2 429 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vilken typ av kabel, utomhusinstallation
Ska installera el i trädgården. Det blir både uttag i växthus samt till 2 st uttag för utomhusbelysning som ska vara på stolpe i trädgården.
Hade tänkt att ta el från befintligt utomhusuttag på fasaden och leda fram till växthus genom rör under mark.
Ungefär en sträcka på 40 m.
Frågor:
1: Antar att 2,5 kabel blir bäst med tanke på avståndet, 1,5 är alltså inte aktuellt?
2: Ska jag välja en 5g kabel eller 3g? Kabeldragningen kommer som sagt gå från befintligt vägguttag och inte direkt från elcentralen.
Hade tänkt att ta el från befintligt utomhusuttag på fasaden och leda fram till växthus genom rör under mark.
Ungefär en sträcka på 40 m.
Frågor:
1: Antar att 2,5 kabel blir bäst med tanke på avståndet, 1,5 är alltså inte aktuellt?
2: Ska jag välja en 5g kabel eller 3g? Kabeldragningen kommer som sagt gå från befintligt vägguttag och inte direkt från elcentralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Den första frågan som man ska utgå ifrån är vad uttaget i växthuset ska belastas med? Det slinker lätt in en värmefläkt där... Finns det utrymme över effektmässigt på den gruppledning som du tänker nalla ström från?
Sedan pratar vi alltså en markkabel, dvs en fast installation. Det är behörighetskrävande. Även i mark behövs lite kunskap för att ledningen ska få rätt skydd, en kombination av djup, markrör och varsel.
Tumregelmässigt är 40 meter för långt för 1.5 mm². Du behöver också räkna med avståndet mellan elcentral och anslutningspunkt (uttaget på väggen). Ska man vara mer noggrann behöver man mäta upp förimpedansen, vilket kan göras i uttaget på väggen. 2.5 mm² ska normalt fungera.
Då jag antar att det är enfas schuko vi pratar om så har du ingen nytta av fler än tre ledare, dvs 3G2.5 mm².
Sedan pratar vi alltså en markkabel, dvs en fast installation. Det är behörighetskrävande. Även i mark behövs lite kunskap för att ledningen ska få rätt skydd, en kombination av djup, markrör och varsel.
Tumregelmässigt är 40 meter för långt för 1.5 mm². Du behöver också räkna med avståndet mellan elcentral och anslutningspunkt (uttaget på väggen). Ska man vara mer noggrann behöver man mäta upp förimpedansen, vilket kan göras i uttaget på väggen. 2.5 mm² ska normalt fungera.
Då jag antar att det är enfas schuko vi pratar om så har du ingen nytta av fler än tre ledare, dvs 3G2.5 mm².
Det är inte omöjligt att en värmefläkt smyger sig in där. Borde inte påverka effektbelastningen då utomhusuttagen på fasaden ligger på en egen 10a säkring.Bo.Siltberg skrev:
Den första frågan som man ska utgå ifrån är vad uttaget i växthuset ska belastas med? Det slinker lätt in en värmefläkt där... Finns det utrymme över effektmässigt på den gruppledning som du tänker nalla ström från?
Sedan pratar vi alltså en markkabel, dvs en fast installation. Det är behörighetskrävande. Även i mark behövs lite kunskap för att ledningen ska få rätt skydd, en kombination av djup, markrör och varsel.
Tumregelmässigt är 40 meter för långt för 1.5 mm². Du behöver också räkna med avståndet mellan elcentral och anslutningspunkt (uttaget på väggen). Ska man vara mer noggrann behöver man mäta upp förimpedansen, vilket kan göras i uttaget på väggen. 2.5 mm² ska normalt fungera.
Då jag antar att det är enfas schuko vi pratar om så har du ingen nytta av fler än tre ledare, dvs 3G2.5 mm².
Installationen får en behörig göra, dock tänkte jag handla material och göra markjobbet med kabelrör osv.
Klicka här för att svara
