Hej
Jag har i min stuga (stugby) höjt elen till 20A från 16A för 4 år sedan. Det var en elektriker tillsammans med elbolaget som höjde. Hade en annan elektriker idag för att dra en elkabel som informerade mig att min el står på 3fas (fast det var något konstigt med det, jag minns vad han sa, typ kanske att det var olika faser på olika ingångar, minns inte eftersom el är inte min grej), i fakturan som jag får från elbolaget står det 1fas. Hur är det möjligt? Vad blir konsekvenser??? Behöver jag åtgärda detta på något sätt???
Jag har i min stuga (stugby) höjt elen till 20A från 16A för 4 år sedan. Det var en elektriker tillsammans med elbolaget som höjde. Hade en annan elektriker idag för att dra en elkabel som informerade mig att min el står på 3fas (fast det var något konstigt med det, jag minns vad han sa, typ kanske att det var olika faser på olika ingångar, minns inte eftersom el är inte min grej), i fakturan som jag får från elbolaget står det 1fas. Hur är det möjligt? Vad blir konsekvenser??? Behöver jag åtgärda detta på något sätt???
Redigerat:
Intressant att 1-fas till fristående hus finns kvar. Har bara sett anslutningen på gamla ödehus där två blanktrådar i luften gick till två porslinsisolatorer och vidare in på vinden. Var typ 100 år sedan man anslöt så. Kanske har elnätet moderniserats till 3-fas med åren men de har glömt bort det administrativa och det fortfarande är registrerat som 1-fas(?)
det är stugområde, typ stugby.J Josth skrev:Intressant att 1-fas till fristående hus finns kvar. Har bara sett anslutningen på gamla ödehus där två blanktrådar i luften gick till två porslinsisolatorer och vidare in på vinden. Var typ 100 år sedan man anslöt så. Kanske har elnätet moderniserats till 3-fas med åren men de har glömt bort det administrativa och det fortfarande är registrerat som 1-fas.
En kompis hade enfas in i en gammal stuga. Men abonnemanget kostade lika mycket som ett trefas med samma säkring.
Det skulle kunna vara så att servisledningen är trefas, men abonnemanget och installationen enfas.
Fråga mig inte varför, möjligen något minimalismtänk med tanke på att det är stuga i stugby.
Fråga mig inte varför, möjligen något minimalismtänk med tanke på att det är stuga i stugby.
Det var nog inte helt ovanligt i elens barndom. Då var det i princip bara några lampor som var syftet med elanslutningen. Då behövdes inte trefas.