svar · 3,6k läst
L
Leif i Skåne: Med utseende på elcentralen tror jag inte att där är några fel. Det är sällan man ser att kyl/frys har egen PSA (PersonSkyddsAutomat) vilket är förutseende.
8 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.