Vi kommer under maj polyuretanskumisolera vårt bygge och jag undrar om jag fått med alla vp-rör-/flexrörgenomgångar. Jag har tänkt att minimera antalet rörgenomgångar i ytterväggen och följande rör har jag hittills tänkt på:
  • Utebelysning/uttag. Tänkte lägga dessa i en genomgång och i samma rör. Rätt eller fel tänkt?
  • Givare till FTX-ventilation. Vilken vädersträcksplacering förordar ni?
  • Ringklocka.
Emotser gärna kommentarer om ändringar/kompletteringar.

Låter speciellt med polyuretanskumisolering i ett vanligt hus. Fördelar? Givare för värme/ventilation placeras normalt på norrsidan. Tänker vidare på väggenomföringar för övervakningskameror (el+datanät), ev. larmsirén + blixtljus, anslutning av IR-värmare på terrass eller uterum, genomföringar för solceller på taket? TV- och radioantenn om det är aktuellt fortfarande? Internetanslutning?

Utegivare för värmesystem!? Kanske inte nu men för framtid eller då klamrar man det på fasad om /när det blir akuellt

J Josth skrev:
Låter speciellt med polyuretanskumisolering i ett vanligt hus. Fördelar? Givare för värme/ventilation placeras normalt på norrsidan. Tänker vidare på väggenomföringar för övervakningskameror (el+datanät), ev. larmsirén + blixtljus, anslutning av IR-värmare på terrass eller uterum, genomföringar för solceller på taket? TV- och radioantenn om det är aktuellt fortfarande? Internetanslutning?
Fördelar med polyuretanskumisolering är främst att
  • det frigör innerutrymme. I det stora huset får vi 15 kvm mer innerutrymme med oförändrad byggyta.
  • det inte behövs någon ångspärr
Nackdel är väl kostnaden.
Vad gäller givaren så är den norra gaveln en naturlig plats för givaren ur närhetssynpunkt. Det enda ev problemet är att såväl av- och uteluft mynnar ut i ett kombidon på gavelfasaden, så jag måste se till att placera det på behörigt avstånd.
Internetanslutningen kommer upp i ett 50 mm rör i plattan(borde nämnt detta i frågan).
Solcellsanslutning har jag funderat på och undrar om man med fördel lägger dessa i 2 20 mm flexrör som mynnar ut i gavelspetsen under nocken? Behöver dessa rör ligga åtskilda och i så fall med hur långt avstånd?
Övervakningskameror har jag tänkt på tidigare och det var bra att du påminde mig. Borde dock kunna utnyttja röret för utebelysning/uttag ute för denna matning.
Jag vill av naturliga skäl hålla nere antalet väggenomföringar.

V Vector skrev:
Utegivare för värmesystem!? Kanske inte nu men för framtid eller då klamrar man det på fasad om /när det blir akuellt
Borde nämnt att husen kommer att ha bergvärme som är placerad i friggebod och anslutning sker via kulvert.

L laja57 skrev:
Vi kommer under maj polyuretanskumisolera vårt bygge och jag undrar om jag fått med alla vp-rör-/flexrörgenomgångar. Jag har tänkt att minimera antalet rörgenomgångar i ytterväggen och följande rör har jag hittills tänkt på:
  • Utebelysning/uttag. Tänkte lägga dessa i en genomgång och i samma rör. Rätt eller fel tänkt?
  • Givare till FTX-ventilation. Vilken vädersträcksplacering förordar ni?
  • Ringklocka.
Emotser gärna kommentarer om ändringar/kompletteringar.
Kom på att jag även behöver rör för skymningsrelä.

Viktigt att hitta en riktigt bra plats för skymningsreläet i så fall där den inte störs av olika lampor. Annars kör nog de flesta med astro-ur numera för att styra utebelysningen.

Ljusreän är betydligt bättre än ett astrour. Ljusrelän anpassar sig till det ljus som finns och inte till en klocka. Och det kan skilja myycket mellan en mörk regntung kväll och en solig kväll med snötäckt mark även om det är "samma" dag och tid.

Astro-ur brukar ha ett batteri som måste bytas efter något år. Det glömmer man ju bort att det sitter ett sådant och tillkallar elektrikare när ljusautomatiken inte fungerar längre, och han simpelt byter batteriet, och man är 2000 kr fattigare.

Skymningsrelä har däremot inget batteri. Vi valde skymningsrelä just för att det inte har batteri som ska bytas. Det blir dock litet mer montagearbete med skymningsrelä, är ju en ljussensor att montera utomhus och dra kabel till.

Redigerat:
Har haft min Theben 2-kanals timer i 24 år och aldrig bytt något batteri. Gångtidsreserven är angiven till 5 år och lika för astro-uren så något batteri-problem kan jag inte se. Kalendern är programmerad till år 2039 så då först måste man nog byta ut den. Skymningsrelä styr absolut mer exakt efter skymningen varje dygn men det är ett problem att alla numera ska ha minst 15 utebelysningar som lyser både neråt och uppåt utmed fasaderna för att se snyggt ut och hålla tjuvarna borta så det går inte att sätta ett skymningsrelä på första bästa plats om man inte vill att den ska tända väldigt tidigt innan det blivit mörkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.