Hej.

Jag har ett eluttag utanför altandörren som är kopplat via en strömbrytare inomhus. Undrar lite över de kablar som är kopplade bakom uttaget.

Öppet eluttag med synliga kablar och skruvanslutningar på en vägg, inklusive brun, blå och svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När uttaget är avslaget med strömbrytaren lyser phasenpennan rött på den svarta kabeln men inte på blå och brun.

Tester av eluttagets kablar med fassökare, rött ljus syns på svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När uttaget är påslaget med strömbrytaren lyser pennan på brun och svart kabel. (Den bruna kabeln sitter fäst uppe i höger hörn)..

Som det verkar så påverkas inte uttaget av strömbrytaren. Kan det vara så att man har förberett för en utomhuslampa och att man då använder den blåa och bruna till den?

/Andreas

Låter korrekt ja. Man kan ju växla brun och svart om man vill ha uttaget styrt av brytaren.

(och inte glömma bryta säkringen om man ska göra jobbet! Är man inte helt säker och inte har bra instrument att läsa kan man tänka sig att bryta med huvudbrytaren så man är mer säker)

Toppen. Jag blev lite osäker då uttaget fungerade både när strömbrytaren var på och av.. :-) Tack nu har jag koll på läget!

M Manuel Växellåda skrev:
Toppen. Jag blev lite osäker då uttaget fungerade både när strömbrytaren var på och av.. Tack nu har jag kolla på läget
Det är ju inget jättesvårt arbete att koppla om. Man får inte göra själv om man inte har kunskapen som vanligt men om du gör det själv, använd gärna pengarna du sparar till att köpa en hyfsad multimeter. Så kan du mäta spänning före och efter mellan alla trådar så du är helt säker på vad du gör.

• Gilla
Manuel Växellåda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.